A technológiai beruházások ma már nem csupán a versenytársak lépéseire adott reakciók, hanem tudatos stratégiai döntések eredményei. A KPMG friss jelentése szerint azok a vállalatok járnak jól, amelyek nem kapkodnak, hanem adatvezérelt és hosszú távú szemlélettel alakítják digitális jövőjüket.
A KPMG Global Tech Report 2024 című tanulmánya szerint a digitális beruházásokból származó nyereség valós és kézzelfogható. A megkérdezett vezetők 89 százaléka állítja, hogy cége az elmúlt két évben profitot termelt technológiai fejlesztéseiből. A siker titka azonban nem csupán a fejlesztések gyorsaságában rejlik, hanem azok megalapozottságában is. „Az elmúlt év technológiai változásai felerősítették a lemaradástól való félelmet, emiatt egyesek kapkodva hoznak döntéseket. Ez azonban nem rizikómentes, és igen költséges is lehet” – véli Kulcsár Huba, a KPMG technológia- és projekt tanácsadás üzletágának szenior menedzsere. A kutatásban részt vevő 26 ország 2450 döntéshozója egyre inkább saját tapasztalataira, adatelemzéseire támaszkodik, a vak versenykövetés helyett, illetve külső szakértői útmutatásra.
A mesterséges intelligencia térnyerése egyszerre kelt lelkesedést és aggodalmat. A KPMG és a Melbourne-i Egyetem Trust, Attitudes and Use of Artificial Intelligence 2025 (Bizalom, attitűdök és AI-használat) című friss nemzetközi kutatása, amelyről itt írtunk korábban, az AI-jelenséget vizsgálta. Bár a válaszadók több, mint fele alapvetően megbízik az AI-ban, még mindig magas a bizalmatlanság szintje. A magyarok 77 százaléka aggódik a mesterséges intelligencia negatív hatásai miatt.
A cégek háromnegyede már realizált üzleti értéket AI-befektetéseiből, de szervezeti szinten mindössze harmaduk tudta ezt hatékonyan bevezetni. Emellett a válaszadók 78 százaléka attól tart, hogy a technológiai átláthatatlanság és etikai kérdések akadályozhatják az elfogadást. A KPMG által javasolt Trusted AI keretrendszer az átláthatóság és elszámoltathatóság jegyében kínál megoldást.
A vállalatok többsége a jövőre nézve is az új technológiákba való beruházásra fókuszál, miközben elhanyagolja a meglévő rendszerek hibáinak kezelését. Ez súlyos következményekkel járhat: a cégek több mint felénél heti szinten zavarják meg az üzletmenetet technikai problémák. „Fontos lenne egészséges egyensúlyt teremteni az új és a meglévő technológiai beruházások között, mert minél jobban elodázzák a vállalatok a korábbi hibák és hiányosságok kezelését, a költségek és a kockázatok annál magasabbak lehetnek” – figyelmeztet Kulcsár Huba.
A technológiai érettség egyik fontos mutatója az adatok tudatos kezelése: a válaszadók 52 százaléka már elérte a legmagasabb adatérettségi szintek egyikét. A kiberbiztonság is kiemelt szerepet kapott: a projektek többségében már a kezdeti fázisban bevonják a biztonsági szakértőket. Ugyanakkor a dolgozók képzése továbbra is formális, és nem épül be kellően a vállalati kultúrába.
A kutatás szerint a visszajelzések alulhasznosított erőforrást jelentenek: a válaszadók 78 százaléka szerint cégük nem aknázza ki megfelelően az ügyfelek meglátásait. Az AI és az adatvezérelt döntéshozatal sikerességéhez azonban nélkülözhetetlen az aktív párbeszéd az érintettekkel, legyenek azok ügyfelek vagy alkalmazottak.
A technológia valódi értékét nem csupán a profitban, hanem az alkalmazkodóképességben, az adatvezérelt működésben és az emberközpontú innovációban kell keresni. A KPMG jelentése arra figyelmeztet: az átgondolt digitális átalakulás nem sprint, hanem stratégiai maraton.