Tudástár

Kisebb létszámú osztályok – hatékonyabb iskolák?

Tar Gábor | 2023-03-04
Sokan úgy vélik, minél kisebb lenne az osztályok mérete, annál jobban működnének az iskolák. Eric Hanushek, a Stanford Egyetem közgazdász professzora viszont úgy véli: nincs elégséges bizonyíték arra, hogy az osztálylétszámnak nagy hatása lenne az oktatás minőségére. Szerinte inkább a tanár hatékonyságának van fontosabb szerepe. A kutató a napokban előadást tartott a Magyar Tudományos Akadémián, előtte pedig az mta.hu-nak adott interjút. Ebből szemezgettünk.

Az oktatás és a gazdaság kapcsolatának nemzetközi hírű kutatója az mta.hu-nak adott interjúban több hazai, illetve nemzetközi szinten is aktuális oktatási kérdést megválaszolt. Fókuszba került, hogy mitől lennének hatékonyabbak az iskolák.

A kutatót többek között arról kérdezték, hogy mit gondol a tanárok szerepéről, a tanárhiányról, vagy az osztályok optimális méretéről. De az interjúban szóba került a tehetséggondozás kérdése, illetve a mesterséges intelligencia oktatásban betöltött lehetséges jövőbeli szerepe is. Ezen főbb témák köré csoportosítva idézünk az interjúból.

A tanárok szerepe

A kutató szerint az iskolában a tanárok rátermettsége a legfontosabb tényező.

„Szinte triviálisan hangzik, hogy mennyire fontos a tanár hatékonysága. Ám kiderült, hatalmas a különbség abban, hogy az egyes tanárok mennyire segítik a gyerekek tanulását.”

„Ez a Covid időszakában vált a napnál is világosabbá, amikor a gyerekek hosszú időn át nem mehettek iskolába, és nem segítettek nekik a tanárok. Emiatt pedig nem ment nekik olyan jól a tanulás, hiába állt rendelkezésükre a számítógépes technológia.”

Erik Hanushek a Magyar Tudományos Akadémián (Fotó: Szigeti Tamás/mta.hu)

A hazai tanárhiány kezelésének lehetőségei

Azzal kapcsolatban, hogy Magyarországon jelentős a tanárhiány, különösen a természettudományos tárgyaknál, Eric Hanuschek azt emelte ki, hogy ez egy általános probléma az egész világon.

Szerinte erre egy közgazdász csak egyféle választ adhat:

többet kell fizetnünk azoknak az embereknek, akikre szükségünk van.

„Ugyanakkor nem akarjuk mindenkinek megemelni a fizetését, mert bizonyos szakok terén nincs tanárhiány. Vagyis a válasz egy közgazdász számára egyértelmű, de az iskolák számára már sokkal nagyobb fejtörést okoz. (…) A matematika, illetve a természettudomány-szakos tanároknak többet kellene fizetnünk, mert nagyon fontos, hogy e tantárgyakban magas legyen az oktatás minősége.”

Az optimális osztálylétszám

Az optimális osztálylétszám körüli vitákról szólva kiemelte: „az emberek mindig azt gondolják, hogy akkor fog jobban működni az iskola, ha egyre jobban lecsökkentjük az osztályok méretét”.

„Valójában nincs elégséges bizonyíték arra, hogy az osztálylétszámnak olyan nagy hatása lenne.”

„Az biztos, hogy az osztály méretének sokkal kisebb a hatása, mint a tanár hatékonyságának, illetve a tanárok közötti különbségeknek.”

Szerinte ösztönző fizetéskiegészítést kellene adni a leghatékonyabb tanároknak, hogy ők nagyobb osztályokat és többet tanítsanak. Eközben a gyengébb tanárok osztályainak létszámát csökkenteni volna célszerű.

„Nos, ez ellenkezik mindenki más véleményével, hiszen az általános vélekedés szerint a jó tanárokat azzal jutalmazzuk, ha kisebb osztályokat adunk nekik. De szerintem ez szöges ellentéte annak, amit tenni kellene” – jegyezte meg.

Eric Hanushek szerint az osztály méretének sokkal kisebb a hatása, mint a tanár hatékonyságának. (Fotó: 123rf)

A tehetséggondozás kérdése

Azzal kapcsolatban, hogy a tehetséggondozás legyen-e a fontosabb, vagy hogy minden diák hasonló odafigyelést kapjon, a szakértő azt válaszolta: „Ez egy alapvető kérdés. Azt gondolom, hogy mára eljutottunk oda, hogy jobban tudjuk kezelni az osztályon belüli heterogenitást”.

„A fejlett technológia segítségével eltérő ütemben tudjuk tanítani a különböző képességű tanulókat.”

A mesterséges intelligencia (MI) hatása

A mesterséges intelligencia (MI) térnyerésének iskolákra gyakorolt hatásával kapcsolatban azt hangsúlyozta ki:

nem valószínű, hogy a közeljövőben az MI szükségtelenné teszi a tanárokat, de a technológiai fejlődés átalakíthatja a feladataikat.

Példaként említette, hogy a mesterséges intelligencia segítheti a zsenik fejlődését, miközben a többi tanuló alapvetőbb készségeit is hatékonyan fejlesztheti.

Az MI oktatásban való terjedése kapcsán nemrégiben írtunk arról, hogy világszerte már sok egyetemista használja a ChatGPT csetbotját dolgozatok, beadandók írására. Az ingyenes mesterséges intelligencia (MI) alkotója, az OpenAI új programja pedig már azt is el tudja dönteni, hogy egy adott anyag MI-gép munkája vagy valódi ember tollából született.