Uni

Kiszoríthatja a mesterséges intelligencia a tanárokat az oktatásból?

UNIside | 2024-06-25
A mesterséges intelligencia (MI) terjedése megállíthatatlan a magyar iskolákban: a tanárok közel 40%-a és a diákok harmada rendszeresen használja a technológiát, amely tízből kilenc pedagógus szerint 2-3 éven belül át fogja alakítani az oktatást. Az OTP Fáy Alapítvány megbízásából az Impetus Research által végzett országos felmérés szerint a 16-24 éves fiatalok 35%-a úgy gondolja, hogy a jövőben az MI teljesen átveheti a tanárok szerepét. A kutatás 800 fiatalt és 100 pedagógust vizsgált meg az MI használatával és hatásával kapcsolatban Magyarországon

A válaszadók döntő többsége (a tanárok háromnegyede és a fiatalok 60 százaléka) szerint kritikus fontosságú lesz a mesterséges intelligencia használata, és bekerül a nélkülözhetetlen alapkészségek közé, amelyre így mielőbb fel kell készíteni a tanulókat és a pedagógusokat.

„Magyarország le fog maradni, ha nem tanuljuk meg használni a mesterséges intelligenciát” – véli tízből legalább nyolc tanár és hét fiatal. A tanárok szívesen vennének részt továbbképzéseken, míg a fiatalok leginkább a közösségi médiából tájékozódnak a legújabb trendekről és lehetőségekről.

Mire használják az MI-t?

A kutatás szerint a fiatalok harmada és a pedagógusok közel 40 százaléka hetente legalább egyszer használja az MI-t.

Leginkább

  • oktatással kapcsolatos feladatokra, mint például információgyűjtés, gyakorló- vagy vizsgafeladatok generálása és megoldása,
  • ügyintézésre,
  • információgyűjtésre vagy
  • szórakozásra.

A fiatal felhasználók között többségben vannak a fiúk, valamint a 16-18 éves, magasabb jövedelmű, középiskolás vagy egyetemista, nagyvárosi fiatalok.

A gyerekek tanulási módszerével fejlesztik a mesterséges intelligenciát

Vannak, akik még nem is hallottak az MI-ről

A pedagógusok közül a 40 évesnél fiatalabbak, illetve a középiskolában vagy felsőoktatásban dolgozók használják leginkább az MI előnyeit. A fiatalok 10 százaléka azonban egyáltalán nem hallott még az MI-ről, ők jellemzően vidékiek, alacsony iskolai végzettségűek és jövedelműek, inaktívak, és kevésbé nyitottak a technikai újdonságokra. Ez azt a veszélyt vetíti előre, hogy ezen a területen is nyílik az olló a társadalmi státusz szerint.

Legnépszerűbb MI-alkalmazások

A válaszadók többsége a tanulást, tanítást megkönnyítő, hasznos eszköznek tartja az MI-t (így vélekedik a fiatalok 68 százaléka és a tanárok 71 százaléka). A pedagógusok háromnegyede elsősorban a közép- és felsőoktatásban tudja elképzelni az MI alkalmazását, de 56 százaléka szerint az általános iskolákban is hasznosítható eszköz.

A legnépszerűbb MI-alkalmazások között szerepel a

  • Chat GPT,
  • a Duolingo,
  • a Kahoot,
  • a Google Classroom,
  • valamint a magyar fejlesztésű Redmenta és a Magic School.

Nem találnak a mesterséges intelligencia terén jól mozgó kollégákat a HR-esek

Sokan azonban negatívumként, sőt veszélyként tekintenek az MI terjedésére, aggályok merültek fel a megbízhatósággal, hitelességgel kapcsolatban, valamint a munkaerőpiacra gyakorolt negatív hatások és a jogi, etikai kockázatok miatt. A fiatalok ötöde és a pedagógusok közel egyharmada leginkább veszélyeket társít az MI-hez.

Szerintük az MI csökkenti az önálló gondolkodás képességét és elveszi az emberek munkáját. Minden negyedik pedagógus számít arra, hogy az MI előbb-utóbb kiszoríthatja a tanárokat az oktatásból. Ez az arány még magasabb a fiatalok körében: 35 százalékuk véli úgy, hogy az MI miatt nem lesz szükség tanárokra a későbbiekben.

A tanárok munkája nélkülözhetetlen

Az OTP Fáy Alapítvány ügyvezetője, Csejtei Ildikó szerint a tanárok munkája a jövőben is nélkülözhetetlen marad.

„Noha az MI megkönnyíthet bizonyos tanári részfeladatokat, és csökkentheti az adminisztratív terheket, a tanuláshoz elengedhetetlenül szükség van a tanárok és a diákok közötti interakcióra. Az iskola közege, ahol a tanulók hozzáértő pedagógusok vezetésével, más diákokkal együttműködve fejleszthetik képességeiket, szociális kompetenciáikat, a jövőben is a tanítás és a tanulás egyik legfontosabb színtere lesz. Az MI hatékonyabbá, kreatívabbá teszi ezt a folyamatot, de nem helyettesíti a tanári jelenlétet” – mondja a szakértő.

A magyar pedagógusok több mint 70 százaléka és a diákok közel 60 százaléka arra készül, hogy a jövőben gyakrabban és sokrétűbben fogja használni az MI-t. Ötből négy fiatal el tudja képzelni, hogy chatbot segítségével gyakoroljon, és ugyanennyien vizsgáznának szívesen ilyen módszerrel. Tízből kilenc tanár szerint az MI már két-három éven belül megváltoztatja az oktatást, közülük minden második jelentős hatásra számít. A változásra számítók döntő többsége (80 százaléka) szerint a folyamat pozitív irányú lesz.

Módszertan

Az OTP Fáy Alapítvány megbízásából az Impetus Research két részből álló kutatásának módszertana:

  • kvantitatív rész: a 16-24 éves korosztályra országosan reprezentatív, 800 fős minta, kérdőíves megkérdezés
  • szemi-kvalitatív rész: 100 pedagógus (általános iskola felső tagozat, középiskola, felsőoktatás) személyes megkérdezése strukturált mélyinterjú segítségével
Címkék: kutatás   mesterséges intelligencia   MI   oktatás   tanár