Példakép

Íme az OTP Fáy Oktatási Innovációs Díj nyertesei

Halaska Gábor | 2023-10-27
Kihirdették innovatív oktatási gyakorlatok elismerésére és támogatására létrehozott OTP Fáy Oktatási Innovációs Díj nyerteseit.

Kihirdették az oktatási eszközök és módszertanok terén kiemelkedő, innovatív gyakorlatok elismerésére és támogatására létrehozott OTP Fáy Oktatási Innovációs Díj nyerteseit. A több mint 20 millió forint összdíjazású, Dr. Csányi Sándor, az OTP elnök-vezérigazgatója (nyitóképünkön) által alapított díjat három kategóriában – általános iskola alsó tagozat, felső tagozat, valamint középiskola – ítélték oda.

A közel 300 beérkezett pályázat a legkülönfélébb oktatási területekhez kapcsolódik: alapkészségek (írás, olvasás, matematika), logopédia, zene, képzőművészet, történelem, STEM tárgyak, atomfizika, nyelvtanulás, agrártananyagok, egészségre nevelés és személyiségfejlesztés. Az eseményen részt vett Varga Mihály pénzügyminiszter és Dr. Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke is.

A zsűri és a díjak

A Dr. Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsman, Csányi Péter, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese, Csejtei Ildikó, az OTP Fáy Alapítvány ügyvezetője, Dr. Érdi Péter számítógépes agykutató, valamint Polgár Judit nyolcszoros sakkolimpikon által alkotott zsűri döntése alapján

Arany fokozatú elismerést kapott:

Mészáros Zsuzsanna budapesti rajztanár,

Csányi Csilla Zita győri logopédus,

valamint a Redmenta Edutech Kft.

Ezüst díjat nyertek:

a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének

az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoportnak a munkatársai,

továbbá Csóti Melinda kecskeméti pedagógus és tanítványa, Kovács István,

valamint a Herman Ottó Intézet és

a Multilearn Digitális Tartalomszolgáltató Kft. csapata.

Bronz díjban részesült:

a Köninger Szilárd Junior Príma-díjas építész által képviselt CAN Architects, a

Makerspace Központi Digitális Alkotóműhely,

valamint Zsigó Zsolt Miklós, nyíregyházi matematika – fizika szakos tanár.

A nagydíjat pedig

a Redmenta Edutech mesterséges intelligencia-alapú tartalomkészítő alkalmazásának fejlesztői vehették át.

A zsűri továbbá egy különdíjat is odaítélt

Versényi Anna debreceni tanár-pszichológus kamaszok számára kifejlesztett, önsértés megelőző, mentális egészség helyreállítását célzó programjának.

A végeredmény a beadott pályázatok minőségére, a kezdeményezés pedagógiai és innovációs értékére, hatókörére, valamint az eredményességére adott pontszámok alapján alakult ki.

Kiemelten fontos a tehetséggondozás

„Ahhoz, hogy a magyar oktatási rendszer megbízható, sőt, egyre jobb felkészültségű szakembereket neveljen, nemcsak minőségi felsőoktatásra, de biztos alapokra: színvonalas, a tehetséggondozás mellett a hátrányból indulók felzárkóztatására is alkalmas alap- és középfokú oktatásra van szükség. Meggyőződésem, hogy ez utóbbi egy demokratikus, egészséges társadalom fundamentuma is. Az idén először kiosztott OTP Fáy Oktatási Innovációs Díjjal arra irányítjuk rá a figyelmet, hogy a magyar iskolákban színvonalas innovációs munka folyik, sok pedagógus dolgoz ki és használ új, jövőbemutató módszereket, amelyeket jó gyakorlatként érdemes szélesebb körben is megismertetni.

A jelentős pénzjutalommal járó díjjal a pedagógusokat és oktatási szakembereket arra bátorítjuk, hogy olyan új eszközöket, megközelítéseket alkalmazzanak, amelyek fokozzák a tanulás eredményességét, a tanítás minőségét, és hozzájárulnak a 21. századi kompetenciák, köztük a digitális műveltség elsajátításához.”

– mondta ünnepi beszédében Dr. Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója.

„Az, hogy már első évben ilyen sok, közel 300 pályázat érkezett, minket is meglepett. Ez az érdeklődés nemcsak azt jelenti számomra, hogy jelentős innovációs tevékenység zajlik a magyar oktatásban, hanem azt is, hogy sok lelkes, motivált pedagógus van, akiknek szükségük van az elismerésre.” – mondta Csejtei Ildikó, az OTP Fáy Alapítvány ügyvezetője. „A pályázók köre nem csak a diszciplínák tekintetében sokszínű. Pályáztak vidéki kistelepülések pedagógusai éppúgy, mint budapesti elitgimnáziumok tanárai, egyetemi oktatók, logopédusok, pszichológusok, könyvtárosok, sőt az MTA egyik kutatócsoportja is, továbbá az oktatást támogató vállalkozások. Módszertan tekintetében digitális, nem ritkán AI alapú kezdeményezések, valamint személyes jelenlétre épülő innovatív megoldások is vannak a pályázatok között, és érkeztek hibrid fejlesztési ötletek is. A programok között található hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatására, tehetséggondozásra, illetve a pedagógusok munkájának könnyítésére irányuló innováció is.”

