Roppant fontos, hogy a végzőseinknek már akkor, amikor a kezükbe veszik a diplomájukat, legyenek olyan kompetenciáik, amelyek segítségével képesek megállni a helyüket egy vállalati környezetben.
Pont azért, hogy a megfelelő tapasztalatokra szert tegyenek, a duális mellett egy kooperatív képzési formát is beindítottunk az egyetemen. Ez a kistestvére a duálisnak: később kezdődik és kevesebb időt ölel fel, de a tanulók így is 70 munkanapot töltenek el egy vállalatnál, ami alatt a szakmájukban jártasságot kapnak.
A gyakorlati tudás azért is fontos, mert a cégek nem szeretik, ha a felvételük után a kezdőknél hónapokat kell várni, mire szert tesznek a megfelelő rutinra.
Fotó: Szegedi Tudományegyetem
Megváltozott az intézmény anyagi helyzete. Jobb körülmények között tudunk működni, már csak azért is, mert a jövedelmek jelentősen nőttek. A versenyszférában és az oktatás terén elérhető bérek között mindig is nagy volt a különbség, viszont ez most jelentősen csökkent, ami a mérnökképzés során különösen fontos.
A pandémia miatt nálunk is át kellett hangolni az oktatás menetét, és távolsági tanításra kellett váltanunk. A laborhiányt volt, hogy különféle videós anyagokkal pótoltuk. Nyilván azoknál a szakoknál – például a mechatronikai mérnökinél – könnyebb volt az átállás, ahol eleve digitális eszköztárral kell dolgozni, de összességében a jelenléti oktatást nehéz kiváltani.
A mi szakjaink közös nevezője a technológiai orientáltság. Azoknak a területeknek, ahol a végzőseink elhelyezkednek, legyen szó a műszaki ágazatokról vagy az élelmiszeriparról, mindnek komoly szerepe van a nemzetgazdaságban. A jövőjük biztosított.
A karon körülbelül 800 nappali és bő háromszáz levelező tagozatos diák van. A karok között közepes méretűnek számítunk a Szegedi Tudományegyetemen. Már csak emiatt is – főleg a tanulócsoportok szintjén – a tanulók és az oktatók jól megismerhetik egymást. A hallgatói viszonyok épp olyan bensőségesek, mint általában a kisebb vidéki karokon.
A közösségi élethez hozzátartozik, hogy roppant jó a viszonyunk a vállalatokkal. Működik nálunk egy szakmai klub, amelynek a tagjaiból rendszeresen választanak maguknak a cégek évente 10-15 hallgatót. Azoknak, akiket kiszemelnek, különféle mérnöki feladatokat kell megoldaniuk az adott társaságnál. A fiatalos szemléletük miatt persze sokszor egészen más megoldással rukkolnak elő, mint a cégnél dolgozó régi motoros mérnökök. A vállalatoknak így segíteni tudunk az utánpótlásszerzésben.
Mindezeken felül szakesteket, bálokat rendeznek a diákok az egyetemen, így lehet mondani, hogy pezsgő a hallgatói élet nálunk.
Több vállalattal állunk kapcsolatban, háromszáz olyan cég van, ahol a tanulóink a szakmai gyakorlataikat el szokták végezni. Az együttműködések abban is megnyilvánulnak, hogy az üzleti világ igényeit beépítjük a tananyagba. A cégek képviselőivel arról is egyeztetünk, hogy az oktatás során mire helyezzük a hangsúlyt.
Persze a munkaerőpiaci igényeknél fontos leszögezni, hogy ezeket minden vállalat másképp fogalmazza meg. Nekünk az is a feladatunk, hogy a cégek kérései alapján kialakítsunk egy megfelelő oktatási anyagot, amelynek az elsajátításával jól boldogulhatnak a tanulók.
Bár ez tőlünk független, a diákok a vállalati ösztöndíjakat is előszeretettel veszik igénybe. Az a tapasztalatunk, hogy a hallgatók jó része az utóbbi időkben egyre tudatosabban építi a szakmai pályáját.
Mivel én is ezt végeztem el, a gépészmérnöki különösen kedves nekem, de a kar dékánjaként talán az egyik legizgalmasabbnak a mechatronikai mérnök szakot tartom, mivel ez a gépészmérnök, az informatikus és a villamosmérnök szak sajátos elegye.
A diákoknak, akik ezt a területet választják, eleve nagy élmény, hogy a tanulmányaik alatt olyan szerkezeteket programoznak és építenek, amelyek aztán, ha ügyesek, úgy működnek, ahogy azt elképzelték.
Ha valaki feltétlenül arra a helyre szeretne bejutni, amelyet első helyen jelölt meg, akkor ezért utólag is tehet. A pótfelvételi előtt, ha van rá mód és lehetőség, lehet egy újabb nyelvvizsgát szerezni, de akár újra is lehet érettségizni. Vagyis lehet még gyűjteni további pontokat.