A humanoid robotok már Magyarországon is elérhetők, de a lakosság egyelőre szkeptikus. Egy friss nemzetközi kutatás alapján kiderült, hogy miként viszonyulnak a magyarok a mesterséges intelligenciához (MI) és az emberhez hasonló robotokhoz.
A humanoid robot olyan gép, amely külső megjelenésében és viselkedésében is az emberhez hasonlít. Ezek a robotok gyakran képesek járni, gesztikulálni, beszélni, sőt, arckifejezéseket is utánozni. Fejlesztésük célja, hogy minél természetesebb módon kommunikáljanak és működjenek együtt az emberekkel – legyen szó ügyfélszolgálatról, gondozásról vagy akár oktatásról. A mesterséges intelligenciával kombinálva a humanoid robotok egyre inkább részesei lehetnek a mindennapi életünknek – de vajon készen állunk erre?
2025 januárjától már Magyarországon is bárki vásárolhat humanoid robotot – ha van rá 12–14 millió forintja. Az újdonság azonban nem aratott egyértelmű sikert. A magyar lakosság 75 százaléka ugyan hallott már a technológiáról, mégsem gondolja, hogy a következő tíz évben alapvetően megváltoztatná az életünket. A kutatás szerint 22 százalék kifejezetten tart a humanoid robotoktól, míg csupán 16 százalék látja bennük a jövőt.
A mesterséges intelligencia megítélése vegyes: bár sokan aggódnak miatta, még többen hisznek a benne rejlő lehetőségekben. A válaszadók több mint fele úgy véli, hogy az MI a következő évtizedben nagy hatással lesz a mindennapi életre. Ugyanakkor minden második magyar attól tart, hogy elveszítheti a munkáját a technológia térnyerése miatt.
Az emberek elképzelése szerint az MI nemcsak a munkaerőpiacon, de a sportban és a tudományban is kiemelkedő szerepet játszhat. A magyar válaszadók közel fele szerint a jövőben MI-vezérelt humanoid robotok akár világrekordokat is dönthetnek az Olimpián. 43 százalék úgy véli, hogy akár a Nobel-díjat is elnyerheti egy mesterséges intelligencia, ami közel áll a nemzetközi átlaghoz (45 százalék).
Annak ellenére, hogy sokan tartanak az MI-től, a gyakorlati alkalmazásokat sok magyar szívesen kipróbálná. A felmérés alapján 39 százalék használna MI-asszisztenst a napi feladatokhoz, mint például határidőnapló-kezelés vagy házimunka. 37 százalék elfogadna MI-tanárt, 39 százalék MI-orvost, míg 27 százalék MI-ügyvédet is igénybe venne. Ugyanakkor kevesebben nyitottak az érzelmi kapcsolatokra: mindössze 13 százalék képzel el saját MI-klónt, és csak 8 százalék létesítene kapcsolatot MI-szerelmi partnerrel.
A Bosch Tech Compass 2024-es felmérését a Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) készítette hét ország részvételével, több mint 11 ezer fő megkérdezésével. A reprezentatív felmérést hazánkban is elvégezték a magyarországi Bosch csoport megbízásából, több mint ezer, 18–69 év közötti ember válasza alapján.