Uni

Sokat léptek előre a hazai egyetemek a nemzetközi rangsorokban

UNIside | 2023-01-19
A magyarországi felsőoktatásban tanulók háromnegyede mára olyan egyetemre jár, amelyet teljesítmény-, valamint minőségi alapon finanszíroznak. A diákok és az intézmények hosszú távon az új felvételi rendszerre, rövid távon pedig az energia-veszélyhelyzet kihívásaira készülnek. Hankó Balázs, a Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkára, korábbi felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára válaszolt kérdéseinkre.

Hankó Balázs államtitkárral készült interjú teljes egészében az UNI 2023 kiadványban olvasható, amely még megrendelhető.

A modellváltás révén az intézmények finanszírozása is átalakult. Mik a tapasztalatok az elmúlt egy év alapján, melyek a legfontosabb eredmények?

A modellváltással párhuzamosan az egyházi fenntartású intézmények esetén is az alapítványiakhoz hasonló teljesítmény- és minőségalapú finanszírozási rendszert alakítottunk ki, amelyben az intézményeket oktatási, kutatási és harmadik missziós indikátorok mentén értékeljük. Olyan területek tartoznak ide, mint a lemorzsolódást csökkentő kezdeményezések, a kredit-előrehaladás gyorsítását célzó intézkedések vagy az, hogy az intézmény végzettjei a képesítésüknek megfelelően helyezkednek-e el a munkaerőpiacon. Azt is nézzük – természetesen intézményspecifikusan –, hogyan alakulnak az intézmények kutatás-fejlesztési-innovációs vagy vállalati bevételei. Milyen a tudományos teljesítményük, valamint hogyan működnek a társadalmi missziós vállalásaik teljesítésében, mint amilyen a tehetséggondozás vagy a hátrányos helyzetű hallgatók részvétele a felsőoktatásban. Ezen túl vannak az egyetemi sportélet támogatására és a nemzetköziesítésre vonatkozó indikátoraink is. Az intézményeknél az első évben a források 30, a következő évben a 40, majd az 50 százaléka függ a minőségi és teljesítménymutatóktól.

Folyamatban van az első év teljesítményértékelése, amely alapján azt állapíthatjuk meg, hogy

az indikátorok 70 százalék felett teljesültek. Ez azt jelzi, hogy jó irányba indult el az oktatási, kutatási minőség, ugyanakkor további javulás szükséges a kitűzött célok eléréséhez.

Ha kívülről, a nemzetközi rangsorok mércéjén át nézzük a magyar felsőoktatást, akkor is láthatók az előrelépések, hiszen míg két évvel ezelőtt hét intézményünk szerepelt a nemzetközi ranglistán a top öt százalékban. Most már tizenegy jutott be az elit körbe, ahová a hallgatók kétharmada jár. Kiemelkedően jó példa erre a Semmelweis Egyetem, amely a THE idei rangsorában a 236. helyen szerepel, az OECD-országok egyetemei között a 209., az EU-ban a 64., régiós összevetésben pedig az első.

 

Milyen változásokra számítanak a felvételi rendszer átalakításával?

Az elmúlt két évben alapvetően változott meg a magyar felsőoktatás szerkezete: már a diákok háromnegyede nem állami fenntartású intézménybe jár. Kétharmaduk a 21 modellváltott egyetem egyikében, harmincezren pedig egyházi fenntartású intézményekben tanulnak. A felvételi eddigi rendszere jellemzően az állami fenntartás melletti működéshez illeszkedett. Azonban mind a hallgatók, mind pedig az intézmények megelégedésére ismert volt néhány olyan gyakorlat, amely a művészet, művészetközvetítés-, sporttudomány képzési területen a gyakorlati vizsgákat részesítette előnyben.

Hankó Balázs: A felvételinél a legnagyobb változás a 100 intézményi pont, amelynél az intézmények szakonként eldönthetik, hogy mire adnak többletpontot. (Fotó: Uniside)

A változás lényege, hogy ahol a lehetőség, legyen ott a felelősség. Tehát autonómiát adunk az intézményeknek, és ezzel együtt lehetőséget a diákoknak. Ezen elvi cél tulajdonképpen arról szól, hogy

az intézményi egyediség megjelenhessen abban az 500 pontban, amely a hallgató felvételiztetése során adható. Így a tanulók ezen intézményi egyediség alapján tudjanak dönteni.

Kicsit másképp fogalmazva: legyen meg a találkozási pont az intézmény és a diák között, amiből kialakulhat a „kémia”. Az olyan egymáshoz való kapcsolódás, amely az elkövetkező években számtalan helyzetben, a nehéz vizsgaidőszakban, a zh-időszakban tovább tudja segíteni a hallgatót. Ezeket a találkozásokat kívántuk megteremteni az új felvételivel.

