A Global Entrepreneurship Monitor (GEM) adatfelvétele több mint 70 országban zajlik 1999 óta minden évben, és eredményeként rengeteget megtudhatunk az emberek vállalkozási hajlandóságáról, motivációiról, attitűdjéről, a még csak fejben létező és a már működő cégek és azok alapítóinak magatartásáról, az üzleti lehetőségek és a vállalkozói karrier észleléséről, vagy éppen a fiatal generációk vállalkozási motivációiról.
A Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) 2020-tól képviseli Magyarországot a globális felmérésben és gyűjt adatokat a hazai vállalkozási ökoszisztéma helyzetéről a BGE Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Iroda irányításával.
Az új eredmények szerint a magyar vállalkozási aktivitás stabil, és nemzetközi összehasonlításban az ország a középmezőnyben helyezkedik el mind globális, mind európai szinten. A felnőtt lakosság 24,3 százaléka már vállalkozó, vagy új vállalkozás indítását tervezi a következő három évben.
A korábbi évekhez hasonlóan a férfiak vállalkozási aktivitása mind a korai szakaszban lévő, mind a már bejáratott vállalkozások körében jelentősen meghaladja a nőkét. Emellett a női vállalkozások számos tényező miatt kisebb eséllyel maradnak fenn hosszú távon. A női vállalkozók helyzetét a hazai GEM kutatócsoport külön jelentésben részletezte.
A turbulens gazdasági környezet és a recessziós várakozások hatása érzékelhető a stabil vállalkozási aktivitás ellenére is. Az adatok szerint az elmúlt évben jelentősen, 3,5 százalékra emelkedett azok aránya, akik felhagytak vállalkozásukkal. A kilépés oka 40,6 százalékban üzleti eredetű, kisebb arányban más munka vagy üzleti lehetőség, illetve személyes okok állnak a háttérben.
Szintén a negatív várakozásokra utal, hogy alacsony szinten stagnál a rövidtávon jó üzleti lehetőséget látók aránya (28,2 százalék), ami így Európában a legalacsonyabb, és világszinten is a második legalacsonyabb értéket mutatja.
Az aktív korú magyar lakosság többsége úgy véli, hogy a vállalkozók nagy médiafigyelemben részesülnek, a sikeres vállalkozók magas társadalmi státusszal rendelkeznek, és a vállalkozás vonzó karrierlehetőség. (Fotó: 123RF)
A vállalkozói lét megítélése továbbra is pozitív. Az aktív korú magyar lakosság többsége úgy véli, hogy a vállalkozók nagy médiafigyelemben részesülnek, a sikeres vállalkozók magas társadalmi státusszal rendelkeznek, és a vállalkozás vonzó karrierlehetőség.
A vállalkozói légkör megítélése szintén stabil és pozitív. A magyarok közel fele szerint könnyű vállalkozást indítani, és az előző évhez hasonlóan minden második ember ismer valakit, aki az elmúlt két évben vállalkozást indított. Nemzetközi összehasonlításban is alacsony azok aránya (42,3 százalék), akiket a kudarctól való félelem tart vissza a vállalkozás indításától.
A működő vállalkozások többsége optimista a jövőt illetően: a korai szakaszban lévő vállalkozók 68,4 százaléka és a bejáratott vállalkozások 78,6 százaléka úgy gondolja, hogy öt év múlva is ugyanannyi alkalmazottat foglalkoztat majd, és továbbra is ismert termékeket vagy szolgáltatásokat értékesít ismert technológiákkal.
Pozitív fejlemény, hogy mind a forgalmazott termékek és szolgáltatások, mind az azok előállításához alkalmazott technológiák és eljárások tekintetében a vállalkozók több mint tizede országos újdonságról nyilatkozott.
Jelentős változás figyelhető meg a vállalkozási motivációk terén. A 2023-as felmérés szerint a legfontosabb vállalkozásindítási motiváció egyértelműen a megélhetés biztosítása. Ez a motiváció a korai szakaszban lévő vállalkozások 89,8 százalékánál és a bejáratott vállalkozások 84,5 százalékánál jelent meg, ami az előző évhez képest jelentős növekedést jelent.
Az anyagi biztonság fenntartásával kapcsolatos aggodalmakat mutatja az is, hogy a hatalmas vagyon, illetve magas jövedelem elérése, mint motiváció szintén jelentősen növekedett: a korai szakaszban lévő vállalkozóknál az elmúlt két évben tapasztalt 32,5-37,0 százalékról 80,1 százalékra, míg a bejáratott vállalkozóknál a 18,3-19,2 százalékos intervallumból 75 százalékra nőtt.
A 2023-as felmérés szerint a legfontosabb vállalkozásindítási motiváció egyértelműen a megélhetés biztosítása. (Fotó: 123RF)
A magyarországi GEM kutatócsoport a hazai vállalkozók motivációinak mélyebb megértése érdekében további lehetséges motivációkat is bevont a kérdőívbe nemzetközi szakirodalmi források alapján.
Ezekből látszik, hogy a hazai vállalkozók számára az elsődleges cél a kényelmes megélhetés biztosítása, a függetlenség, valamint az önmegvalósítás. Míg a függetlenség mindkét vállalkozási fázisban azonos fontosságú, a kényelmes megélhetés és az önmegvalósítás inkább a kezdő vállalkozók számára jellemző motivációk.
A vállalkozóknak csak felére jellemző motívum az innovatív új ötletek megvalósítása, valamint a környezeti-, illetve társadalmi problémák megoldása, bár az innováció a kezdő vállalkozókat valamivel nagyobb arányban ösztönzi.
A 2023-as szakértői értékelések alapján a vállalkozási ökoszisztéma állapotát mérő komplex mutató Magyarországra vonatkozóan 4,5-re csökkent az előző évi 4,7-ről. Globális viszonylatban ez közepesnek mondható, két tized ponttal marad el a 4,7-es GEM átlagtól. A felmérésben részt vevő visegrádi országok között ugyanakkor Magyarország ökoszisztéma értékelése a legkedvezőbb, meghaladva a 4,0-es szlovák és a 4,2-es lengyel értéket.
Hazai viszonylatban a fizikai infrastruktúra, a kereskedelmi és szolgáltatói infrastruktúra, a könnyű belépés: szabad, nyitott, növekvő piacok és a kormányzati politika: adók és bürokrácia ökoszisztéma elemek értékelése éri el, vagy haladja meg a kielégítőnek tekinthető 5-ös értéket.
Ugyanakkor a szakértői értékelés alapján a közoktatásban elérhető vállalkozásoktatás (2,2), a szociális és kulturális normák (4,2), valamint a felsőoktatásban és szakképzésben elérhető vállalkozásoktatás (4,3) tekintetében a hazai ökoszisztéma teljesítménye jóval a kelet-közép-európai és a GEM átlag alatt van.
A szakértők az egy évvel korábbihoz képest valamivel kedvezőtlenebbül ítélték meg a vállalkozások finanszírozásának elégségességét – amely azonban még így is a globális és régiós átlag felett van –, és a vállalkozásfinanszírozáshoz való hozzáférés könnyűségét, valamint a kormányzati vállalkozási programokat és a kormányzati politika: támogatás és relevancia ökoszisztéma elemeket.
A 2023-as szakértői adatfelvétel kiemelt témája volt a fenntarthatóságra vonatkozó vélemények feltérképezése. Az eredmények szerint a vállalkozások fenntarthatósággal kapcsolatos fontosságérzete meghaladja annak törvényalkotásban érzékelt jelentőségét.