Uni

Nemzetközi nyitottság és gyakorlatorientált szemlélet – interjú Fenyves Veronika dékánnal

UNIside | 2024-01-22
"Erősségünk a nemzetközi nyitottság, a párhuzamosan folyó magyar és angol nyelvű oktatás. Hallgatóink között híres sportolók vannak, világbajnokok, olimpikonok, de első osztályú magyar válogatott labdarúgók is" -interjú Prof. Dr. Fenyves Veronikával, a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának dékánjával.

Mit tart a kar legfontosabb jellemzőinek, amelyek a hasonló karoktól megkülönbözteti önöket?

A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kara az intézmény legnagyobb hallgatói létszámú szervezeti egysége. Különlegesek vagyunk abból a szempontból is, hogy képzéseink 6 képzési területhez tartoznak, így tizenkét társkarunkkal, csaknem 31.000-es hallgatói létszámot számláló tudományegyetem részeként működünk. Így mind oktatási, mind kutatási tevékenységünkre jellemző az interdiszciplinaritás. 

Erősségünk a nemzetközi nyitottság, a párhuzamosan folyó magyar és angol nyelvű oktatás. Kiemelendő továbbá, hogy hallgatóink számos hazai és nemzetközi tanulmányi versenyben érnek el komoly sikereket, győzelmeket, és, hogy hallgatóink között kiemelkedő, példaképként is szolgáló sportolók vannak, világbajnokok, olimpikonok, de első osztályú magyar válogatott labdarúgók is, akik a többi hallgató csoport- vagy évfolyamtársaiként jelen vannak a mindennapjainkban.

Milyen fejlesztések lesznek a közeljövőben a karon?

Képzésfejlesztésünk, akárcsak minőségbiztosításunk természetesen folyamatos, hamarosan új szakokkal is jelentkezünk, 2024-től vezetjük be a mikrotanúsítványokat nyújtó képzések rendszerét. Az egyetem folyamatosan gondoskodik a magas szintű és modern infrastruktúráról, szervezetfejlesztési folyamatainkat a stratégia végrehajtása mentén valósítjuk meg. 

Prof. Dr. habil Fenyves Veronika, tanszékvezető, dékán a Debreceni Egyetem Gazdasgtudmányi Karán. (Fotó: UNI2024 in@out kiadvány)

Hogyan csatornázza be az egyetem a munkaerőpiaci elvárásokat a képzésekbe? 

Egyrészt a felsőoktatási szakképzésben és az alapképzésben a mintatantervek mindegyike tartalmaz félévközi vagy féléves gyakorlatokat, melyeket valós munkaerőpiaci környezetben töltenek el a hallgatóink. Mesterszakos hallgatóink nagy része duális formában folytatja tanulmányait. Ez a képzési forma az egyetemi oktatásban megszerzett elméleti ismereteket naprakész, szakmai, gyakorlati kompetenciákkal egészíti ki, a hallgatók idejekorán megismerhetik a munkavállalói lét velejáróit és ezért – nem mellesleg –még fizetést is kapnak 

Több száz vállalati együttműködésünk létezik, partnereink folyamatosan jelen vannak az oktatásban és a kutatásban. 

Milyen gyorsan tudnak állást találni a végzőseik és milyen jövedelemre, karrierre számíthatnak, akik itt végeznek?

Végzős hallgatóink az oklevél megszerzését követően nagyon rövid időn belül elhelyezkednek, sokszor erre már a képzés alatt sok kerül. Az elérhető jövedelem természetesen az egyéni szorgalomtól és képességektől, az elhelyezkedés régiójától és ágazatától is függ. A szakma dinamizmusa lehetővé teszi a munkavállalói ranglétrán történő folyamatos előrelépést, illetve az önálló vállalkozói lét hosszú távú sikerességét. 

Mekkora a lemorzsolódás a karon, mit tesznek azért, hogy ez csökkenjen? Melyek a legnehezebb tantárgyak?

A lemorzsolódás a magyar gazdasági felsőoktatásban elfoglalt élvonalbeli helyünkhöz igazodó. Az, hogy melyek a legnehezebb tárgyak, az természetesen egyénfüggő, de legtöbbször a matematikai kompetenciákra alapozó kurzusoknál találkozunk problémákkal. A lemorzsolódás csökkentése érdekében már évek óta megszokott gyakorlat a több területre is kiterjedő bemeneti kompetenciamérés és szükség esetén felzárkóztatás, az egyéni és csoportos mentorálás. 

Mit tanácsolna azoknak, akik most vannak a felvételi előtt? Hogyan készüljenek a megmérettetésre akár mentálisan, akár tárgyi szinten?

… A teljes interjút friss kiadványunkban találod. Az UNI2024 in@out kiadványt már megrendelheted! Nemcsak további érdekes interjúket találasz benne, hanem az egyetemek rangsorát is.