A mesterséges intelligencia már nem a jövő, hanem a jelen része az oktatásban is. Ezt felismerve indította el a Budapesti Metropolitan Egyetem és a Kalliope Learning az AI Tanároknak 2025 elnevezésű ingyenes tavaszi képzéssorozatot.
Az interaktív workshopokon 630 pedagógus jelentkezett, köztük határon túli tanárok is. A visszajelzések alapján a résztvevők nemcsak hasznos tudással, hanem inspiráló élményekkel is gazdagodtak.
2025 tavaszán rendkívüli érdeklődés mellett tartották az AI Tanároknak elnevezésű pedagógusképzést, amelyet a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) támogatott, szakmai partnere pedig a Kalliope Learning közössége volt. A cél az volt, hogy segítsék a tanárokat eligazodni a mesterséges intelligencia világában, ezáltal a diákjaik számára is korszerűbb tudást tudjanak átadni.
Az ingyenes program hat interaktív workshopból állt, összesen 10 órányi gyakorlati tanulási lehetőséggel. A 630 résztvevő között magyarországi és határon túli pedagógusok is voltak, valamint METU-s oktatók, munkatársak és HR mesterszakos hallgatók is aktívan bekapcsolódtak a munkába.
„A gyerekeink jövője a mi kezünkben van – de ezt a kezet az iskola kezdetével időnként el kell engednünk, hogy átadhassuk a pedagógusoknak. Ezért különösen fontos, hogy a tanárok képesek legyenek a jövő felé tekinteni a szakmai munkájukban is. Ezzel a meggyőződéssel indítottuk útjára az AI tanároknak programot, amelynek minden egyes alkalma számunkra is inspiráló: csillogó szemű, tudásszomjas pedagógusokkal tanulni valódi ajándék. A legnagyobb megerősítést mindig az ő hálájuk és kíváncsiságuk adja” – mondta Németh Zoltán, a program társalapítója.
Korábbi cikkünkben írtunk a KPMG és a Melbourne-i Egyetem friss nemzetközi kutatásról, amely szerint a magyar válaszadók 67 százaléka már tudatosan használja a mesterséges intelligenciát munkához, tanuláshoz vagy személyes célokra. Ugyanakkor a bizalom és a tudatosság terén még komoly hiányosságok mutatkoznak. A felmérés szerint sokan anélkül alkalmazzák az AI-t, hogy ellenőriznék az eredményeket, sőt, többen saját nevük alatt adnak le gépi tartalmat.
A diákok körében különösen erős a függőség: több mint 75 százalékuk nem tudná AI nélkül elvégezni a feladatait. A szakértők szerint a felelős és átlátható használathoz elengedhetetlen az oktatás megerősítése, valamint az egyéni és intézményi szintű tudatosság növelése. Ezt a célt szolgálja a METU AI Tanároknak képzéssorozata is. A kutatás alapján a magyarok érett, de óvatos AI-felhasználók, akik nyitottak a fejlődésre, de még keresik a biztonságos kereteket.
Az AI Tanároknak 2025 képzéseit tapasztalt, AI oktatásban jártak szakemberek – köztük Németh Zoltán és Szabó Szilvia – tartották, a szervezés koordinálását Gyárfás Viktória végezte. A résztvevők szerint a program gyakorlatorientált, jó hangulatú és azonnal hasznosítható tudást nyújtott.
A pozitív fogadtatásra válaszul a METU és a Kalliope Learning 2025 őszén négy újabb AI-workshopot indít, szeptembertől decemberig. A cél változatlan: felkészíteni a pedagógusokat a digitális jövő kihívásaira – és lehetőségeire.