A válaszadók döntő többsége (a tanárok háromnegyede és a fiatalok 60 százaléka) szerint kritikus fontosságú lesz a mesterséges intelligencia használata, és bekerül a nélkülözhetetlen alapkészségek közé, amelyre így mielőbb fel kell készíteni a tanulókat és a pedagógusokat.
A kutatás szerint a fiatalok harmada és a pedagógusok közel 40 százaléka hetente legalább egyszer használja az MI-t.
Leginkább
A fiatal felhasználók között többségben vannak a fiúk, valamint a 16-18 éves, magasabb jövedelmű, középiskolás vagy egyetemista, nagyvárosi fiatalok.
A gyerekek tanulási módszerével fejlesztik a mesterséges intelligenciát
A pedagógusok közül a 40 évesnél fiatalabbak, illetve a középiskolában vagy felsőoktatásban dolgozók használják leginkább az MI előnyeit. A fiatalok 10 százaléka azonban egyáltalán nem hallott még az MI-ről, ők jellemzően vidékiek, alacsony iskolai végzettségűek és jövedelműek, inaktívak, és kevésbé nyitottak a technikai újdonságokra. Ez azt a veszélyt vetíti előre, hogy ezen a területen is nyílik az olló a társadalmi státusz szerint.
A válaszadók többsége a tanulást, tanítást megkönnyítő, hasznos eszköznek tartja az MI-t (így vélekedik a fiatalok 68 százaléka és a tanárok 71 százaléka). A pedagógusok háromnegyede elsősorban a közép- és felsőoktatásban tudja elképzelni az MI alkalmazását, de 56 százaléka szerint az általános iskolákban is hasznosítható eszköz.
A legnépszerűbb MI-alkalmazások között szerepel a
Nem találnak a mesterséges intelligencia terén jól mozgó kollégákat a HR-esek
Szerintük az MI csökkenti az önálló gondolkodás képességét és elveszi az emberek munkáját. Minden negyedik pedagógus számít arra, hogy az MI előbb-utóbb kiszoríthatja a tanárokat az oktatásból. Ez az arány még magasabb a fiatalok körében: 35 százalékuk véli úgy, hogy az MI miatt nem lesz szükség tanárokra a későbbiekben.
Az OTP Fáy Alapítvány ügyvezetője, Csejtei Ildikó szerint a tanárok munkája a jövőben is nélkülözhetetlen marad.
„Noha az MI megkönnyíthet bizonyos tanári részfeladatokat, és csökkentheti az adminisztratív terheket, a tanuláshoz elengedhetetlenül szükség van a tanárok és a diákok közötti interakcióra. Az iskola közege, ahol a tanulók hozzáértő pedagógusok vezetésével, más diákokkal együttműködve fejleszthetik képességeiket, szociális kompetenciáikat, a jövőben is a tanítás és a tanulás egyik legfontosabb színtere lesz. Az MI hatékonyabbá, kreatívabbá teszi ezt a folyamatot, de nem helyettesíti a tanári jelenlétet” – mondja a szakértő.
A magyar pedagógusok több mint 70 százaléka és a diákok közel 60 százaléka arra készül, hogy a jövőben gyakrabban és sokrétűbben fogja használni az MI-t. Ötből négy fiatal el tudja képzelni, hogy chatbot segítségével gyakoroljon, és ugyanennyien vizsgáznának szívesen ilyen módszerrel. Tízből kilenc tanár szerint az MI már két-három éven belül megváltoztatja az oktatást, közülük minden második jelentős hatásra számít. A változásra számítók döntő többsége (80 százaléka) szerint a folyamat pozitív irányú lesz.
Az OTP Fáy Alapítvány megbízásából az Impetus Research két részből álló kutatásának módszertana: