Tudástár

Mi jellemzi a magyar tiniket a digitális világban?

Halaska Gábor | 2023-07-25
Harmadik alkalommal készült el a Be Social Magyar Tinik a Neten nevű felmérése, amely a 14-25 évesek online szokásait térképezte fel, több mint háromezer fiatal bevonásával. Cikkünkben bemutatjuk, hogy a két évvel ezelőtti lekérdezés óta, hogyan változtak a tinik szokásai a digitális térben.

 

2019 és 2021 után idén is elkészült a “Magyar Tinik a Neten” felmérés, amely 3202 fiatal online megkérdezésén alapul. A felmérést végző Be Social hét tématerülethez kapcsolódóan kérdezte a fiatalokat többek között arról, hogy milyen közösségi platformokat, milyen gyakorisággal használnak. Milyen csatornákat használnak a tájékozódásra, érdeklődnek-e a politika iránt.

Forgács Mariann a Be Social ügyvezetője korábban így nyilatkozott a felmérés eredményeiről.

„Az eredmények egyszerre lehetnek tanulságosak a tiniket nevelő szülőknek, a pedagógusoknak, de a Z generációt megszólítani akaró cégeknek is.”

A cikket elolvashatja szakmatszerzek.hu portálon.

1. A magyar tinik és a jellemző időtöltésük

Kevesebb időt töltenek a neten, mint két évvel korábban, azonban még is így a fiatalok közel fele (43,65 százalék) több, mint napi 4 órát tölt a digitális világban. A TikTok rajongók körében ez az arány még magasabb. A megkérdezettek 56,7 százaléka napi 4 óránál többet lóg a neten. Számos helyzetben használják a mobil telefonjukat, majdnem 80 százalék a WC-n, tanulás közben és filmnézés alatt is mobilozik.

2. Online kommunikáció és tájékozódás a magyar tinik körében

A 14-18 évesek és a TikTok-rajongók jellemzően nem e-mailben kommunikálnak (24,09 és 25,93 százalék), a megkérdezett fiatalok döntő többsége (70,3 százalék) csak hivatalos ügyekben ír e-mailt és csupán egy tizedük (10,2 százalék) használ személyes kommunikációra e-mailt.

Azok a fiatalok, akik napi 4 óránál több időt töltenek a digitális világban, jellemzően barátaikkal is az online kapcsolattartást részesítik előnyben a személyes találkozóval szemben.

Elsősorban az Instagramról szereznek információt, chatelésre pedig a messenger üzenetküldő alkalmazást használják a legtöbben. A fiúk kevésbé lelkesek az Instagram vagy a Snapchat üzenetküldőinek használatában, de sokkal nagyobb arányban használják a Discordot erre a célra – 40,55 százalék a lányok 15,66 százalékával szemben.

3. Közösségi média

A legutóbbi felméréshez képest nem történt változás, ugyanazokat a platformokat és alkalmazásokat használják a magyar tinik, mint két ével korábban. Az összes válaszadók között a Messenger, Instagram és a TikTok került a dobogóra, míg a TikTok rajongók körében nem a Messenger hanem a TikTok áll a mezőny élén.

A különböző közösségi csatornákra történő posztolás a 14-18 évesek és a 4 óránál többet netezők valamint a TikTok-rajongók is inkább a TikTok csatornára posztolnak. A Facebookot (Meta) a Snapchat, az Instagram és a BeReal is beelőzi.

okostelefon, fotó: unsplash.com

4. Influenszerek és reklámok a magyar neten

Alig van olyan fiatal, aki ne követne valamilyen hírességet. (6,26 százalék) A 19-25 évesek valamivel kevésbé (29,34 százalék), a TikTok-rajongók valamivel nagyobb arányban (46,09 százalék) követnek, több mint 30 influencert.

2021-hez képest emelkedett azoknak a fiataloknak az aránya, akik olyan külföldi fiatalokat követnek, akik csak online váltak népszerűvé – 2021-ben 13,99 százalék 2023-ban 19,78 százalék.

A két évvel korábbi adatokhoz képest csökkent azoknak a fiataloknak az aránya, akikre nem lenne igaz, hogy valamit azért próbált ki vagy vett meg, mert influenszer ajánlotta. (57,74 százalék volt 2021-ben míg 2023-ban 52,57 százalék)

A TikTok-rajongók inkább vágynak az influenszer-létre: 47,91százalék, míg a megkérdezett összes fiatal közül 36,33 százalék szeretne influenszer lenni.

Általánosságban megállapítható, hogy a fiatalok többségét zavarják a reklámok (69,45 százalék), kevesebb, mint 1 százalék mondta, hogy legtöbbször megnézi és érdekesnek gondolja.

5. Biztonság és net

A felmérésben résztvevő fiatalok közül, szinte mindenki kapott már ismeretlentől üzenetet a digitális világban. (91,37 százalék). Közülük majdnem a felére igaz, hogy nemcsak elvétve, hanem gyakran kap olyanoktól üzenetet, akiket nem is ismer. (43,7 százalék)

A lányokkal gyakrabban előfordul ilyesmi, mint a fiúkkal – 50,82 / 33,7 százalék az arány azoknál, akik gyakran kapnak ismeretlenektől üzenetet.

2021-hez képest nőtt azok aránya, akik kérésre küldtek magukról erotikus fotót – 11,71 százalék volt korábban, most 14,96 százalék. Emelkedett azoknak a fiataloknak az aránya is, akik már többször is kaptak erotikus fotót chaten – 34,05 százalékról 42,58 százalékra.

6. Virtuális valóság hatása az „én”- re

A megkérdezett fiatalok túlnyomó többsége (76,48 százalék) számára van olyan dolog, amiről online bátrabban beszél, mint élőben. 2021-hez képest jóval megemelkedett azoknak az aránya is, akik nem csak, hanem számos dolog kapcsán szívesebben beszélnek chaten, mint személyesen. (28,32 százalékról 35,97 százalékra nőtt az arány két év alatt.)

A megkérdezett fiatalok közel fele (47,45 százalék) rendelkezik olyan álprofillal, amelyet csak nagyon kevesen vagy egyáltalán nem ismernek. Közel 7 százalék mondta azt, hogy bár jelenleg nem használ ilyen titkos profilt, de gondolkodik rajta.

7. Tinik és a közélet

A megkérdezett fiatalok kétharmada nem követ politikusokat vagy pártokat a közösségi oldalakon.

A kutatásról bővebben itt olvashatsz. Nemrég írtunk arról, hogy szakértők szerint a szülők feladata és felelőssége felkészíteni gyermekeiket az digitális tér biztonságos használatára, amelyhez a Digitális Edukáció Képző Központ „Digitális szülő kurzus” című képzése nyújthat segítséget.

Címkék: Be Social   digitális   influenszer   TikTok