Tudástár

Kihívások előtt a hazai kereskedelem ösztönzése, de sok jó példa van – interjú

Halaska Gábor | 2024-02-09
A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség a külpiaci lehetőségek feltárásban nyújt segítséget több mint hatezer, főleg magyar tulajdonú vállalatnak. Ezek között szerepel közel 300 nagyobb, agilis cég is. A HEPA 2023 májusában kinevezett igazgatója, Jenei Gábor a Makronóm kérdéseire válaszolva hozott példákat az elmúlt időszak sikereire, emellett az exportra építő hazai vállalkozások kihívásairól is beszélt.

Pár szóban beszéljünk a HEPA-ról, hiszen sokan – még a szakmában is néha – a hasonló HIPA névvel tévesztik össze. Miért?

Egyfelől nem is olyan régen ez a két szervezet még egyet alkotott, és országonként eltérő, hogy az exportfejlesztési és befektetésösztönzési feladatokat egy vagy több szerv látja-e el. A HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség (angolul: Hungarian Investment Promotion Agency, rövidítve: HIPA – a szerk.) ugyanis a Magyarországra történő működőtőke-befektetést, illetve kapacitásbővítést tervező, jellemzően külföldi hátterű nagyvállalatok központi támogatását kezeli, és az országot e nagyberuházások számára kívánja vonzóvá tenni. A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség eközben az itthoni vállalatok exportlehetőségeinek bővítését hivatott segíteni. Azaz a HEPA nem a befelé, hanem a kifelé irányuló befektetéseket (azaz kifektetéseket), továbbá a piacépítést segíti, koordinálja. Teszi mindezt a hazai piaci szereplők javára, egyfajta állami ügynökségi szolgáltatásként.

Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?

A HEPA munkájának három pillére van. Először is információkat adunk a külpiacról annak függvényében, hogy a segítséget kérő vállalat hol tart, milyen szinten exportképes. Másodsorban széles körben „kötjük össze” a potenciális üzleti partnereket, főként networkingesemények, rendezvények és kiállításon történő megjelenések keretében. E tevékenységeinket egészíti ki az, hogy az exportképesség növelése érdekében a vállalatoknak a meghatározott feltételek teljesítése esetén pályázati úton elérhetők pénzügyi támogatások is.

Milyen támogatási eszközökről érdemes tudni?

Az elmúlt időszak legsikeresebb támogatási konstrukciója a Külpiacrajutási Támogatás és a Külpiaci Növekedési Támogatás volt. Az előbbi esetében külpiaci marketinghez, exporttevékenység indításához vagy önálló külföldi kiállításokon való megjelenéshez járultunk hozzá az elmúlt években. A Külpiacrajutási Támogatás segítségével a nyertes cégeknek 128 kiállításon, illetve rendezvényen volt lehetősége részt venni, mint a Mostari Nemzetközi Gazdasági Vásár, a Hannover Messe, a Construma szakkiállítások vagy a dubaji világkiállítás. A Külpiaci Növekedési Támogatás esetében egy a koronavírus-járvány első hulláma után elindított támogatási programról van szó. Ennek keretében 43 cég összesen 64,17 milliárd forintos hazai pályázati forrást kapott kifektetési aktivitása növelésére, vagyis elsősorban arra, hogy magyar vállalatok a hazai tevékenységük megtartása mellett külföldön is létrehozzanak szolgáltató, illetve termelőkapacitást. Ezeknek a kifektetéseknek kiemelt a nemzetgazdasági jelentőségük, mivel a magyar cégek külföldön megtermelt jövedelmeinek egy része vagy egésze visszaáramlik Magyarországra, ezáltal javítva hazánk külső egyensúlyát.

Jenei Gábor a HEPA vezérigazgatója kép: HEPA

Jenei Gábor a HEPA vezérigazgatója kép: HEPA

Hogyan találnak önökre a vállalatok?

Jelenleg 6315 magyar vállalkozás szerepel az adatbázisunkban, és azon dolgozunk, hogy ez a szám tovább növekedjen. Ennek érdekében akár a saját médiafelületeinken keresztül, akár hazai médiumokban megjelent tartalmak segítségével igyekszünk ismertté tenni a szolgáltatásainkat. Emellett számos rendezvényen jelen vagyunk, amely kiváló helyszíne a cégekkel való kapcsolatteremtésnek, de a meglévő partnereink is sokszor ajánlják a HEPA-t más vállalkozók figyelmébe. A kevésbé exportérett vállalatok esetén kiemelt hangsúlyt kap a külpiacra lépésre való felkészítés, és ennek keretében a külkereskedelmi ügyintézők képzése. Ez utóbbit az Exportakadémián az exportkoordinátorok képzésével élesztettük újjá. Jelenleg a második kurzus zajlik, amelynek a végére mintegy száz exportpiaci szakember képzése fejeződik be. Az exportpiaci tapasztalatot szerzett vállalatok számára pedig a külgazdasági attasé (KGA) hálózaton keresztül a világ mintegy 90 országában tudunk célzott helyi piacfelméréssel, piacelemzéssel, lokális partnerek keresésével segítséget adni a cégeknek.

Milyen üzleti lehetőségeket és mely régiókban látnak még kiaknázatlannak?

Az uniós tagállamok természetes gazdasági partnereink. Ugyanakkor például Közép-Ázsia vagy Afrika számos országában is több évtizedes a magyar jelenlét – elég csak az Ikarus buszokra, az olajipari projektekre és az infrastruktúra-fejlesztésekre gondolnunk. Üzbegisztánban, Azerbajdzsánban, Egyiptomban vagy Szerbiában is vannak olyan ipari parkok, amelyek szívesen látják a magyar vállalatokat. A kínálkozó lehetőségekkel pedig élnek is az itthoni cégek. Kiváló példával szolgálnak többek közt a hazai vízipari vállalatok, hiszen a világ szinte minden táján jelen vannak, legyen szó akár a szántóföldi vízvisszatartó technológia indiai exportjáról vagy egy ghánai víztisztító rendszer kivitelezéséről. A HEPA pedig elsősorban az üzleti lehetőségek megtalálásában és a kapcsolatépítésben segít ezeknek a cégeknek. Nemrég például egy kairói kiállításon tettük lehetővé a közös megjelenésüket.

 

Az interjú teljes terjedemlében szakmai együttműködő partnerünk portálján, a Makronom.eu oldalon jelent meg.

 

A címlapfotó illusztráció –  kép: Unsplash

 

 

Címkék: HEPA   Jenei Gábor