Tudástár

Amit tudnod kell, ha kereskedelem és marketing szakra mennél

UNIside | 2023-03-24
Érdekel a gazdasági és az üzleti világ? Kíváncsi vagy, hogyan kell termékeket és szolgáltatásokat kereslet-vezérelten értékesíteni? Összegyűjtöttünk minden lényeges információt, amit a kereskedelem és marketing alapfokozatú szakról érdemes tudnod.

A kereskedelem és marketing végzettséggel hol helyezkedhetsz el?

Olyan közgazdászként, aki a kereskedelem és marketing világában jártas, álláslehetőségeket főleg az üzleti és kereskedelmi szektorban találhatsz. A kereskedelmi és marketing szakemberekre mindig nagy a kereslet, viszonylag hamar találnak állást. Főleg cégeknél helyezkedhetsz el vele az egészen kicsi vállalkozásoktól a multi cégeken át bárhol, hiszen marketingre, reklámra és piackutatásra nagy az igény. Továbbá saját vállalkozást is indíthatsz és akár a kkv-szektorban is dolgozhatsz külsősként.

A leggyakrabban betöltött munkakörök, amelyeket ezzel a végzettséggel elláthatsz: piackutató, reklám- és marketingtevékenységet szervező, kereskedelmi tervező, marketing és PR-ügyintéző és irodai adminisztrátor. (Fotó: 123rf)

A leggyakrabban betöltött munkakörök, amelyeket ezzel a végzettséggel elláthatsz: piackutató, reklám- és marketingtevékenységet tervező/szervező, kereskedelmi tervező/szervező, kereskedelmi ügyintéző, marketing és PR-ügyintéző és irodai adminisztrátor.

Továbbá még olyan munkaköröket is betölthetsz, mint marketing-menedzser, -asszisztens, -ügyintéző, vagy -vezető, termékmenedzser, marketing-specialista, account manager, értékesítési asszisztens vagy vezető, HR-asszisztens vagy -menedzser, projekt koordinátor, stratégiai beszerző vagy brand manager.

A listát hosszan lehetne folytatni, hiszen nagyon sokrétű a marketing és kereskedelmi állások lehetőségei.

 

Híres marketingesek

A marketing – mint sokan tudjátok – olyan vállalati tevékenység, amely meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. Magukat a marketingeseket azonban kevesen ismerik, a sikeres marketing kampányokat ugyanakkor sokszor világszerte nagyon sokan követik.

Talán az egyik leghíresebb és népszerűbb márka az Apple. Ikonikus megjelenése és brandje egyből felismerhető. Nem csak Steve Jobst vagy Tim Cook-ot ismerheted onnan, hanem Phil Schillert is, aki az App Store és az Apple Events vezetéséért volt felelős. Ő 30 éven keresztül segített az Apple termékeinek és marketingjének irányításában.

Mad Men – Reklámőrültek (Fotó: AMC)

A marketing és a reklámok világába a Mad Men – Reklámőrültek című sorozat enged remek betekintést. A sorozat főszereplője egy karizmatikus reklámigazgató, Don Draper (Jon Hamm). A tehetséges New York-i kreatív igazgató karrierjén keresztül az 1960-as és 1970-es évek marketing gondolkodását és fejlődését is megismerhetjük. Számtalan példát lehet látni a sorozatban, hogy milyen reklámok és marketingfogások működhettek akkor, és melyek voltak kudarcra ítélve.

Kevésbé pozitív, sokkal inkább kiszínezett példa a marketingesek valódi munkájára az Emily Párizsban című romantikus sorozat, ahol erősen torz képet kaphat a néző erről a szakmáról. Korábban már írtunk arról, hogy valójában korántsem olyan filmekbe illően gördülékenyen és álomszerű egy marketinges élete, mint ahogy itt ábrázolják. A történet szerint Emily Cooper (Lily Collins) egy feltörekvő marketinges felettese helyett utazik el Párizsba, hogy egy ottani cégnél képviselje az amerikai nézőpontot.

 

Milyen szakképzettséget ad a kereskedelem és marketing szak?

  • Közgazdász kereskedelem és marketing alapképzési szakon.

 

Jelenleg az országban az alábbi intézményekben érhető el ez a képzés:

Angolul jelenleg a BGE, a MATE, a METU, az OE és a WSUF képzésein választhatod ezt a szakot Economist in Commerce and Marketing néven.

 

Ezekből a tantárgyakból jó, ha erős vagy, ha ezt a szakot nézted ki magadnak:

A keresekedelmi és marketing szakember a marketing és értékesítés rövid és középtávú döntési folyamataiban eligazodik, a gyors piaci változásokat felismeri. (Fotó: 123rf)

Milyen előképzettség segít a bejutásban?

Érdemes lehet olyan középiskolát választanod, ahol kereskedelmi vagy közgazdasági szak indul. Ilyen intézményeket találhatsz mind szakközépiskolák, technikumok és gimnáziumok között is.

