Uni

Az MCC Tanuláskutató Intézete – interjú Setényi Jánossal

UNIside | 2023-12-19
„A legfontosabb szakmai küldetése napjaink globális oktatásügyi trendjeinek tárgyilagos elemzése és intelligens átfordítása versenyképes magyar megoldásokká.” – vallja Setényi János a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének igazgatója. A tehetséggondozásról, a pályakezdőkkel szemben támasztott elvárásokról és napjaink munkaerőpiaci helyzetéről kérdeztük.

Mit kell tudni az MCC Tanuláskutató Intézetének munkájáról?

Az intézet 2021 decemberében jött létre, és a célja, hogy kiváló kutatókból/szakértőkből álló és a legfejlettebb nemzetközi szakmai közegbe bekapcsolt szakmai közösséget működtessen, amely a hazai és a Kárpát-medencei oktatásügyi narratívákat egy 21. századi keretbe helyezi. A legfontosabb szakmai küldetése napjaink globális oktatásügyi trendjeinek tárgyilagos elemzése és intelligens átfordítása versenyképes magyar megoldásokká.

A Tanuláskutató az MCC képzési programjainak házon belüli pedagógiai értékelését és fejlesztő tanácsadását is ellátja. A feladata azoknak a kontrollcsoportos méréseknek az elvégzése, amely az MCC hozzáadott értékét méri és értékeli.

Fő profilunk ezekből adódóan a kutató és elemző munka, amit erőteljes nemzetközi jelenlét és aktív társadalmi kommunikáció egészít ki. Folyamatosan keressük a szakmai szinergiákat és az együttműködést a többi MCC-s intézettel és iskolával. Közreműködünk az oktatás kérdései iránt érdeklődő MCC-s hallgatók képzésében, szakmai orientálásában. Az intézet kommunikációs csatornái elérik a Kárpát-medencei pedagógusközösségeket is, és szemléletformáló, innovatív energiákat visznek a hétköznapok szakmai gyakorlatába.

Működtetnek tehetséggondozó vagy gyakornoki programot?

Az intézet önállóan nem, az sokkal inkább az MCC „pedagógiai lelkiismerete”. Az MCC általános, középiskolás és egyetemi programjai immár 6500-nál is több diákot érnek el a Kárpát-medencében. A Tanuláskutató Intézet ezt a hatalmas képzési és tehetséggondozó munkát értékeli, fejleszti és látja el innovációkkal.

Setényi János a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének igazgatója. (Fotó: UNIside in@out kiadvány)

Milyen szakma képviselői dolgoznak önöknél? Mik az alapvető elvárások a munkatársakkal szemben?

Intézetünkben kutatók, fejlesztők és kommunikációs szakemberek dolgoznak. A tapasztalt szakemberektől azt várjuk, hogy a tudásuk legjavát adják, emellett ismerjék alaposan az MCC speciális ökoszisztémáját és gazdagítsák azt. A fiatalabb munkatársaknak teljes karrierutat kínálunk, tapasztalt és nemzetközileg mélyen beágyazott kollégák támogatásával építhetik fel a pályájukat az MCC-ben.

Mit gondolnak a mai fiatalokról, pályakezdőkről? Milyen tapasztalataik vannak frissdiplomásokkal?

A pályakezdő fiatalok csoportja rendkívül tagolt, a nemzedéki közös jegyek fontosságát semmiképp sem túloznám el. Egész mások az elvárások és a döntési helyzetek a település, az iskolai végzettség és a családi háttér függvényében. Egy Debrecenben végzett közgazdász, egy Budapesten végzett pszichológus és egy Győrben diplomázott mérnök egész más mátrixban mérlegeli a sorsalakító döntéseit – az említett példák nem véletlenszerűek. Az MCC-s ifjúságkutatóink figyelik ezeket a trendeket és képesek világos tipológiákat adni ezekről a közeljövőben.

Sokan azt mondják, hogy az új generációkhoz a munkáltatóknak kell alkalmazkodniuk. Mi a véleményük erről?


A fiatal nemzedékek és a munkáltatók találkozása kapcsán mindig kulturális kölcsönhatátokról van szó. A technokrata kutatók (például az OECD) általában a tanult és elvárt képességek illeszkedése vagy nem illeszkedése (skill mismatch) alapján elemeznek. A valóságban ennek a találkozásnak döntően kulturális és olyan elemei vannak, mint a kommunikáció vagy a személyes integritás. Ilyen értelemben Magyarországon erős a folyamatosság, és nagyobb konfliktusok nélkül zajlik a fiatal munkavállalók beilleszkedése. Akiknek ez valamiért nem felel meg, azok innoválnak, és saját munkahelyet „találnak ki” maguknak.