Napjaink leggyorsabban terjedő webes platformjának számít az okos csevegőrobot, a gyorsan hírnevet szerzett ChatGPT. A mesterséges intelligencián alapuló chatbotot arra alkották, hogy megértse a számára feltett kérdéseket, és azokra választ adjon. Az Edutopia amerikai szakportál azt vizsgálta, hogy a tanárok miként használhatják fel a chatbot nyújtotta szolgáltatásokat.
Az Edutopia cikkének tanárként is dolgozó szerzője néhány hónapon keresztül tesztelte, hogyan kezeli a ChatGPT a tanárok tucatnyi rutinfeladatát. Todd Finley arra a következtetésre jutott, hogy a chatbot nem tökéletes, de azért csökkenti azt a napi 10 órát és 40 percet, amit egy átlagos amerikai tanár munkával tölt.
A cikk szerzője hat tanári feladatot, tevékenységet sorolt fel, ahol hasznát lehet venni a ChatGPT-nek, (vagy akár a konkurensének, a Google Bard-nak) – egyelőre főként angol nyelven.
A ChatGPT hatalmas szövegfeldolgozási és -generálási kapacitásával racionalizálni lehet a különböző vázlatok elkészítését. Meg lehet kérni például a ChatGPT-t, hogy írjon óravázlatot egy adott tananyagról, vagy készítsen slide-okat különböző témához.
Ha pedig nehézséget okoz egy bonyolultabb fogalom, téma elmagyarázása, akkor arra is megkérhető a ChatGPT, hogy magyarázza el az adott kérdéskört úgy, mintha azt első osztályos diákoknak kellene kifejteni. Emellett a ChatGPT-vel könnyedén lehet kérdéseket is generálni a diákok számára egy adott tananyagra vonatkozóan.
A chatbot képes olyan hosszabb segédanyagok (handout) generálására, amelyek konkrét oktatási célokat szolgálnak. Például utasíthatjuk a mesterséges intelligenciát, hogy készítsen megoldott matek példákat úgy, hogy az egyes lépésekhez magyarázatot is fűz. De azt is kérhetjük, hogy állítson össze egy olyan sillabuszt, amely tartalmazza az adott tananyag feldolgozásának ütemezését, valamint a diákok munkájának értékelési módját.
Továbbá a tanárok könnyedén készíthetnek különböző témákról szóló plakátokat is, például a 10 leggyakoribb helyesírási hibáról, amelyekhez magyarázatok is tud fűzni a chatbot.
A chatbottal olyan szövegeket, összefoglalókat is lehet készíteni, amelyekkel a támogatásra szoruló diákok felzárkózását lehet segíteni. Az eszköz szövegtömörítőként is működhet, amely elemzi az olvasottakat, és tömörebb változatokat készít.
A ChatGPT használatával a tanárok egyszerűsíthetik a szülőkkel, kollégákkal történő levelezést is. Különböző sablonokat használhatnak fel gyakori levelezési témákhoz így például hírlevelekhez, adomány-kérésekhez, kirándulási javaslatokhoz, illetve a szokásos engedélykérő nyilatkozatokhoz.
Különféle tudásfelmérési teszteket, segédleteket is létre lehet hozni a chatbottal. Kvízeket például könnyen lehet generálni egy adott témáról. Csak a konkrét témát kell megadnunk, majd azt kérnünk, hogy kvíz formátumban a kérdéseket és a lehetséges válaszokat is adja meg. Persze, itt különösen elengedhetetlen, hogy
Olyan teszteket is generálhatunk a ChatGPT-vel, ahol a hiányzó szavakat kell megadnia a diákoknak.
A ChatGPT segítségével a tanárok fejleszthetik diákjaik íráskészségét is. Lehet használni az eszközt például esszéírás javítására. Ehhez annyit kell tenni, hogy megadjuk a diákok által írt esszét a chatbotnak, majd javítási javaslatokat kérünk tőle. Egyben arra is lehet kérni a ChatGPT-t, hogy jelölje meg a helyesírási hibákat, illetve adja meg, mire kell figyelni ezeknél. (Egyelőre csak a nagyobb világnyelveken működik teljesen a robot, azonban bizonyos funkciói magyarul is elérhetők.)
Az Edutopia is felhívja azonban arra a figyelmet, hogy a ChatGPT nem egy tökéletes eszköz. A legnagyobb probléma vele az, hogy
Ezért nagyon fontos kihangsúlyozni, hogy a ChatGPT tanári rutinfeladatokat megkönnyítő szolgáltatását, szöveggenerálását csak alapos ellenőrzés után lehet felhasználni az órákon.
A másik fő hiányossága a chatbotnak, hogy egyértelmű stílusbeli utasítások nélkül az eszköz nagyon száraz szöveget ad, hisz egy algoritmus áll mögötte. Mindent összevetve, úgy kell kezelni a chatbot generálta szövegeket, mintha azok egyfajta első tervezetek lennének.
Korábban írtunk arról, hogy egyre több diák veszi igénybe a mesterséges intelligenciát (MI) dolgozatai elkészítéséhez. A szöveggeneráló algoritmusok egyre jobbak, de még messze nem tökéletesek, ezért az egyetemi oktatók többsége egyelőre nem esik kétségbe a használatuktól, még ha általánosságban nagyon különböző módokon is vélekednek a témában.
A ChatGPT alkotója, az OpenAI nemrégiben bejelentette, hogy egy olyan megoldást is tud nyújtani, amely el tudja dönteni, hogy az adott dolgozat egy MI gép munkája vagy valódi ember tollából született – de persze nem 100 százalékos bizonyossággal.