Jövőre, azaz 2024-től a többletpontokat felváltják az intézményi pontok. Vagyis 100 pont esetében az egyetemek maguk dönthetik el, mire adnak plusz pontokat a diákoknak. Szakképzésért intézményi pontot azonban továbbra is adhatnak majd az egyes egyetemek.

 

Képzési terület: 

 

Mennyi időbe telik a képzés?

  • 7 félév.

 

Milyen specializációi vannak, és azoknak milyen szakterületei?

Intézményenként változhat, hogy milyen specializációra van lehetőséged ezen a szakon.

  • Több intézményben alapszakokon minimum létszám összejötte után indulnak a specializációk a hallgatók választása alapján.

 

Milyen tudományágakra és szakterületekre épül a képzés?

  • közgazdaságtani, módszertani és üzleti ismeretek,
    • (matematika, statisztika, informatika, mikro- és makroökonómia, nemzetközi gazdaságtan, pénzügytan, vállalati gazdaságtan, gazdasági jog, marketing, számvitel, menedzsment, üzleti kommunikáció, szaknyelv, környezet-gazdaságtan, alapozó üzleti ismeretkörök),
  • társadalomtudományi ismeretek,
    • (európai uniós, általános és gazdasági jogi ismeretek, gazdaságtörténet, szociológia, politológia, filozófia),
  • kereskedelmi és marketing szakmai ismeretek,
    • (vállalatirányítás, a kereskedelem gazdaságtana, marketing menedzsment, szervezeti magatartás, vállalati pénzügyek, marketingkutatás, külkereskedelmi technikák, marketingkommunikáció, logisztika, média gazdaságtana).

 

Milyen gyakorlati követelményei vannak a szaknak?

A szakmai gyakorlat egy félév, minimum tizenkettő hét összefüggő gyakorlat a felsőoktatási intézmény tantervében meghatározottak szerint.

 

Mit tud egy kereskedelem és marketing szakon végzett hallgató?

  • Rendelkezik a gazdaságtudomány alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan.
  • Ismeri a marketing eszközrendszerét és módszertanát az üzleti és nonprofit szférában. Továbbá a marketing szerepét a vállalat, intézmény működésében, a marketing kapcsolatát a szervezet más folyamataival.
  • Elsajátította a gazdaság mikro és makro szerveződési szintjeinek alapvető elméleteit és jellemzőit, birtokában van az alapvető információ-gyűjtési, matematikai és statisztikai elemzési módszereknek.
  • Átfogóan ismeri a kereskedelem és marketing szakterület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait, gazdasági, szakterületi szervezetek struktúráját, működését és kapcsolatrendszerét, a szereplők viselkedését, az azt meghatározó külső és belső környezeti, viselkedési, döntési információs és motivációs tényezőket.
  • Ismeri a fogyasztói, vevői magatartás folyamatát, a fogyasztóvédelem területét, az e-üzlet módszereit és hátterét.

Követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat. (Fotó: 123rf)

Mivel foglalkozik egy kereskedelem és marketing alapképzési szakon végzett közgazdász? 

  • Gazdasági tevékenységet, projektet tervez, szervez, kisebb vállalkozást, gazdálkodó szervezetet, irányít és ellenőriz.
  • Tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen – hazai, illetve nemzetközi – környezetben is.
  • Követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat.
  • A marketing és értékesítés rövid és középtávú döntési folyamataiban eligazodik, a gyors piaci változásokat felismeri.
  • Marketing és kereskedelmi döntéseket előkészítő marketingkutatási feladatok előkészít, a kutatási tervet megfogalmazza és lebonyolítja.
  • Vállalati, kereskedelmi és marketing adatbázisokat kezel, szekunder marketingkutatási információkat és adatokat elemz a szükséges specifikus szoftvereket használja.

 

Hol tanulhatsz tovább, ha itt végzel?

Mesterképzésen elsősorban olyan szakokon tanulhatsz tovább, mint:

  • marketing,
  • ellátásilánc-menedzsment,
  • nemzetközi gazdaság és gazdálkodás,
  • vezetés és szervezés,
  • vállalkozásfejlesztés,
  • pénzügy,
  • számvitel,
  • survey statisztika és adatanalitika,
  • körforgásos gazdaság menedzsment,
  • turizmus-menedzsment szak.

A megfelelő plusz tárgyak teljesítésével az alapszakodtól valamennyire eltérő mesterképzést is választhatsz. Így olyanok is szóba jöhetnek, mint a kommunikáció- és médiatudomány, nemzetközi tanulmányok, vállalatgazdaságtan vagy regionális és környezeti gazdaságtan szak.

 

A gazdaságtudományok képzéssel kapcsolatos legújabb rangsorokat az UNI 2023 kiadványunkban olvashatjátok el, amit itt tudtok megvásárolni

További részleteket a szakról a felvi.hu oldalán olvashattok.