Uni

Elindulni és elindítani: az ELTE inkluzív iskolafejlesztési projektje Kenyában

Gunda-Szabó Dóra | 2024-01-10
Egyetem vagy önkéntes munka? Valóban két külön világ? Lehetséges egy egyetemnek a tudást nemzetközi viszonyrendszerben gyakorlattá formálni egy olyan térségben, ahol társadalmi és gazdasági nehézségek vannak, ahol a fogyatékossággal élő emberek tudatos kezelése alacsony szinten áll? A válasz: igen. Az ELTE gyógypedagógusai más szervezetekkel együttműködve inkluzív iskolafejlesztési projektet indítottak el Kenyában. A célok hosszú távra szólnak, de már most sikerekről számoltak be rendezvényükön.

2022 áprilisában kezdődött az az iskolafejlesztési program és módszertani támogatás, ami a Kenyában fogyatékossággal élő diákoknak kíván segítséget nyújtani. Másfél év után már nemcsak tervekről, hanem tapasztatokról is be tudott számolni az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara. Eredeti céljuk egy befogadó és mindenki számára hatékony módszertani műhely kialakítása volt, amellyel intézményeket tudnak támogatni a horizontális tanulásban. Egy tíz fős fejlesztő team és öt kenyai általános iskola együttműködésével valósult meg a program első köre, amely során fogyatékossággal élő gyermekek fejlesztését és szűréseit kezdték meg.  Az ADRA Adventista Fejlesztési és Segély Alapítvány és az ELTE BGGyK közös pályázatát a Hungary Helps Program keretében Magyarország kormánya támogatta. Decemberben a kenyai látogatók részvételével mutatták be az eddigi eredményeket a kar székhelyén.

Az ELTE gyógypedagógusai más szervezetekkel együttműködve inkluzív iskolafejlesztési projektet indítottak el Kenyában. (Fotó: ELTE)

A projekt tervezése és megvalósítása

A program eddigi útját Perlusz Andrea dékánhelyettes mutatta be a rendezvényen. A projekt tervezése 2021-ben kezdődött, amit egy közös pályázat formájában nyújtott be a kar a Hungary Helps Ügynökséghez az ADRA Adventista Fejlesztési és Segély Alapítvánnyal közösen. Azóta fontos jellemzője a szerves fejlődés és rugalmasság: a program sok új elemmel bővült, átalakult, az önkéntesek köre folyamatosan szélesedik, mondta Perlusz Andrea. 2022 szeptemberében került sor az első kenyai jelenléti szakaszra, amely során az inklúziós nevelés minden szereplőjével együtt dolgoztak. 103 fogyatékossággal élő gyermeket szűrtek ki, 59 pedagógus kollégával dolgoztak együtt és összesen 2694 tanuló vett részt a közösségformáló tevékenységekben, játékokban, workshopokban, amelyeket a helyszínen tartottak. A program harmadik fázisában idén egy kisebb csoport újra látogatást tett Migori megyében. Ennek a jelenléti szakasznak két fő célja volt: egyrészt közösségi víztisztító berendezések üzembe helyezése egy olyan protokoll átadása mellett, ami azt szolgálja, hogy az iskolák tanulói minden nap tiszta vízben meg tudják mosni az arcukat és kezüket. Ettől azt várják, hogy a kezdetben 50 %-ot meghaladó látásproblémák és folyamatos akut nátha és orr- hallójárat gyulladás valójában 10 % alá csökken. Ennek nagy jelentősége van a gyerekek hosszútávú élete szempontjából, mert ezek a krónikus betegségek valójában fogyatékosságot okozhatnak, ami kihat az életvitelükre. Másik céljuk az egyetemi kapcsolatok bővítése, hogy mobilitási programok keretében küldeni és fogadni tudjanak hallgatókat és munkatársakat az együttműködés jegyében. Ennek a tudományos és oktatói együttműködésnek, amely az ELTE intézményfejlesztési tervhez kapcsolódik, már gyümölcse, hogy elkezdődött a fogyatékossággal élő csoport ellátást segítő angol nyelvű online tananyagok kidolgozása.

2022 áprilisában kezdődött az az iskolafejlesztési program és módszertani támogatás, aminek keretében a Kenyában fogyatékossággal élő diákoknak kívánnak segítséget nyújtani az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának tagjai. (Fotó: ELTE)

Az ELTE társadalmi felelősségvállalása

Darázs Lénárd, rektorhelyettes a rendezvényen elmondta, hogy a gyógypedagógus képzés olyan társadalmi feladatot jelent, ami a nehéz körülmények ellenére magas színvonalon működik Magyarországon. Amellett, hogy az oktatásban, kutatásban és innovációban is jeleskedik a kar, másfél éve egy új színnel egészült ki a tevékenysége: infúzióval és intézményfejlesztési projekttel. Ez lehetővé teszi, hogy a Magyarországon felhalmozódott gyógypedagógiai tudást, a kenyai kollégák is megismerjék és alkalmazzák. Ezzel nemcsak intézményfejlesztés, hanem a fogyatékossággal élő gyermekek fejlesztése is elindult.

Darázs Lénárd, rektorhelyettes az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán tartott rendezvényen. (Fotó: Uniside)

Módszertan és szemléletformálás

„Az ELTE BGGYK elkötelezett a társadalmi felelősségvállalásban”, mondta Papp Gabriella, dékán asszony, aki maga is személyesen tagja a programban részt vevő csoportnak. Tevékenységük fókuszában a társadalmilag veszélyeztetett csoportok állnak, kiemelten a fogyatékos emberek. Ezért is nagy öröm, hogy ez az első Európán kívüli megvalósuló program, ami kiterjeszti a társadalmi felelősségvállalást. Egy évvel ezelőtt közel két héten át együtt dolgoztak Migori megyében öt iskola vezetőjével, tanárával, az ottani diákokkal és szüleikkel. Több mint 100 tanulót vizsgáltak meg és készítettek állapotfelmérést javasolva egészségügyi, pedagógiai beavatkozást vagy egyszerű szem-orr- szájhigéniai tudást közvetítettek. „Sokan bizalmatlanok voltak, azt gondolták, hogy ez egy egyszeri alkalom volt.” – mondta Papp Gabriella, „de a családok azóta egészségügyi biztosítást kötöttek, a gyerekek orvoshoz jutottak, segédeszközt kaptak, és adott esetben műtéti beavatkozás javított az állapotukon. A kenyaiak is készülnek saját gyakorlatuk még jobbá tételére, a legelszántabb, leginnovatívabb tanártársak utaztak ide, hogy tapasztalatokat szerezzenek.” 

Bokor Attila a Hungary Helps igazgatóhelyettese rendkívül fontos szakmai eredménynek tartja, hogy az elvégzett szemléletformáló munka az elmúlt két évben eredményes volt. „Az öt kiválasztott kapcsolódó intézmény elkezdett aktívan foglalkozni a fogyatékosság kérdésével, szemléletformálás indult el, és elindult egy közösségi gondolkodás, ami mindenképpen a megoldáshoz vezető út.”