Uni

Új kép a jövőről – a Tanítsunk Magyarországért program

UNIside | 2023-08-03
Kiket céloz a Tanítsunk Magyarországért program? Miért sokkal nagyobb a hátrányos helyzetű településeken az iskolaelhagyók száma? Hogyan tudtok ezen ti, egyetemisták mint mentorok segíteni, és mi az, amivel ettől ti gazdagodhattok? Ilyen és hasonló fontos témákról kérdeztük UNI kiadványának György László gazdaságstratégiai feladatokban való szakmai közreműködésért és a Tanítsunk Magyarországért program koordinációjáért felelős kormánybiztost, aki igazán inspiráló élményekről számolt be. Ha érzékeny vagy ezekre a kérdésekre, olvasd el interjúnkat!

Milyen fő célok elérése érdekében jött létre a Tanítsunk Magyarországért program?

A Tanítsunk Magyarországért program célja, hogy minden most általános iskolás 2030-ra kiléphessen a munkaerőpiacra: legyen szakmája, vagy ha a képességei engedik, akkor tanuljon tovább és később álljon munkába. Azért ez a legfontosabb célunk, mert ha munka van, akkor minden van azoknak a közösségeknek az életében, amelyek a továbbtanulási és munkalehetőségektől távoli településeken élnek. A kihívás az, hogy bár az itt felnövő gyerekek 99 százalékban továbbtanulnak az általános iskolából, 54 százalékban lemorzsolódnak középfokon. Őket segíti, célozza a program.

Már diplomázott fiatalok segítik a lehetőségektől távol eső közösségeket. (Fotó: 123rf)

Az ötvennégy százalék nagyon sok.

Országosan a korai iskolaelhagyók aránya tizenegy százalék. Vagyis ha elvégzünk néhány matematikai műveletet, arra jutunk, hogy lényegében ezt a tizenegy százalékot a hátrányos helyzetű települések 54 százalékos lemorzsolódóinak sokasága adja. És amikor azt vizsgáltuk, hogy miért van az, hogy ők korai iskolaelhagyók lesznek, nem tudják befejezni a középiskolát és nem szereznek szakmát, akkor arra jutottunk, hogy elsősorban azért, mert ezek a gyerekek tizenéves korukig nem, vagy csak nagyon ritkán hagyják el a településük határát. Ezért az iskolaváltás, az új közösségbe kerülés és a rendszeres utazás is megpróbáltatás az életükben. Nincs senki, akihez fordulhatnának, a szüleik sem tudnak nekik segíteni, mert ők is korai iskolaelhagyók voltak, és nekik sincsenek olyan élményeik, amelyekből inspirálódhatnának, erőt meríthetnének a kitartáshoz.

Hogyan tud ezen segíteni a Tanítsunk Magyarországért program?

Úgy, hogy egyetemista mentorok szegődnek általános iskolások mellé. Nemzetközi gyakorlatokat megvizsgálva hazai adaptálásra tartottuk érdemesnek a Teach for America programot, amelynek lényege, hogy már diplomázott fiatalok segítik a lehetőségektől távol eső közösségeket. Mivel Magyarországon nagyon feszes a mukaerőpiac, és a gyerekek a hozzájuk korban közelebb állókat könnyebben elfogadják, úgy gondoltuk, sokkal hatékonyabb és hatásosabb, ha egyetemista mentorokat bevonva segítjük a hatodik, hetedik és nyolcadik osztályosokat. Álomszerű hallgatni az egyetemista mentorok és az általános iskolások élménybeszámolóit. Nagyszerű érzés megtapasztalni, mire képes egy olyan program, ami kinyitja a gyerekek előtt a világot.

„Nagyszerű érzés megtapasztalni, mire képes egy olyan program, ami kinyitja a gyerekek előtt a világot.” (Fotó:123rf)

Pontosan hogyan segítik őket?

Az egyetemistáknak az a feladatuk, hogy átlagosan 4-6 mentorálttal minden héten egy napot együtt töltsenek, felmérjék az erősségeiket, segítsenek nekik elképzelni, mire lehetnek képesek, és ennek megfelelően támogassák őket abban, hogy szakmát, képzést válasszanak. Mutassák meg nekik a településükön túli világ izgalmait, köztük a munkalehetőségeket is, hogy legyen előttük egy olyan kép, amit követve képesek lesznek elérni azt. Nagyon kifejező a magyar nyelv, hiszen az a kérdés, hogy „Van-e elképzelésed a jövődről? Képes vagy-e azt megvalósítani?” mind arra utal, hogy ha van egy kép előttünk, amit látunk magunk előtt megjelenni, akkor az nagyon nagy segítségünkre van a céljaink megvalósításában. Tulajdonképpen az az egyetemista mentorok feladata, hogy ezt a képet segítsék kialakítani, és az elérésükhöz utat mutassanak.

Ha szeretnél bővebben olvasni a program eredményeiről, és arról, mi az, amiben sokat ad ez a lehetőség a mentorok számára is, akkor mindenképp olvasd el a teljes interjút az UNI2023 in &out, nyár kiadványban.

UNI2023 in &out, nyár kiadvány megrendelhető:

https://uniside.hu/kiadvanyvasarlas/