Példakép

Az innováció kapcsán pozitívan hat, ha kihívások vannak! – interjú

UNIside | 2023-04-19
Idén immár második alkalommal rendezi meg innováció témakörben a Joint Venture Szövetség az Innovációra Magyar! című konferenciáját – ennek kapcsán a Makronóm Fábián Ágnessel készített interjút, aki egyébiránt a Henkel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója és üzletág-igazgatója, a Joint Venture Szövetség (JVSZ) elnöke.

– Az interjút készítette: Révész Béla –

Két éve vezeti a Joint Venture Szövetséget és a két év alatt a második innovációs konferenciát szervezi meg. Mi a stratégiai szándék?

Egy több mint 35 éves szövetségről beszélünk, amely mintegy 150 tagvállalatot fűz össze. Alapvető célunk, hogy a szakmai fórumainkat olyan tematika szerint építsük fel, amely a jövőbe mutató és fenntartható gazdálkodást helyezi előtérbe. Az innováció ezeken belül is az a témakör, amely nélkül a kis-, a közép- és a nagyvállalatok sem lennének életképesek.

Azért ez tágan értelmezhető a téma, igaz?

Éppen ez az izgalmas benne. Sokféle módon lehet definiálni, minden szegmense külön kihívás. Amikor innovációról beszélünk, az nem korlátozódik a klasszikus értelemben vett termékinnovációra. Minden, ami újító mozzanat egy vállalat életében, legyen szó a gazdálkodás bármely területéről, a HR-től a logisztikán át a szervezeti kultúráig. Komplexitásából kifolyólag mindenkit érdekel és mindenki érintett benne, nem csak a JVSZ tagjai.

A tavalyi konferencia sikere adta az ötletet az újrázásra?

A 2022-es kecskeméti fórumon egyértelművé vált, hogy az esemény kinövi magát, nemcsak a helyszínt, hanem a tematikát illetően is. Idén április 21-én a Bosch Innovációs Kampuszán rendezzük meg a konferenciát, szélesítve a témaköröket. A Bosch erős tagja a JVSZ-nek, a helyszínre pedig igazán büszkék lehetünk, hiszen Európa második legnagyobb kutatás-fejlesztési központjáról beszélünk.

Az idén milyen témákra fókuszálnak?

Három alapvető blokk köré építjük fel a konferenciát. Az egyik az innovációs ökoszisztéma fontos szerepe, a másik az innovációk a fenntartható jövő szolgálatában, míg a harmadik a sikeres magyar innovációk a nemzetközi piacon. A nap folyamán exkluzív előadások és szakmai panelbeszélgetések váltják majd egymást olyan vállalati vezetőkkel és kormányzati szakértőkkel, akik aktuális helyzetértékeléssel és elemzésekkel tudnak támpontot nyújtani a konferencia résztvevőinek.

A pandémia gazdasági káosza után szinte azonnal elkezdődött az ukrajnai háború, majd jött a szankciós politika, amely az alapjaiban már amúgy is létező energiaválságot robbantotta be. Mennyire befolyásolta mindez a hazai innovációs folyamatokat?

Válsághelyzetekben sokkal inkább előretörnek az innovatív megoldások, hiszen a túlélésnek a problémamegoldási képesség és az új utak keresése az előfeltétele. Ezért a felsoroltak nemhogy lassították, hanem egyértelműen gyorsították az innovációs folyamatokat. Bármilyen furcsán hangzik, a negatív körülmények az innovációra kifejezetten pozitívan hatnak, a mostoha környezet a leginspirálóbb.

Fábián Ágnes a JVSZ elnöke (Fotó: JVSZ)

Milyen területeken teljesítenek kiugróan jól a hazai innovációs megoldások?

A gazdaság bármelyik szegmensét említhetném. Ami nemzetközileg is kimagasló, az a startupoknak köszönhetően a digitális terület, de a pénzügyi szektorban is az élmezőnyben vagyunk.

Tapasztalható az innovációs területen forráscsökkentés?

Az innováció szerencsés helyzetben van. A kormányzati és a vállalati szándékok határozottan hasonlók, nem véletlen az érintett minisztériumok képviselőinek jelenléte a konferencián. Párbeszéden alapuló, kiemelkedő együttműködés folyik, a közös gondolkodás pedig a megfelelő támogatásnak is kiváló platformot biztosít.

Ha ez az interjú felkeltette az érdeklődését, és szívesen tudna meg többet az innovációs ökoszisztémák gazdaságban betöltött fontos szerepéről, akkor látogasson el 2023. április 21-én a Joint Venture Szövetség Innovációra Magyar! Interaktív Konferenciájára.

Részletek, konferenciaprogram és jegyek:
jegy.jointventure.hu

Ez az eredeti interjú rövidített verziója. Az interjú teljes szövege megtalálható a Makronómon.

Fábián Ágnes
– Az üzletasszony pályafutását 1990-ben a Biogal Gyógyszergyár Hélia kozmetikai divízió értékesítési területén kezdte.
– A Henkel Magyarország Kft.-hez 1996-ban került, ahol szintén értékesítési vonalon, key account managerként kezdett dolgozni.
– Ott végigjárta az értékesítés ranglétráját, végül a kelet-európai értékesítési régió igazgatója lett, ezt a pozíciót 10 éven át töltötte be.
– Nemzetközi értékesítői karrierje után szerette volna generalistaként is kipróbálni magát, üzleti és stratégiai tudását általános üzleti menedzsmentben folytatni. Így kapta meg a Henkel Adhesive Technologies magyarországi üzletág-igazgatói pozícióját. Ezzel lehetőséget kapott egy szervezet teljes üzleti irányítására értékesítési, marketing-, business controlling területekkel kibővítve menedzsmenttudását.
– 2012-ben felkérték üzletág-igazgatói feladatai mellé a Henkel Magyarország ügyvezetői feladatainak ellátásra is. Ez újabb mérföldkövet jelentett számára, hiszen feladata lett a magyarországi vállalat képviselete, az üzleti és funkcionális területek és a magyarországi gyárak munkájának koordinálása. Részt vesz a vállalat mentorprogramjaiban, női kollégákat mentorál vezetővé válásukban, illetve a fiatal tehetségek programban van mentorált csoportja.
– 2014-ben – első nőként – a Menedzserszövetség Év menedzsere díjazottja lett. A Forbes legbefolyásosabb női vezetői között szerepel, amióta a lista létezik.
– Évek óta segíti a BGE Marketing Mestereinek képzését alkalmi előadásokkal, illetve több éve az államvizsga-bizottság elnöke.

 

(Fotó: Unsplash)