Részletesebben az OTP Fáy Oktatási Innovációs pályázatokról

I. Általános Iskola Alsó Tagozat kategória

Arany fokozat: Csányi Csilla Zita, logopédus saját fejlesztésű, beszéd- és nyelvfejlődési zavarokkal küzdő gyermekek rehabilitációját segítő, hang-és ritmusasszisztált komplex nyelvi terápiás módszere.
Ezüst fokozat: a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének és az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoportnak a munkatársai által fejlesztett online oktatási program, amely differenciált oktatást, egyéni tanulási útvonalak kialakítását teszi lehetővé pedagógusi közreműködés nélkül, és felzárkóztatásra, valamint tehetséggondozásra egyaránt alkalmas.
Bronz fokozat: a Can Architects Studio Bazalt Iskola koncepciója az iskola fizikai terét tágítja; célja a gyerekekkel közös alkotás, a Bazalt Tanterem létrehozása és a kültéri tanulási folyamatok beindítása.

II. Általános Iskola Felső Tagozat kategória

Arany fokozat: a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban rajzot tanító Mészáros Zsuzsanna élményközpontú oktatáson alapuló, országszerte alkalmazott Dobj egy műalkotást! programja; az örömteli alkotást és sikerélmény célzó program a tanulók vizuális kultúrájának fejlesztését, illetve a művészeti alkotások iránti nyitottságát teremti meg.
Ezüst fokozat: a Csóti Melinda és tanítványa, Kovács István által kifejlesztett, a Google Playből letölthető matematikai oktatóprogram, a MateKIT a gyors ellenőrzésben és osztályozásban.

segíti a tanárokat, míg a diákoknak a kiszámítható feladattípusok, az azonnali visszajelzések és az egyéni haladás miatt hasznos eszköz.
Bronz fokozat: a Makerspace Központi Digitális Alkotóműhely több mint 10.000 gyermeken tesztelt, nemzetközileg is ismert Maker’s Red Box alkotópedagógiai taneszközcsaládja.

III. Középiskola kategória

Arany fokozat: a Redmenta Edutech mesterséges intelligencia tartalomgenerátor alkalmazása, amely változatos, személyre szabott anyagok létrehozását teszi lehetővé az aktív tanulástól kezdve egészen a számonkérések értékeléséig. Ez a fejlesztés érdemelte ki ebben az évben az OTP Fáy Alapítvány oktatási innovációs pályázatának a Nagydíját is.
Ezüst fokozat: az agrárszakképzési centrumok és intézményeik számára fejlesztett, innovatív, 2D és 3D holografikus kiterjesztett valóság tartalmakkal kiegészített hibrid tanulási anyag, amelyet a budapesti Herman Ottó Intézet és a Multilearn Digitális Tartalomszolgáltató Kft. csapata alkotott meg.
Bronz fokozat: az iskolai szertárak hiányosságain segít a nyíregyházi Bánki Donát Műszaki Középiskola matematika-fizika szakos tanára, Zsigó Zsolt Miklós programja, amely itthon eddig nem, vagy alig ismert fizika kísérletek és eszközök fejlesztését teszi elérhetővé a diákok részvételével, kis költséggel.

otp-fay-alapitvany-oktatasi-innovacios-dij-nyertesek

Az OTP Fáy Alapitvany Oktatasi Innovációs Díjának 2023. évi nyertesei Fotó: Schumy Csaba

Mit csinál az OTP Fáy Alapítvány?

Az OTP Fáy Alapítvány célja a fiatalok jövőtudatos gondolkodásának, ezen belül kiemelten a pénzügyi kompetenciáiknak a fejlesztése. Pályaorientáció, fenntarthatóság, valamint a sikeres élethez fontos szociális kompetenciák területén is nyújt képzéseket általános és középiskolások, illetve fiatal felnőttek számára.

Az Alapítvány 2021 novemberétől felnőttoktatási intézményként is működik. Itt évente 30.000 diák vesz részt ingyenes szemléletformáló képzéseken, amelyek saját gyakorlatorientált módszertanra épülnek, és mind jelenléti tréningek formájában, mind digitális formában elérhetőek. Az Alapítvány két korszerű, high-tech eszközökkel felszerelt Oktatási és Innovációs Központot is üzemeltet Budapesten, illetve Nyíregyházán. Edukációs programjai, termékei számos hazai és nemzetközi elismerésben részesültek.

Fotók: OTP Fáy Alapítvány, Schumy Csaba