Kiszoríthatja a mesterséges intelligencia a tanárokat az oktatásból?

Kiszoríthatja a mesterséges intelligencia a tanárokat az oktatásból?


Szerző: UNIside - 2024.06.25.

A válaszadók döntő többsége (a tanárok háromnegyede és a fiatalok 60 százaléka) szerint kritikus fontosságú lesz a mesterséges intelligencia használata, és bekerül a nélkülözhetetlen alapkészségek közé, amelyre így mielőbb fel kell készíteni a tanulókat és a pedagógusokat.

[kiemelt]„Magyarország le fog maradni, ha nem tanuljuk meg használni a mesterséges intelligenciát” – véli tízből legalább nyolc tanár és hét fiatal. A tanárok szívesen vennének részt továbbképzéseken, míg a fiatalok leginkább a közösségi médiából tájékozódnak a legújabb trendekről és lehetőségekről.[/kiemelt]

Mire használják az MI-t?

A kutatás szerint a fiatalok harmada és a pedagógusok közel 40 százaléka hetente legalább egyszer használja az MI-t.

Leginkább

  • oktatással kapcsolatos feladatokra, mint például információgyűjtés, gyakorló- vagy vizsgafeladatok generálása és megoldása,
  • ügyintézésre,
  • információgyűjtésre vagy
  • szórakozásra.

A fiatal felhasználók között többségben vannak a fiúk, valamint a 16-18 éves, magasabb jövedelmű, középiskolás vagy egyetemista, nagyvárosi fiatalok.

A gyerekek tanulási módszerével fejlesztik a mesterséges intelligenciát

Vannak, akik még nem is hallottak az MI-ről

A pedagógusok közül a 40 évesnél fiatalabbak, illetve a középiskolában vagy felsőoktatásban dolgozók használják leginkább az MI előnyeit. A fiatalok 10 százaléka azonban egyáltalán nem hallott még az MI-ről, ők jellemzően vidékiek, alacsony iskolai végzettségűek és jövedelműek, inaktívak, és kevésbé nyitottak a technikai újdonságokra. Ez azt a veszélyt vetíti előre, hogy ezen a területen is nyílik az olló a társadalmi státusz szerint.

Legnépszerűbb MI-alkalmazások

A válaszadók többsége a tanulást, tanítást megkönnyítő, hasznos eszköznek tartja az MI-t (így vélekedik a fiatalok 68 százaléka és a tanárok 71 százaléka). A pedagógusok háromnegyede elsősorban a közép- és felsőoktatásban tudja elképzelni az MI alkalmazását, de 56 százaléka szerint az általános iskolákban is hasznosítható eszköz.

A legnépszerűbb MI-alkalmazások között szerepel a

  • Chat GPT,
  • a Duolingo,
  • a Kahoot,
  • a Google Classroom,
  • valamint a magyar fejlesztésű Redmenta és a Magic School.

Nem találnak a mesterséges intelligencia terén jól mozgó kollégákat a HR-esek

[kiemelt]Sokan azonban negatívumként, sőt veszélyként tekintenek az MI terjedésére, aggályok merültek fel a megbízhatósággal, hitelességgel kapcsolatban, valamint a munkaerőpiacra gyakorolt negatív hatások és a jogi, etikai kockázatok miatt. A fiatalok ötöde és a pedagógusok közel egyharmada leginkább veszélyeket társít az MI-hez.[/kiemelt]

Szerintük az MI csökkenti az önálló gondolkodás képességét és elveszi az emberek munkáját. Minden negyedik pedagógus számít arra, hogy az MI előbb-utóbb kiszoríthatja a tanárokat az oktatásból. Ez az arány még magasabb a fiatalok körében: 35 százalékuk véli úgy, hogy az MI miatt nem lesz szükség tanárokra a későbbiekben.

A tanárok munkája nélkülözhetetlen

Az OTP Fáy Alapítvány ügyvezetője, Csejtei Ildikó szerint a tanárok munkája a jövőben is nélkülözhetetlen marad.

„Noha az MI megkönnyíthet bizonyos tanári részfeladatokat, és csökkentheti az adminisztratív terheket, a tanuláshoz elengedhetetlenül szükség van a tanárok és a diákok közötti interakcióra. Az iskola közege, ahol a tanulók hozzáértő pedagógusok vezetésével, más diákokkal együttműködve fejleszthetik képességeiket, szociális kompetenciáikat, a jövőben is a tanítás és a tanulás egyik legfontosabb színtere lesz. Az MI hatékonyabbá, kreatívabbá teszi ezt a folyamatot, de nem helyettesíti a tanári jelenlétet” – mondja a szakértő.

A magyar pedagógusok több mint 70 százaléka és a diákok közel 60 százaléka arra készül, hogy a jövőben gyakrabban és sokrétűbben fogja használni az MI-t. Ötből négy fiatal el tudja képzelni, hogy chatbot segítségével gyakoroljon, és ugyanennyien vizsgáznának szívesen ilyen módszerrel. Tízből kilenc tanár szerint az MI már két-három éven belül megváltoztatja az oktatást, közülük minden második jelentős hatásra számít. A változásra számítók döntő többsége (80 százaléka) szerint a folyamat pozitív irányú lesz.

Módszertan

Az OTP Fáy Alapítvány megbízásából az Impetus Research két részből álló kutatásának módszertana:

  • kvantitatív rész: a 16-24 éves korosztályra országosan reprezentatív, 800 fős minta, kérdőíves megkérdezés
  • szemi-kvalitatív rész: 100 pedagógus (általános iskola felső tagozat, középiskola, felsőoktatás) személyes megkérdezése strukturált mélyinterjú segítségével
Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Minden héten válogatott tartalmainkat kapod meg, hogy naprakész lehess oktatási, egyetemi, innovációs témákban.

Webshop: Uniside  Kiadvány vásárlás