Friss kutatás: így változtak meg a médiafogyasztási szokások az elmúlt huszonöt évben | Uniside

Friss kutatás: így változtak meg a médiafogyasztási szokások az elmúlt huszonöt évben


Szerző: UNIside - 2024.01.06.

Az új évezredre jelentősen átalakult a hazai televíziós piac. Ennek egyik oka a technológiai fejlődés, másik a médiafogyasztási szokások változása, harmadrészt a digitális platformok megjelenése. 1997 óta egyre több időt töltünk képernyők előtt – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából, amelynek eredményéről az MTI tudósított.

Milyen korúak a tévénézők?

Folyamatosan változik a tévénéző közönség átlagéletkora, de elmondhatóéletkoraaz elmúlt két és fél évtizedben gyorsabban öregedett, mint általában a magyar lakosság: 2022-ben átlagosan tíz évvel voltak idősebbek a képernyő előtt ülők a lakosság átlagánál, míg huszonöt éve ez a különbség csupán négy év volt. A népesség átlagéletkora az elmúlt két és fél évtizedben 38 évről 43-ra emelkedett, míg a tévénézők átlagéletkora 42-ről 53 évre nőtt – ismertették a közleményben.

„Napjainkban a szabadidő eltöltésében még mindig a televízióé a főszerep: 2021-ben közel három és fél órát töltöttek internetezéssel a tizenöt évesnél idősebb honfitársaink, a televízió előtt viszont több mint öt órát ültek. A televíziózási szokások ugyanakkor átalakultak az elmúlt közel két évtizedben a lekérhető médiaszolgáltatások és a videómegosztó platformok megjelenése miatt. A műszeres televíziós közönségmérés kezdete óta a magyar lakosok napjuk közel hatodát tévénézésre fordították, sőt, a Covid-járvány idején ez az arány még tovább emelkedett, így 2020-ban már egy átlagos nap ötödét e tevékenységgel töltötték” – olvasható az MTI-n.

Napjainkban a szabadidő eltöltésében még mindig a televízióé a főszerep. (Fotó: 123rf)

Mennyi a napi médiafogyasztási idő?

Habár a napi médiafogyasztási idő 3 óra 42 percről 4 óra 49 percre emelkedett, az utóbbi évtizedekben több mint egymillió néző tűnt el a tévéképernyők elől. Az idősebb generáció tagjaira jellemző elsősorban, hogy rengeteget ülnek a tévékészülékek előtt. Ennek a korosztálynak az elmúlt 25 évben majdnem három órával növekedett a napi tévéfogyasztási ideje. Ennek köszönhető, hogy összességében több mint egy órával nőtt a tévénézésre fordított idő a négy év feletti lakosságra vetítve. Azt is kimutatta a kutatás, hogy a magyarok az európai átlagnál többet tévéznek. Amíg 2021-ben az európai lakosság 70 százaléka, a magyarok 73 százaléka töltötte az idejét a képernyő előtt naponta.

Korábban a filmek voltak a legnézettebb műsorok, de ezt átvették a különböző nem fikciós műsorszámok. (Fotó: 123rf)

Változtak-e a médiatartalmak?

A kutatás szerint vannak olyan műfajok, amelyek ritkultak vagy akár teljesen el is tűntek a műsorkínálatból. Ilyenek például a színházi közvetítések vagy a cirkusz- és a varietéshow-k, csökkentek a gyerekközönségnek készített nem fikciós műsorok, mint például az információs magazinok, a vallási műsorok és a sportversenyek. Korábban a filmek voltak a legnézettebb műsorok, de ezt átvették a különböző nem fikciós műsorszámok, majd a sorozatok, míg napjainkban a hír- és információs műsorok rendelkeznek meghatározó pozícióval – írták.

 

A túlzottképernyőidő viszont ront az iskolai teljesítményeden és koncentrációdon, így a vizsgaidőszakban érdemes minél jobban visszafognod, és akár olvasással helyettesítened. Az olvasási szokásokról szóló kutatásokkal korábban már foglalkoztunk.

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Minden héten válogatott tartalmainak kapod meg, hogy naprakészek lehess oktatási, egyetemi, innovációs témákban.

Webshop: Uniside  Kiadvány vásárlás