Munka

Mivel foglalkozol? A hivatásod rólad árulkodik – fontos válaszok egy profi szakértőtől

UNIside | 2022-10-26
A gyermekkortól az iskolás éveken át a pályakezdésig folyamatosan foglalkoztat minket a karrierválasztás kérdése. Felkerestük Limpár Imre, tanácsadó szakpszichológust, aki szerint nem szabad, hogy csakis a munkára koncentráljunk az életben.

A foglalkozás a személyiség fontos része

Ha szóba elegyedünk valakivel, az egyik első kérdésünk biztos, hogy az illető foglalkozása lesz. A középkorban ezt meg sem kellett kérdeznünk, hiszen sokan foglalkozásuk után kapták a vezetéknevüket (Kovács, Szabó, Varga, hogy a leggyakoribbakat említsük). 

Teljesen érthető, hogy

egy ember személyiségének fontos részeként kezeljük a foglalkozását,
mivel az magában foglalja, hogy mi iránt érdeklődik, mivel tölti ideje legnagyobb részét és ez jó téma is, hogy megismerjük beszélgetőpartnerünket.

 

Napjainkban egyre többen a munkájuknak élnek

Ma már egyre többen tudnak aszerint foglalkozást választani, hogy mi érdekli őket, kisebb a kényszer, hogy mindegy mit, csak dolgozzanak valamit.

Így az is gyakoribb, hogy az emberek szeretik, amit csinálnak, és annyira belefeledkeznek a munka örömébe, a siker hajszolásába, hogy azonosulnak is azzal. Ők azok, akik csak a munkájukra gondolnak, arról beszélnek, és a munkahelyi kudarcot vagy sikert is jobban a lelkükre veszik.

 

Arról érdemes beszélni, mit jelentenek az egyes foglalkozások

A gyerekektől is gyakran megkérdezzük:

„És mi leszel, ha nagy leszel?”,

így már a legfiatalabbak is érzékelik a karrier és a foglalkozás megválasztásának fontosságát. 

Később a középiskola és az egyetem során a nyomás, hogy megtaláljuk a nagybetűs hivatást, csak nő és nő, egészen addig, amíg

fiatal pályakezdőként már azért hajtunk, hogy megkapjuk azt a bizonyos „álom melót”.

Mivel a mai világban már nem egy helyen dolgozunk egész életünkben, azok, akik túlságosan összekötik magukat a munkájukkal, komoly önismereti krízisbe is kerülhetnek, ha munkahelyet váltanak. 

A problémát a legjobb már gyerekkorban kikerülni,

és ahelyett, hogy hatéveseket próbálunk rávenni arra, hogy megmondják mit fognak felnőtt korukban csinálni, sokkal hasznosabb, ha inkább elbeszélgetünk velük arról, hogy hogyan dolgoznak miképp élik mindennapjaikat az egyes foglalkozások művelői.

Ezáltal azt mutatjuk be, hogy mennyi lehetőségük van.

 

Nem szabad, hogy csakis a munkára koncentráljunk az életben

Felnőttkorban sincs késő változni, ha ráébredünk, hogy a munkánk túlságosan a részünkké vált. Bár az identitásunkat nem egyszerű felnőttként alakítani,

tudatosan törekedni kell a munkán kívüli aktív időtöltésekre

olyan csoportokban, amelyeknek semmi köze a munkához, vagy éppen új hobbik kipróbálásával színesíteni az életünket.

 

A témában felkerestük Limpár Imre, tanácsadó szakpszichológust.

Fotó: Limpár Imre

Egyszerű kérdés-e a pályaválasztás?

Egyértelműen nem. Nem tartjuk elég szélesen a sprektrumot.

Azt hisszük, hogy létezik egy „ha-akkor”-függvény, pedig nem létezik.

Komplexitásában érdemes nézni a pályaválasztást.

 

A középiskola mennyire befolyásolja a diákok jövőképét?

Gondoljunk bele, mi a legnagyobb kód az életünkben: a DNS-ünk. Utána jön az icipici csecsemő és kora kisgyermekkor: ekkor érvényesül elsősorban a két szülő és a családi mikroklímának a rendszere. Erre rétegződnek később az iskolák, melyek közül

főleg a középiskola a meghatározó a pályaorientáció terén.

Már csak azért is, mert a serdülőkor időszakának egyik lényege az önmegtalálás (Ki vagyok én? Mi dolgom a világban?). 

Az élet nagy kérdéseivel ilyenkor kezd szembetalálkozni a – már egyre felnőttesebben gondolkodó – egyén. A tanárok szerepe pedig, hogy ebben a korban mit és hogyan képviselnek, alapvetően befolyásoló. Pályaszocializációs szempontból

14 éves kortól a húszas évek elejéig van egy fejlődéslélektani időkapu,

ami aztán soha nem jön vissza.