 

Mennyiben változnak a pontszámok?

Marad 2024-től is az 500 pontos felvételi rendszer, amely felett csak az önkéntes katonai szolgálat után járó 16/32/64 többletpont érvényesíthető. A 100 tanulmányi ponton belül a magyar, a matematika, a történelem és az idegennyelv megmarad. Azonban az ötödik tanulmányi tárgyat – vagy akár többet – az intézmény jelölheti meg. Legfeljebb 100 pont járhat az alapvető érettségi tárgyak teljesítésének százalékos átlaga alapján is, amelyek megegyeznek az előzőekben felsoroltakkal. Tehát azzal, hogy az ötödik érettségi tárgyat itt is a felsőoktatási intézmény jelölheti meg, a képzési területhez illeszkedően. Természetesen itt is több ötödik tárgyból választhat a jelentkező.

A 200 érettségi pont esetén ugyancsak az intézmények dönthetnek arról, hogy emelt vagy középszintet várnak el, valamint arról is, hogy milyen érettségi mátrixú tantárgyakat kérnek az adott szakra. Míg a 200 pontban egy emelt szintű érettségi egy százaléka egyenlő 1 felvételi ponttal, addig egy középszintű 1 százaléka egyenlő 0,67-tel. Ez azt jelenti, hogy egy 100 százalékos középszintű érettségi 67 pontot jelent, míg egy 100 százalékos emelt szintű 100-at. Az is megmarad, hogy mindig a jelentkezőnek legkedvezőbb pontszámítási módszert kell alkalmazni.

A legnagyobb változás a 100 intézményi pont, amelynél az intézmények szakonként eldönthetik, hogy mire adnak többletpontot. Szóbeli felvételit tartanak, motivációs levelet kérnek, idegennyelv-tudást, munkatapasztalatot számítanak be, figyelembe veszik-e a hátrányos helyzetet, az önkéntes munkát.

Esetleg a regionális, térségi specialitásokat, a sportaktivitást, a tudományos, tanulmányi versenyt súlyozzák vagy akár az emelt szintű érettségiért további pontokat adnak.

 

Mindez keresztülfut az Oktatási Hivatalon?

Minden az Oktatási Hivatal központi koordinációján keresztül történik. Az intézményi többletpontok esetén a pont meghatározója a felsőoktatási intézmény lesz, majd ennek a pontnak az értékét közlik az Oktatási Hivatallal. Ami változatlan maradt: ugyanúgy megmarad az Oktatási Hivatal koordinációja, a hat jelentkezési hely, amelyben lehet hat állami ösztöndíjas és hat önköltséges jelentkezés. Valamint ugyanúgy az OH felületén keresztül kell beadni a jelentkezéseket.

 

A 2023-as felvételi rendszerben is lesznek változások?

Igen, de ezeknek az alapvetése az, hogy a jelenlegihez képest csak könnyíteni lehet.

Megszűnik a kötelező minimumpontok rendszere, de az intézmény továbbra is meghatározhat minimumpontot. 2023-ban azonban ez csak az eddigiekkel egyező vagy alacsonyabb lehet, míg 2024-től, ha az intézményi stratégia ezt megkívánja, akár emelkedhet is.

Az intézményeknek már 2023-tól lehetőségük van arra, hogy ott, ahol eddig emelt szintű érettségi volt a követelmény, középszintűt írjanak elő. Ahol eddig középszintűt írtak elő, ott nem lehet emelt szintűre váltani, csak 2024-től, hogy megfelelő felkészülési időt biztosítsanak a diákoknak. Értelemszerűen 2023-ban a 100 pontok rendszere nem változik a jelenlegihez képest.

 

A kormány másik, viszonylag friss, felsőoktatást érintő rendelkezése, hogy a nyelvvizsgakötelmet eltörölte. Mik a részletszabályok és korábban hogyan alakultak a számok?

A kabinet – szintén az intézményi autonómiát erősítve –, nyáron döntött arról, hogy a felsőoktatási intézmények és azok fenntartói határozhatják meg, hogy milyen nyelvi követelményeket írnak elő az egyes képzésekhez. Így a javasolt szabályozásban a diplomához kötelező középfokú nyelvvizsga helyett az adott intézmények képzési szabályozásának megfelelően határozzák meg a nyelvi követelményeket.

Az elmúlt évek során az érettségiben egyre magasabb nyelvi követelményeket és kompetenciát kérnek a fiataloktól, amelynek eredményeképpen az elsőévesek általános nyelvismerettel lépnek be a felsőoktatásba. Ezt követően nem a nyelvvizsga-követelmény előírása a fontos. Hanem az, hogy az adott hallgatónak a szakterületén releváns szakmai irodalmat feldolgozni képes, arról idegen nyelven véleményt írásban és szóban kialakítani tudó nyelvi kompetenciája legyen.