Mertünk kérdezni és hibázni, így pedig képesek voltunk fejlődni – Interjú Selmeczi Anna Lillával

Mertünk kérdezni és hibázni, így pedig képesek voltunk fejlődni – Interjú Selmeczi Anna Lillával


Szerző: Török Sára - 2025.12.26.

„A kreatív önkifejezés mellett nagy hangsúlyt kapott a kritikus gondolkodás, a strukturált, rendszerszemléletű megközelítés, a szervezőkészség, a tudományos szemléletmód kialakítása és fejlesztése is ebben a két évben. De ehhez szükséges és elmaradhatatlan a humorérzék, a csapatszellem és a rugalmasság, hiszen ezek nélkül nehéz jól együttműködni” – fogalmazott Selmeczi Anna Lilla, az NKE kommunikáció- és médiatudomány mesterképzésén frissen végzett szakember.

A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Innováció kiadványában jelent meg.

Gyakran hallani, hogy a kommunikáció „büfészak”. Mennyire tartottad nehéznek a képzésed? Mi volt a legnagyobb kihívás az egyetemi éveid alatt?

Aczél Petra professzornak volt egy kitűnő megállapítása: sokan azt mondják, hogy büfészak, mégis „mindenki a büfében áll sorba”, tehát valójában mindenki igényli. Úgy gondolom, azok hivatkoznak így erre a területre, akik nem ismerik fel a jelentőségét, a felelősségét és a szükségességét. A szkeptikusok magától értetődőnek tartják, hogy mindenki tud kommunikálni – de a kommunikáció bőven többről szól, mint hogy szavakat teszünk egymás mellé. Különösen a nagy felelősséggel járó pozíciókban, vezetőként, szakemberként, politikusként, akár közéleti szereplőként, tanárként, kutatóként.

A képzésen valódi helyzeteket néztünk meg, valós problémákat oldottunk meg, miközben elsajátítottuk azokat a technikákat, amelyek nemcsak a munkaerőpiacon, hanem a hétköznapi életben is a segítségünkre lehetnek. Sosem volt csak egyetlen jó megoldás – éppen ez volt benne a nagyszerű, de eközben néha a nehézség is. Sokat segített az is, hogy az órákon olyan bizalmi légkör alakulhatott ki, amelyben mertünk kérdezni és hibázni, így pedig képesek voltunk fejlődni. Hiszen nincs olyan, hogy nincs nehézség. De talán annak, aki élvezi azt, amit csinál, ezek nem nehézségek, inkább fejlődésre ösztönző kihívások.

Milyen kompetenciákra van szükség a képzésen, és azok hogyan kamatoztathatók? Mikor és hogyan értetted meg a saját erősségeid működését?

Nekem ez a képzés nagyon sokat segített abban, hogy felismerjem az erősségeimet és a képességeimet. A kreatív önkifejezés mellett nagy hangsúlyt kapott a kritikus gondolkodás, a strukturált, rendszerszemléletű megközelítés, a szervezőkészség, a tudományos szemléletmód kialakítása és fejlesztése is ebben a két évben. De ehhez szükséges és elmaradhatatlan a humorérzék, a csapatszellem és a rugalmasság is, hiszen ezek nélkül nehéz jól együttműködni.

Nagyon sokat számított, hogy a tanárok amellett, hogy megadták a lehetőséget a projektfeladatokon keresztül a fejlődésre, visszajelzést is adtak számunkra. Elmondták, hogyan fejlődtünk, mit látnak bennünk, és min lehetne még tovább dolgozni. Ez a személyes visszacsatolás segített objektíven értékelni a teljesítményünket, és motivációt, iránymutatást adott. Ugyanígy egy jó mentor szerepe is fontos, aki felismeri a hallgatóban lévő potenciált, és segít elindítani őt egy olyan úton, ahol kiteljesedhet.

A szakmai elhivatottságodért és tevékenységedért több kitüntetést, díjat is kaptál. Milyen lehetőségeid voltak a képzés során, hogy konferenciákon, egyéb eseményeken vehess részt, vagy kutatásokat végezz?

Az egyetemen minden félévben megrendezik az intézményi Tudományos Diákköri Konferenciát. Itt bemutathatjuk a saját kutatásunkat, amit a zsűrik véleményeznek és építő kritikát mondanak róla – ez több szempontból is egy nagyon jó lehetőség. Egyrészt kipróbálhatjuk magunkat, hogy miként lehet kutatási ötletet megfogalmazni, azt megvédeni és szakmai érvekkel alátámasztani. Másrészt megtapasztalhatjuk, milyen a tudományos közeg, kapcsolatokat építhetünk és másoktól is tanulhatunk. Ahhoz, hogy az egyes területek iránt érdeklődőket összefogják, az egyetemen működnek TDK-körök – ilyen a Kommunikáció- és médiatudományi TDK is. Ezek a csoportok érdekes és izgalmas szakmai eseményeket szerveznek, és a céljuk, hogy szakmai lehetőségeket és támogatást biztosítsanak az érdeklődőknek.

