Tudástár

Csokoládé – szerintem Te is szereted, nem csak Gombóc Artúr – DE kutatás

Halaska Gábor | 2023-10-26
Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karán egy friss kutatás a csokoládé vásárlók magatartását vizsgálta Magyarországon.

 

A PomPom meséinek emlékezetes hőse, Csukás István csodálatos rajzfilmfigurája, Gombóc Artúr nem válogatott, ha csokoládé került elé. „Kerek csokoládé,  szögletes csokoládét, hosszú csokoládé, rövid csokoládé, gömbölyű csokoládé – mindegyik a kedvence volt… De a hazai vevők válogatósak, hogy milyet szeretnek az édességből. A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának docense, Kiss Marietta vezetésével zajlott az a kutatás, amely a csokoládéfogyasztási trendeket vizsgálta Magyarországon.

Nem kell a cukormentes, a hagyományos tejcsokoládét szeretik a legjobban a magyarok – többek között ezt bizonyítja a Debreceni Egyetem kutatójának átfogó felmérése. Az Appetite folyóiratban megjelent közleményért a Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány Publikációs Díját is elnyerte Kiss Marietta, a Gazdaságtudományi Kar docense.

Persze sokan elsősorban a vizsgadrukk idején fogyasztanak a kelleténél többet, ahogyan ez az alábbi cikkünkből is kiderül.

Agyserkentő ételek + sok folyadék = fél siker a vizsgákon

Nem mindegy, melyik csokoládé a kedvenc

Az egészségtudatosság globális térnyerésével a gyártóknak egyre nagyobb figyelmet kell fordítani arra, hogy megfeleljenek a folyamatosan változó fogyasztói igényeknek. Ez különösen igaz az olyan népszerű fogyasztási cikkek piacára, mint a csokoládé. Egyre több olyan termék jelenik meg a boltok polcain, melyek az édesség egészségesebb alternatíváinak nevezhetők: cukormentes, csökkentett cukor- vagy zsírtartalmú változatok, illetve különböző funkcionális csokoládék hozzáadott proteinnel és egyéb tápanyagokkal. Emellett egyes kereskedelmi márkák saját márkás termékei egyre nagyobb részesedéssel rendelkeznek a forgalomból. Kutatásunk során a táblás csokoládék fogyasztói preferenciáit vizsgáljuk. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyiben befolyásolja a választásban a vásárlókat a márka, az ár, a típus (tej, ét vagy fehér), illetve az, hogy cukormentes-e – részletezte Kiss Marietta, a DE GTK Marketing Tanszék megbízott vezetője.

A hazai és a nemzetközi szakirodalom feltárása után

ötszáz embert kérdeztek meg a primer kutatás során a csokoládéfogyasztási szokásaikról. A felmérés első részében a fogyasztók márkahűségét vizsgálták, a második rész pedig azt tárta fel, hogy négy különböző táblás csokoládé közül melyiket vásárolná meg a válaszadó bizonyos helyzetekben.

Milka vagy Boci, e két klasszikus csokoládé volt az étlapon

Két gyártói (Milka, Boci), valamint két kereskedelmi márka (Spar, Tesco) különböző tej-, ét- és fehércsokoládéja közül választhattak a felmérésben résztvevők, melyek csomagolásán szerepelt a termék ára és a cukortartalma is, tehát látták azt is, mennyire egészséges az adott édesség.

A csokoládé szeretete bennünk él :) a kép illusztráció - fotó: Pixabay

A csokoládé szeretete bennünk él 🙂 a kép illusztráció – fotó: Pixabay

Mit mutattak az eredmények?

Eredményeink azt mutatják, hogy a válaszadók egyértelműen a gyártói márkákat részesítették előnyben a bolti márkákkal szemben. A négy csokoládé közül a legkedveltebb a Milka volt, majd a Boci, a Spar és végül a Tesco terméke. Az általunk kidolgozott, hazánkban egyedülálló statisztikai számítások után kiderült, hogy nemcsak a Milkát szeretik a legjobban, hanem azért is fizetnének a négy közül a legtöbbet. A csokoládé típusát illetően azt találtuk, hogy a tejcsokoládé kapta a legpozitívabb értékelést, amelyet az ét- és a fehér csokoládé követett. Kimutattuk továbbá azt is, hogy a fogyasztók a cukortartalmú csokoládét részesítik előnyben a cukormentes termékekkel szemben. Előzetes várakozásainknak megfelelően a termék árának emelkedése pedig negatívan hat a fogyasztók által érzékelt hasznosságra – összegezte a fiatal kutató.

A tanulmány szerint a márkahűség leginkább a fiatal és magasan képzett válaszadókra jellemző, akik a gyártói márkás termékeket preferálják. A fogyasztók választását pedig legnagyobb mértékben (57 százalékban) a csokoládé ára határozza meg, majd a termék márkája, a típusa és csak végül a cukortartalma.

A hazánkban egyedülálló kutatás eredményei az Appettite című folyóiratban jelentek meg angol nyelven, The connection between manufacturer and private label brands and brand loyalty in chocolate bar buying decisions – A hybrid choice approach címmel. A közleményért Kiss Marietta megkapta a Gróf Tisza István a Debreceni Egyetem Alapítvány Publikációs Díját.

Forrás: Debreceni Egyetem, Fotó: Pixabay

Szüksége van az agyadnak a csokoládéra, vagy ez csak egy mítosz? Kiderül az alábbi írásunkból!

Így tápláld az agyadat, hogy jól működjön!