Free

Ingyenes alkalmazás az önbizalom növelésére

Bodzás Szabolcs | 2022-09-21
Bár a legtöbbször azt halljuk, hogy a mai fiatalok beképzeltebbek a korábbi generációknál, egy mostani kutatás szerint a magyar diákok önbizalma lényegesen alacsonyabb, mint az idősebbeké.

Munkaerőpiaci és nemzetközi versenyhátrányt is jelenthet az önbizalom alacsony szintje. Növelése kiemelt jelentőséggel bír, hiszen segít az emberek számára a mindennapi akadályok leküzdésében, és abban, hogy sikeresebbek és boldogabbak lehessenek. 

A téma fontosságát hirdető társadalmi felelősségvállalási kezdeményezést indított Komócsin Laura, a Business Coach Kft. ügyvezetője, akinek a vezetésével ingyenes Önbizalomnövelde című workshopokat tartanak általános-, középiskolásoknak és egyetemistáknak. Ők fejlesztettek ki egy önbizalom növelésére szolgáló ingyenes alkalmazást is, amely a http://businesscoach.hu/johari/ oldalon érhető el.

A már korábban említett országos önbizalomkutatást is ez a Kft. végezte el. Az ebben résztvevők 20 területen értékelték önmagukat, és az alábbiak mutatják a diákok önbizalomhiányát:

  • A diákok 90 százaléka szeretné, ha több elismerést kapna. Néha egy-egy kedves szó, pozitív visszajelzés csodákat tud tenni az önbizalmukkal. Tartsuk ezt szem előtt, hiszen ez az, ami semmibe nem kerül, csak egy kis odafigyelést igényel, és amellett, hogy az érintett önbizalma nő, a kettejük kapcsolatára is pozitív hatással van, legyen szó akár szülőről, tanárról, sportedzőről. 
  • A legnagyobb eltérés (1-5-ös skálán az átlag 2,53, a diákoké 3,58) abban volt, hogy a diákok lassan hoznak döntést. Ez megtévesztő, mert a kérdések megválaszolásakor nem csak a saját elvárásukhoz viszonyítottak, hanem ahhoz is, hogy környezetük mit vár el tőlük. Vannak olyan diákok, akik már általános iskola alsó tagozatában el tudják dönteni, mivel szeretnének foglalkozni, és vannak olyanok, akik még az első diplomájuk után is csak azt tudják, mivel nem. A diákok legyenek türelmesek magukhoz, a szülők, tanárok pedig ne sürgessék őket!
  • A kutatás rávilágított arra, hogy a diákok rendszerint kevésbé mernek kérdezni, vagy épp megosztani tudásukat a rivalizáció, az erős versenyhelyzet miatt. A diákoknak feltétlenül tudniuk kell, hogy a tudás úgy érhető el, ha meghallgatják a tanáraiktól a tananyagot, tudnak kérdezni, gyakorolnak, és az már egy fejlettebb szint, ha el tudják magyarázni az adott tananyagot diáktársuknak.
  • A megkérdezett diákok közel háromnegyede megpróbál úgy viselkedni, ahogy azt elvárják tőle. Itt mindenképp náluk a labda, kérdezzék meg, tisztázzák, pontosítsák a velük szemben levő elvárásokat, és bátran merjenek nemet mondani olyan feladatokra, amiről azt gondolják, hogy nem nekik kellene elvégezniük, vagy például, ha a szülők azt szeretnék, ha a gyerekük valósítaná meg az álmaikat.
  • A kutatásból az is kiderült, hogy a diákok kétharmada kapaszkodik a kapcsolataiba, és mindent megtesz, hogy azok megmaradjanak. Új társaságban visszahúzódók. Ezzel magyarázható, hogy ugyanabban az iskolában maradnak, és nem felvételiznek 4., 6. vagy 8. osztály után, pedig kompetenciáik alapján képesek lennének rá. Ebben az esetben a szülők támogatásának nagy szerepe van. Amennyiben ez az önbizalomhiány kórossá válik, érdemes pszichológushoz fordulni.

A közeljövőben a Business Coach Kft. tervei között szerepel a magyar kutatás eredményeinek nemzetközi kontextusba helyezése külföldiek körében végzett kutatás alapján. Illetve az újabb ingyenes Önbizalomnövelde workshopok meghirdetése diákoknak, kiemelten a 8. osztályosoknak, de az érettségi előtt állóknak is lényeges, hiszen a résztvevők nagyon pozitív visszajelzéseket adtak a felvételijeiket követően.