Molnár Péter, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Design Intézetének igazgatója válaszolt arra a kérdésre, hogy nehéz-e felvételt nyerni, hogyan lehet felkészülni a MOMÉ-ra?
„Nem lehetetlen bejutni, szerintem a legfontosabb itt a tudatosság és az elhivatottság. Legyen tisztában a hallgató azzal, hogy mit vár ettől az intézménytől, hiszen mi is így tudjuk igazán hozzásegíteni a céljai megvalósításához. A tehetség lényeges, de nem megkerülhetetlen.
Azok a feladatok, amiket a felvételin kérünk, megugorhatók.
Tanulni és gyakorolni kell, de nem várunk el olyan extra tehetséget, ami bárkit is kizárna. Legalább egy évvel a felvételi előtt érdemes elkezdeni a felkészülést és akkor ezeket el lehet sajátítani. Emellett egyre nagyobb súllyal szerepelnek a felvételin a kognitív képességek, intelligencia, általános műveltség.”
A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának dékánjával, Prof. Dr. Fenyves Veronikával beszélgettünk arról, mit tanácsolna azoknak, akik most vannak a felvételi előtt? Hogyan készüljenek a megmérettetésre akár mentálisan, akár tárgyi szinten?
„Nincs könnyű helyzetben az, aki most felvételizik, mert 2024-től kezdődően változás lesz a felvételi pontszámításban. Ami viszont könnyebbséget jelent a jelentkezőknek, hogy mind a tanulmányi, mind az érettségi pontokat adó tantárgylistát az intézmények jelentősen kibővíthették, és a korábbi többletpontok rendszere változott, az úgynevezett intézményi pontok alapján többféle tevékenység váltható be intézményi pontra az eddigiekhez képest.
Fontos, hogy az érdeklődők folyamatosan kövessék nyomon a felvi.hu információit és az intézményi honlapokat, és fogadják meg középiskolai tanáraik jótanácsait. Készüljenek legjobb tudásuk szerint és akkor nem maradhat el a siker.”
Az ELTE kommunikációs, marketing- és rekrutációs igazgatóságának vezetőjével, dr. Szücs Annamáriával beszélgettünk arról, hogy azok a középiskolások, akiket megszólítana az ELTE, az alfa generáció tagjai. Hogyan tud egy ekkora intézmény válaszolni e nemzedék újfajta kihívásaira?
„Nincs egy titkos bevált recept. A legnagyobb nehézség az elérésük, hiszen ők már teljesen online térben vannak, a legtöbb időt a telefonjukon töltik. Ezért is fogalmazódott meg az ELTE Next ötlete. Mindig figyelünk a változásokra, a trendekre, feltérképezzük az új platformokat, ahol el lehet őket érni, ez a rekrutáció és kommunikáció kihívása. Egyébként nálunk az igazgatóságon is egyre több fiatal dolgozik, mert ők talán már jobban értik az új generációkat.”
Maga az egyetemi oktatás képes érdemben reagálni a folyamatosan változó hallgatói elvárásokra?
„Állami szinten is gondolkodnak egyfajta változásban az egyetemi léttel kapcsolatban. A jövő egyetemében nem oktató és passzív diák lenne, a tanárokból sokkal inkább mentorok válhatnának. Az lenne a jó irány, ha az egyetemek is inkább közösségi terekké formálódnának. Ez számunkra is kihívás. Vagy vegyük például a mesterséges intelligencia térhódítását, amely kezd begyűrűzni az oktatásba is. Erre is reagálnunk kell. És itt is mi inkább azt a választ adjuk, hogy tiltás helyett tanítjuk, és folyamatosan figyeljük a trendeket.”