A szakon egyébként is kiemelt figyelmet fordítanak a hallgatók mentorálására, a tanárok nagy örömmel támogatják a tudományos dolgozatok megírását. A mentorom, Veszelszki Ágnes is támogatott, és sokat segített ezen az úton. Emellett kiemelném a szakkollégiumokat is, amelyek szintén nagyszerű lehetőségeket biztosítanak a szakmai fejlődésre.

A kommunikáció- és médiatudomány képzéseddel párhuzamosan volt lehetőséged gyakorlati tapasztalatokat is szerezni: hogyan tudod kamatoztatni a tudásod, és egyensúlyban tartani a munkát és a tanulást?

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál dolgoztam és dolgozom jelenleg is. A mesterképzés ideje alatt sokan vállaltunk munkát a tanulás mellett, és a tanáraink mindig igyekeztek úgy összeállítani az órarendet, hogy az optimális legyen azoknak is, akik részmunkaidőben szeretnének dolgozni. Ugyanakkor ez egy nappali képzés, ahol az órák látogatása kötelező. Olyan gyakorlati tudást lehet kapni, amelyet kár lenne kihagyni, és amit akár a munkahelyen is azonnal lehet hasznosítani. A lehetőségek ott vannak, csak észre kell venni őket. Nekem például rengeteg izgalmas kutatási ötletem van, amit részben majd a doktori képzés keretei között, részben a jövőbeli munkámban szeretnék megvalósítani. A szakmai törekvések mellett mindig igyekeztem, hogy maradjon egy kis szabadidőm magamra is – bár ez nem volt egy egyszerű feladat. Nagyon szeretek kirándulni a családommal, múzeumokba és kiállításokra járni. Igyekszem sokat olvasni, illetve az életem szerves része a zene, több hangszeren játszom. Tizenkét éve fuvolázom egy fúvószenekarban, amellyel több alkalommal is felléptünk nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is.

Mit tanácsolsz azoknak, akik bizonytalanok a kommunikáció- és médiatudomány mesterképzés melletti döntésben?

Szerintem nem baj, ha valaki bizonytalan. Ha valakit csak egy kicsit is érdekel egy terület, akkor azt próbálja ki, hiszen az egyetemi évek pont azért vannak, hogy megtaláljuk, miben vagyunk jók. Én sem voltam teljesen biztos abban, hogy milyen terület való nekem. Édesanyám tanácsára jelentkeztem a Károli Gáspár Református Egyetem kommunikáció- és médiatudomány alapképzésre, ami végül telitalálatnak bizonyult. Onnan az NKE-re kerültem államtudományi osztatlan mesterképzésre, majd a frissen induló kommunikáció- és médiatudomány MA-ra.

Akit szintén ez a terület érdekel, az egy dologban biztos lehet: kommunikáció- és médiaszakértőkre mindig szükség lesz, különösen most, amikor a hitelesség, az átláthatóság, a megbízható kommunikáció egyre fontosabbá válik. És ha valaki az NKE-n kezdi meg a tanulmányait, vegyen részt 100 százalékban a képzésben, a feladatokban, a projektekben, éljen minden lehetőséggel. Kísérletezzen, próbálkozzon, ne féljen hibázni – ebből fog tanulni. Nem mindig a tökéletesség a cél, hanem a fejlődés. Nekem is meg kellett tanulnom, hogy a sok „sikertelenség” végül meghozza a sikert: kitartással, reflexióval, és ha kell, újratervezéssel. Tehát senki ne keseredjen el, ha nem látszódik azonnal az eredmény, mert amennyi energiát beletesz, az mindig vissza fog jönni. Ne becsülje le a csapatmunka fontosságát se: sokszor kihívást jelenthet, de így lehet megtanulni, hogyan működjünk együtt másokkal, milyen szerepben találjuk meg a saját helyünket egy feladat vagy projekt során. Támogatni kell egymást, és már a képzés elején fontos, hogy egy biztonsági hálót jelentő közösség alakuljon ki. Ez senkit sem tesz kevesebbé, épp ellenkezőleg: a közösség, a támogatás erősíti a csapatot, és mindenkit előrébb visz. Az így elsajátított készségek pedig a munkaerőpiacon is nagy előnyt jelentenek majd.

Selmeczi Anna Lilla

  • 2025 nyarán summa cum laude minősítéssel diplomázott az NKE kommunikáció- és médiatudomány mesterszakán.
  • Elnyerte az NKE Pro Juventute ösztöndíját, amellyel a kimagasló szakmai és közösségi tevékenységet ismerik el, valamint példamutató tevékenységéért és szakmai elhivatottságáért dékáni dicsérő oklevelet is kapott.
  • Jelenleg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál dolgozik junior szakértőként és junior kutatóként.
  • 2025 őszén felvették a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Nevelés- és Művelődéstudományi doktori képzésére.

Még több értékes tartalom vár!

Az UNI in&out 2025 Innováció kiadványban olyan témákban mélyedhetsz el, amik valóban számítanak – oktatásról, jövőről, karrierről. Digitális formátumban még elérhető a shop.uniside.hu oldalon!

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Minden héten válogatott tartalmainkat kapod meg, hogy naprakész lehess oktatási, egyetemi, innovációs témákban.

Webshop: Uniside  Kiadvány vásárlás