Uni

Minden lehetőséget érdemes figyelembe venni – interjú Nagy-Vargha Zsófia helyettes államtitkárral

Halaska Gábor | 2024-01-12
Ha valaki időben, esetleg az érettségi előtt már néhány évvel el tudja dönteni, hogy milyen területen szeretne továbbtanulni, akkor bármilyen felvételire fel tud készülni – interjú Nagy-Vargha Zsófiával, a Kulturális és Innovációs Minisztérium fiatalokért felelős helyettes államtitkárával.

Nagy-Vargha Zsófia helyettes államtitkárt kérdeztük.

Fiatalokért felelős helyettes államtitkárként milyen fontos tanácsokkal látná el a felvételi előtt álló diákokat?
Lehet, hogy amit mondok, elsőre egy kicsit ellentmondásosnak tűnik majd. Az egyik tanács az, hogy a fiatalok számára a felvételi és a továbbtanulás egy nagyon fontos döntés, hiszen akár az egész életükre kihathat és meghatározhatja a jövőjüket vagy a sorsukat, másrészről ez nem egy olyan elhatározás, amit később ne lehetne megváltoztatni. Meg kell fontolni és alaposan végig kell nézni a lehetőségeket. Az a jó, ha a diákok minél több emberrel beszélnek, mert sokszor akár a szülők vagy akár a kortársak sem biztos, hogy minden lehetőséget látnak. Rajtuk kívül a pályaválasztás legfontosabb szereplői a tanárok, ezért az ő véleményükre is mindenképp érdemes hallgatni. Emellett nagyon fontos az is, hogy ne feltétlenül az motiválja a fiatalt, hogy melyik tantárgyból a legjobb és melyikből van a legnagyobb esélye jó felvételit írni, mert akkor abba a hibába eshet, hogy a könnyebbik végét megfogva nem azt csinálja majd, amit szeretne. Ha valaki korábban, esetleg az érettségi előtti években már tudja, hogy milyen területen szeretne továbbtanulni, akkor bármilyen felvételire fel tud készülni. Fontos azt is tudni, hogy ma már nagyon sok pályaorientációs tanácsadás áll a fiatalok rendelkezésére.

Önök mivel tudnak ehhez hozzájárulni, hogyan tudják segíteni a pályaorientációt?
Először talán érdemes megemlíteni, hogy a saját háttérintézményünknek, a Családbarát Magyarország Központnak is van pályaorientációs tanácsadása. Éppen most adtak ki egy pedagógusoknak szóló pályaorientációs protokollt, amely segítséget nyújt a tanároknak, hogy miként tudják támogatni a diákjaikat a pályaválasztásban. Emellett nagyon fontos, hogy a fiatalokat a piacról is minél több impulzus érje és egyre több cég mutassa be a tevékenységét a diákoknak, ezzel is megkönnyítve számukra a döntést.
Jó néhány civil szervezet is foglalkozik pályaorientációval, mint például a Konnekt Egyesület. Azt lehet mondani, hogy szerencsére ma már nagyon sokan segítik ezt a folyamatot, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy az Oktatási Hivatal pályaorientációs mérése szintén irányt tud mutatni a fiataloknak.
Egy másik háttérintézményünk, a Nemzeti Tehetség Központ gondozásában működik a Tanítsunk Magyarországért Program, amelynek a célcsoportját a kistelepülésen élő általános iskolás tanulók adják. Ez egy mentoralapú program, ahol egyetemista fiatalok foglalkoznak 10–14 éves gyermekekkel azért, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén elhelyezkedés a munkaerőpiacon.

Hány fiatalt tudnak évente bevonni a tehetségprogramokba?
A Nemzeti Tehetség Program fontos eleme, hogy hálózatosan működik, regionálisan mindenkit elér és a tehetséggondozás valamennyi szereplőjét támogatja. Hálózatos működés alatt azt értem, hogy vannak olyan köznevelési intézmények, amelyek tagjai az ún. Minősített Tehetséggondozó Műhely hálózatunknak. Ezek az iskolák anyagi és szakmai támogatást is kapnak, ami azért is fontos, mert itt mindegyik intézmény a saját diákjaival tud kiemelten foglalkozni. A program szerves része, hogy kiemelt figyelmet kapnak a tehetséggondozó pedagógusok is. Vagyis ha az egyéni szintet nézzük, akkor nemcsak a tehetségek a főszereplők, hanem azok is, akik őket gondozzák. Az idén először hirdettük meg a Köbüki tehetséggondozó tanári ösztöndíjat, amely részben a természettudományos tárgyakat oktató tehetséggondozó oktatók munkáját ismeri el, illetve azokét, akik a magyar kultúrával szorosan összefüggő tantárgyakat tanítanak.

Mik a tehetségprogram legnépszerűbb elemei?

Mire van szükségük a fiataloknak ahhoz, hogy részt tudjanak venni a tehetségprogramokban?

 

A fenti kérdésekre adott válaszokat, illetve a Nagy-Vargha Zsófia helyettes államtitkárral készült interjúnkat teljes terjedelmében friss kiadványunkban olvashatod, amit itt, hírlevél feliratkozás után, kedvezményesen rendelhetsz meg:

UNI in&out 2024

 

Névjegy
Nagy-Vargha Zsófia a Kulturális és Innovációs Minisztérium fiatalokért felelős helyettes államtitkára.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán végzett német nyelv és irodalom tanár és bölcsész, valamint televíziós újságíró/írott sajtó szakon.

Szakmai életútjában kiemelt szerepet játszik az információ, a kommunikáció.

Újságíróként, főszerkesztőként nagy hangsúlyt fektetett a közéleti témák hiteles, közérthető átadására.

Jelenleg, fiatalokért felelős helyettes államtitkárként is kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a fiatalok, a tehetségek lehetőséget kapjanak gondolataik, észrevételeik közvetlen becsatornázására, szívügye a fiatalok lelki egészsége.

Jelenlegi posztját 2022 júliusa óta tölti be.

Három gyermek édesanyja.