 

Mi a pályaválasztás lényege?

Pályát bármikor lehet módosítani, ám szakmai alapidentitást sosem.

Lényegében egy olyan szemléletformálás ér minket 14 éves kortól 25 éves korig, ami meghatározza az első szakunk. Ez az alapidentitás később már sosem fog változni. Úgy látjuk az életet és a létezést magát. Egy személyes példa: amíg élek, nekem a pszichológusi lesz az alapbekötésem. Lehetnék még vegyész, mérnök, sokféle diplomát szerezhetünk, de a szakmai anyanyelvünk attól még az első nagy képzéstől függ.

 

Van rá mód, hogy a saját jövőképünkről praktikusan gondolkodjunk?

Van egy nagyon jópofa névjegykártya gyakorlat. Azt szoktam fiataloktól kérdezni, hogy ha 10 évet ugrunk előre képzeletben az időben, akkor te itt most a jelenből

meg tudod-e mondani, hogy milyen névjegyet szeretnél nekem később odaadni.

Három különböző típusú névjegy létezik:

  • Van a funkciónévjegy: például lehet, ha valaki eredetileg gépészmérnök, de most projektmenedzser a funkciója, és ez neki megfelel. 
  • A kettes típus a státusznévjegy: ilyen például az elnök-vezérigazgató, a titkár, a docens.
  • A harmadik – ami leginkább a pályaválasztásról szól egyébként – az identitásnévjegy: azonosulok a titulussal, énazonos, ami a nevem alatt szerepel. 

Ez utóbbi azt jelenti, hogy a névjegyen ott vagyok én is, ez nem csak egy szerep, nem csak egy státusz, nem csak egy funkció: ez már egy énrész.

 

Mi az ellenszere a munkamániának?

Az a kérdés, hogy a saját terhelhetőségemet ismerem-e. A legtöbb embernek ma már nem önismerete van, hanem öntalálkozásai, és ez odavezet, hogy

nem ismeri a saját kapacitásainak a határait.

Továbbá van, aki szakbarbárrá válik – ez egy külön műfaj –, amikor önmagunk definiálása csak a szakmán keresztül valósul meg. Az ilyen típusú ember, még ha családot is alapít, úgy gondolja, hogy a gyerekei majd „csak úgy” felnőnek, folyamatosan csak a munkával foglalkozik, más dolgokkal nem vagy alig, s folyamatosan „pörög az Excel-tábla az agyában”.

A kérdés az, hogy tudom-e keretezni a saját életemet. Itt el kell mennünk a siker definíciókig.

A magam szakmai szemüvegével azt tekintem sikernek, hogy valaki olyan életet tud élni, amilyet szeretne: vagyis életritmust, életstílust, életvitelt jelent a siker hétköznapi valósága.

Emiatt nem tartom sikeresnek azt a vállalkozót, aki kettőmillió nettóval megy haza minden hónapban, de negyvenhárom évesen már pszichoszomatikus problémái lesznek. 

Ugyanakkor azt a családanyát sem tekintem sikeresnek, aki bevállalt négy gyereket, de ezért feláldozott minden mást. 

Az életterületeket illetően nyolc-tíz életterületben érdemes gondolkodni. Ha

egy-két életterület bedönti az összes többit, akkor az az ember nagyon rossz sikermérleggel rendelkezik.

 

Mit tehet az, aki szereti a munkáját és váratlanul elbocsátják?

Három beavatkozási pontunk van az életünkbe. Vannak, akik a preventív szemlélet szerint gondolkodnak, azaz „szárazon tartják a puskaport”, mindig fel vannak erre készülve. Sajnos ők vannak a legkevesebben, pedig ma már a legtöbb kutatás azt mondja, hogy öt-hat pályakorrekció várható egy életút során. 

A kettes típus képes jól menedzselni önmagát. Mikor „lecsap a guillotine”, egyből a kapcsolati tőkéjéhez nyúl, elkezd telefonálni. Ezek az emberek jó pániktűrők.

Az emberek többsége azonban sajnos a harmadik csoporthoz, a reaktív típusba tartozik. Ez azt jelenti, hogy ha beüt a baj, akkor képtelen azt feldolgozni, vissza szeretné görgetni az események láncolatát, pedig már régen késő. Legyünk preventívek! Nem az a kérdés, beüt-e a baj, hanem, hogy mit fogunk kezdeni a helyzettel, ha legközelebb lecsap a pallos.