Példakép

Nemzedékváltás és innovációk a turizmusban – interjú Rasztovits Dáviddal

Halaska Gábor | 2024-02-13
Az egész világon elavultak a tankönyvek, nem elég korszerűek a tananyagok, de sokszor a fiatalok is elrugaszkodott elvárásokkal érkeznek a hazai munkaerőpiacra – véli Rasztovits Dávid. A Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatója szerint nem könnyű ma kitermelni a magas fizetéseket, de a legsúlyosabb kihívás mégis a digitális nézőpont stratégiai erősítése nemcsak az oktatásban, de a teljes turisztikai szektorban. Pedig látványosan, a következő években globálisan közel 40 százalékkal nőhet a turizmusban foglalkoztatottak létszáma.

Hogyan érintik a digitalizációs trendek az ön szakterületét, illetve a képzési rendszert?

Megváltozott a világ, a szakképzés, a felsőoktatás ma már közel sem biztos, hogy kellő alapot ad ahhoz, hogy a fiatal munkavállalók könnyen megtalálják a helyüket a való életben, legyen szó akár egy turisztikai munkahelyről, akár egy saját vállalkozásról. Természetesen ehhez a vállalkozóknak is tenniük kell, le kell ülni az asztalhoz a szakképzési, felsőoktatási és akár a felnőttoktatási szinteket képviselő döntéshozókkal. Mi több, folyamatos párbeszéd szükséges a felek közt. Mégpedig főképp éppen a friss digitalizációs trendek miatt.

Érdekel a turisztika szak? Olvasd el itt, hogy mit kell tudni róla:

Amit tudnod kell, ha turizmus-vendéglátás szakra mennél

Miért van erre ekkora szükség?

Szerintem nem mondok újat az idősebb generációnak sem, ha azt állítom, hogy az elmúlt évek digitalizációs folyamatai olyan ütemben alakítják át a turisztikai, vendéglátó- (horeca, hotels, restaurants, cafés), valamint a rendezvényszektort, ami miatt a mai tankönyvek, tananyagok, sőt, a szakmai gyakorlatok is meglehetősen elavultak. Igaz nemcsak nálunk, hanem szinte az egész világon. Ám van ennél is nagyobb kihívás.

Mire gondol?

Érzékelek egy elég jelentős generációs szakadékot a saját szakterületemen, a digitális turizmus világában. Én még éppen a mai harmincasok közé tartozom, de a fiatalabbak körében látom, hogy valóban egész máshogy tekintenek akár a másnak végzett munka, akár a saját vállalkozásuk elindítására, mint akár mi, akik az 1990-es években születtünk.

Érdekelnek a digitalizáció friss trendjei a turizmusban is? Ez az interjú megtalálható az alábbi kiadványunkban is!

Itt megtalálod továbbá a STEAM képzési területek listáit is. Benne van az innovációhoz kapcsolódó képesítések, szakmák, a top középiskolák listája is Nézz bele a nemrég megjelent innovációs kiadványunkba, amit nyomtatott verzban meg is vásárolhatsz!  A kiadvány fő támogatója a Siemens Zrt.

Hogyan kell ezt érteni?

Szerintem, bár nyilván ennek több oka van, ma nem igazán stimmelnek az árazások. Nehéz is a kérdés, mert nem tanítják az egyetemen, hogy mondjuk egy-egy konkrét projekt időigényét, költségszintjét hogyan lehet a legjobban közelítő módon előre megbecsülni. Valószínűleg, ha egy szakképzésben részt vevő tizenkettedikes osztály különböző csapataitól megkérdezzük, vagy akár egy egyetemi évfolyamon feltesszük, hogy egy adott, komplex feladatot ki milyen idő- és energiaráfordítással képes elvégezni, akkor sokféle választ kapunk. Ezek közül nyilván a leggyorsabb és a leglassabb sem lesz jó, az előbbi feltehetően alul-, az utóbbi túlbecsüli a tényleges időszükségletet. Ezt csak azért hoztam példaként, hogy érthető legyen, milyen szemlélet lehetne az, amire a szakképzésben, a felsőoktatásban szükség lenne. Ez mind a vállalkozóknak, mind a projektekben résztvevő munkavállalóknak fontos, ha nem az egyik legfontosabb gyakorlati tudás.

 

AJÁNLÓ

Az UNI in&out ipari digitalizációs kiadványa – ami a Siemens Zrt. fő témogatásával készült – a fentihez hasonló interjúkon túl (amelyek teljes terjedelemben elolvashatók a kiadványben) igen értékes rangsorokat tartalmaz. Mégpedig a digitalizáció terén releváns STEAM képzési területeken. E rangsorok az Oktatási Hivatal és a Clarivate megoldásai alapján készültek.

A STEM a (Science, Technology, Engineering és Mathematics) felsőoktatási képzési területeket jelenti, ám újabban STEAM-ként is emlegetik, mert az A, mint Arts is a rövidítésbe ékelődik, hiszen a digitalizációban is elengedhetetlen a művészeti megközelítés.