Ez a cikk eredetileg az UNI in&out 2024-es nyári számában jelent meg.
Biztos vagyok abban is, hogy a csapatban való tevékenység egyre lényegesebb lesz, a robotika fejlesztéseit tekintve pedig ez akár országok közötti kollaborációkat is eredményezhet – interjú Mátyus Lászlóval, a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Karának dékánjával.
A debreceni orvosképzés Magyarországon egyedülálló abból a szempontból, hogy nálunk egy integrált campuson folyik az oktatás. Ezenfelül azt gondolom, hogy kiemelkedően felkészült oktatógárda várja itt a hallgatót. Különböző rangsorok visszajelzik ezt: a minősített tanárok, illetve az oktatók között az MTA-doktorok aránya nálunk magas. Itt egy kitűnő infrastruktúra áll rendelkezésre. Ez száz évvel ezelőtt egy zöldmezős beruházás volt, ami ma is meghatározó. Ezzel az adottsággal mi nagyszerűen tudunk élni.
Az oktatási infrastruktúránk lényegesen javult. Bő négymilliárd forintos beruházásból egy Learning Center nevű épület jött létre, amely két nagy előadót és nyolc szemináriumi termet foglal magában, emellett fantasztikus közösségi tereket is, amiket a diákok csoportmunkákra, egyéni tanulásra tudnak használni. A skill laboratóriumunkban állandó a fejlesztés, itt babákon vagy egyéb gyakorlóeszközökön lehet beavatkozásokat elsajátítani, gyakorolni. Ezek között vannak viszonylag egyszerűek és olyan bonyolultak is, amelyek valós tüneteket is tudnak produkálni, vagyis érzékelik azt, hogy milyen beavatkozást végeznek el rajtuk, milyen gyógyszert kaptak, és ennek megfelelően romlik, vagy javul az állapotuk.
Orvosokra mindig szükség lesz, a mi diplománk a világon mindenütt elfogadott. A következő 50 évben nagyon sok minden segíti a doktorok munkáját, a mesterséges intelligenciától kezdve az operáló robotig. Biztos vagyok abban is, hogy a csapatban való tevékenység egyre lényegesebb lesz, a robotikát tekintve ez kiterjesztheti a kollaborációt akár országok között.
Azt gondolom, hogy a mesterséges intelligencia jelentősen megváltoztatja az orvos-beteg találkozások számát is, és a doktor a munkaerejének nagyobb részét tudja valós gyógyításra fordítani.
Az, hogy most a mesterséges intelligencia legyőzte mondjuk a legjobb bőrgyógyászokat a melanóma diagnosztizálásában, attól nem kell félni, hiszen ez csak egy segítség, a végső döntés úgyis ott van az orvos kezében. Annyi biztos, hogy a mesterséges intelligencia nem ideges, nem fáradt, nem sértődik meg, nem kialvatlan, és ezek azt gondolom, hogy nagyon lényeges elemek. Ha belegondolunk, azt látni kell, hogy a legtöbb orvosi hiba nem tudás-, hanem figyelemhiány következménye.
Egyrészt egy máshogyan működő középiskolai rendszer biztosan sokat segítene ennek csökkentésben. A legnagyobb problémánk az, hogy a középiskola nem tanítja meg tanulni a diákokat, nem alakul ki az a készség, hogy nagyobb mennyiségű tananyagokat elsajátítsanak. Nyilván a lemorzsolódás az első két évben a legjelentősebb, ami részben összefügg a hatalmas tanagyaggal is. Bár később is rengeteget kell tanulni, csak addigra már megtanulnak tanulni, és kialakul egy orvosi intelligenciájuk. Ezen az úton kell őket segíteni. A lemorzsolódást a magyar hallgatók esetén nem tartom jelentősnek, náluk 10 százalék környékén alakul.
Azt szoktam mondani, hogy itt nem az anatómiavizsgán kell túl lenni, hanem az egész pályájuk során minden nap tanulni kell.
Bármennyire is furcsa, nem hiszek abban, hogy az első vér látványa térítené el az orvosi pályától az illetőt; az anatómiakönyv vastagságának a látványa sokkal riasztóbb lehet. Az orvosképzés során az egyenszilárdságú tudást mindenképpen meg kell szerezni.
Én azt gondolom, hogy az a legfontosabb, hogy tanuljanak meg jól kommunikálni.
Ezalatt azt értem, hogy azt mondják, amit gondolnak. Ezen túl nagyon fontos dolog, hogy sokat kellene olvasni. Nekem az az érzésem, hogy nem olvasnak eleget a fiatalok.
Az orvoslás kezd egyre inkább természettudománnyá válni, ami azt jelenti, hogy egyre több a mérhető, megjósolható, modellezhető jelenség. Ennek megfelelően a középiskolában ragadjanak meg minden alkalmat, hogy a természettudományokat mélyebben elsajátítsák.
Mátyus László, a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Karának dékánja (Fotó: UNIside)