A Tanítsunk Magyarországért program célja, hogy minden most általános iskolás 2030-ra kiléphessen a munkaerőpiacra: legyen szakmája, vagy ha a képességei engedik, akkor tanuljon tovább és később álljon munkába. Azért ez a legfontosabb célunk, mert ha munka van, akkor minden van azoknak a közösségeknek az életében, amelyek a továbbtanulási és munkalehetőségektől távoli településeken élnek. A kihívás az, hogy bár az itt felnövő gyerekek 99 százalékban továbbtanulnak az általános iskolából, 54 százalékban lemorzsolódnak középfokon. Őket segíti, célozza a program.
Országosan a korai iskolaelhagyók aránya tizenegy százalék. Vagyis ha elvégzünk néhány matematikai műveletet, arra jutunk, hogy lényegében ezt a tizenegy százalékot a hátrányos helyzetű települések 54 százalékos lemorzsolódóinak sokasága adja. És amikor azt vizsgáltuk, hogy miért van az, hogy ők korai iskolaelhagyók lesznek, nem tudják befejezni a középiskolát és nem szereznek szakmát, akkor arra jutottunk, hogy elsősorban azért, mert ezek a gyerekek tizenéves korukig nem, vagy csak nagyon ritkán hagyják el a településük határát. Ezért az iskolaváltás, az új közösségbe kerülés és a rendszeres utazás is megpróbáltatás az életükben. Nincs senki, akihez fordulhatnának, a szüleik sem tudnak nekik segíteni, mert ők is korai iskolaelhagyók voltak, és nekik sincsenek olyan élményeik, amelyekből inspirálódhatnának, erőt meríthetnének a kitartáshoz.
Úgy, hogy egyetemista mentorok szegődnek általános iskolások mellé. Nemzetközi gyakorlatokat megvizsgálva hazai adaptálásra tartottuk érdemesnek a Teach for America programot, amelynek lényege, hogy már diplomázott fiatalok segítik a lehetőségektől távol eső közösségeket. Mivel Magyarországon nagyon feszes a mukaerőpiac, és a gyerekek a hozzájuk korban közelebb állókat könnyebben elfogadják, úgy gondoltuk, sokkal hatékonyabb és hatásosabb, ha egyetemista mentorokat bevonva segítjük a hatodik, hetedik és nyolcadik osztályosokat. Álomszerű hallgatni az egyetemista mentorok és az általános iskolások élménybeszámolóit. Nagyszerű érzés megtapasztalni, mire képes egy olyan program, ami kinyitja a gyerekek előtt a világot.
Az egyetemistáknak az a feladatuk, hogy átlagosan 4-6 mentorálttal minden héten egy napot együtt töltsenek, felmérjék az erősségeiket, segítsenek nekik elképzelni, mire lehetnek képesek, és ennek megfelelően támogassák őket abban, hogy szakmát, képzést válasszanak. Mutassák meg nekik a településükön túli világ izgalmait, köztük a munkalehetőségeket is, hogy legyen előttük egy olyan kép, amit követve képesek lesznek elérni azt. Nagyon kifejező a magyar nyelv, hiszen az a kérdés, hogy „Van-e elképzelésed a jövődről? Képes vagy-e azt megvalósítani?” mind arra utal, hogy ha van egy kép előttünk, amit látunk magunk előtt megjelenni, akkor az nagyon nagy segítségünkre van a céljaink megvalósításában. Tulajdonképpen az az egyetemista mentorok feladata, hogy ezt a képet segítsék kialakítani, és az elérésükhöz utat mutassanak.
…
Ha szeretnél bővebben olvasni a program eredményeiről, és arról, mi az, amiben sokat ad ez a lehetőség a mentorok számára is, akkor mindenképp olvasd el a teljes interjút az UNI2023 in &out, nyár kiadványban.
UNI2023 in &out, nyár kiadvány megrendelhető:
https://uniside.hu/kiadvanyvasarlas/