Ez a cikk eredetileg a 2024-es UNI in&out nyári kiadványában jelent meg.
„A kreatív szakemberek már nemcsak egy-egy szép tárgy tervezésében és kialakításában vesznek részt, hanem innovációs, kutatási és fejlesztő csapatok fontos tagjai” – mondta Matheidesz Réka, a MOME CEO-ja.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) az ország legfontosabb dizájn- és művészeti műhelye, amely hármas pillérrendszerre épül: magas szintű oktatás, kutatás-fejlesztés-innováció és technológia. A MOME küldetése, hogy dizájnalapú tanulással, kutatással és a gyakorlati szakértelem alkalmazásával adjon válaszokat a 21. század égető kihívásaira. Missziónknak tekintjük a közösség szolgálatát, a dizájntudatosság terjesztését, hogy hozzájáruljunk Magyarország és Kelet-Közép-Európa gazdasági, valamint kulturális ökoszisztémáinak fejlesztéséhez. A célunk nemcsak az, hogy 2030-ra a kelet-közép-európai régió legmeghatározóbb kreatív központjává váljunk, de az is, hogy tegyük mindezt addigra klímasemlegesen.
A dizájn szerepe nagyon sokat változott az elmúlt években: a kreatív szakemberek már nemcsak egy-egy szép tárgy tervezésében és kialakításában vesznek részt, hanem innovációs, kutatási és fejlesztő csapatok fontos tagjai. Az Innovációs Központunkban is interdiszciplináris megközelítésű kutatási projektek zajlanak, a fenntartható anyagkutatástól az immerzív történetmesélésig. Mi képezzük többek között a jövő kiemelkedő autótervezőit, UX-dizájnereit, grafikusait, tárgytervezőit, animációs rendezőit, művészeti és dizájnmenedzsereit. Az egyetem nemzetköziesítésével olyan kapcsolatteremtési lehetőségek nyíltak meg az ide járók előtt, amelyek a nálunk szerezhető mesterségbeli tudással párosítva hatalmas versenyelőnyöket jelentenek. Ha már arról van szó, miből tudnak majd a karrierjük során piaci előnyt kovácsolni, meg kell említeni, hogy alap- és mesterszakjainkon egyaránt nagy hangsúlyt fektetünk a személyes út, hang megtalálására, és olyan tudással, például vállalkozási képzéssel, az egyéni prezentációs készségek fejlesztésével egészítjük ki a tantervet, amellyel bátran a piacra léphetnek.
Jelenleg az egyetemen egy átfogó stratégiai fejlesztés zajlik, amelynek célja a nemzetközi ambícióinkhoz és az új hallgatói generációk igényeihez illeszkedő, 21. századi képzési modell kidolgozása.
A Jövő Egyeteme koncepciója szerint megerősítjük az alapképzést: alapműveltséget, ember- és világképet adunk át a hallgatóinknak, amellyel nem „csak” kiváló szakemberek, hanem a világ bonyolult összefüggéseit is értelmezni tudó, szellemi önrendelkezésre képes polgárok lehetnek.
Dinamizáljuk a mesterképzést: az új modellben MA-szakjaink tanulói többek között közösségi kihívásokon, társadalmi és ökológiai problémák megoldásán dolgoznak csapatban, projektalapon, a művészetek, a dizájn és az innováció eszközeivel. Végül a megújuló felnőttképzéseinken minden nálunk felhalmozott tudást elérhetővé teszünk a más szakterületekről érkezők, a fiatalok és az idősebbek számára is.
Oktatóink, kutatóink szakmai fejlődésére, előmenetelük támogatására is kiemelt figyelmet fordítunk. A képzés fejlesztése mellett érdemes a 2019-ben átadott campus épületegyüttesét is megemlíteni, amelynek a TechPark-jában tanulhatók analóg és digitális technikák, a műhelyeiben nagy múltú szakemberektől 21. századi környezetben tanulhatnak a hallgatók. A campus kertje pedig egy általános, a legkorszerűbb ökológiai elveket is figyelembe vevő fejlesztésen esik át.
A BA-képzésünk fő célja, hogy lehetővé tegye a munkaerőpiacon való elhelyezkedést biztosító diploma megszerzését, ezért az alapképzés során a gyakorlat kap nagyobb hangsúlyt. Ugyanakkor megfelelő elméleti alapozást nyújt a tanulmányok folytatásához mesterképzési ciklusban. Tavaly fejlesztettük a Business to Dizájn (B2D) modulunkat, amely minden BA-hallgató számára kötelező kurzus, és amelynek célja, hogy felkészítse a diákokat az üzleti gondolkodásra és akár saját vállalkozás indítására is, de hasznos azoknak is, akik egy nagyobb cégben, stúdióban szeretnének elhelyezkedni.
Sok partneri együttműködésünk van jelentős iparági szereplőkkel, ezeknek egy része a képzési programba is beépül, ilyen például a több mint húsz évre visszatekintő Mercedes-Benz és a MOME közti kooperáció, vagy a közös munka Be Light!-tal, de vannak olyan közös projektek is, amelyek a képzési programon kívül kínálnak lehetőségeket.
A MOME-n végzettek elhelyezkedhetnek meghatározó kreatívipari cégeknél, nagy brandek tervezőiként, de indíthatnak saját márkát vagy startupot is. Ebben különböző inkubációs programokkal és a már említett üzleti tudást átadó B2D-kurzussal segítjük őket. A folyamat általában jóval a diploma átvétele előtt elkezdődik, és büszkén látjuk, hogy milyen eredményeket érnek el, milyen sikereket aratnak az egykori tanulóink itthon és a nemzetközi színtéren is.
Az intézményünkben hagyományosan alacsony a lemorzsolódás. A kis létszámú csoportok, a tanárokkal, mentorokkal való közvetlen kapcsolat, a diákok mentálhigiénés támogatása és az erős közösség mind hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatók jól teljesítsenek és elvégezzék a szakjukat.
A MOME-re készülés és a felvételi is többlépcsős folyamat, amely lelkileg és szakmailag is kitartást igényel a jelentkezőktől, de természetesen minden támogatást megadunk a leendő hallgatóinknak. Az egyetem előkészítő tanfolyamai, a PreMOME tanfolyamok segítenek felkészíteni a felvételi előtt állókat a komplex feladatokra és a felvételi különböző fázisaira. Ugyanakkor alapvetően szemléletmódot, hozzáállást keresnek a felvételiztető oktatók.
Törekszünk arra, hogy minél több régióból érkezzenek hozzánk a diákok. Elindult a Tiéd a Holnap – A jövő kreatív tehetségeiért program, amely egy másfél éves ösztöndíjprogram hátrányos helyzetű középiskolás magyar fiatalok számára. Ennek küldetése, hogy közelebb hozza számukra a kreatív, alkotói életpálya lehetőségét, és hogy a programmal – amelynek része a szakmai és mentális elkészítés – évente 25 fiatalt juttassunk el a sikeres felvételi kapujába, így a kisebb és elmaradottabb régiókból érkezőket is. Az egyetemnek van kollégiuma, amely segít megoldani a lakhatást, emellett több szociális támogatás és a kiemelkedő hallgatói teljesítményt elismerő ösztöndíj elérhető nálunk, ilyen például a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj. Fontosnak tartjuk, hogy sok közösségi programból válogathassanak a tanulóink, ezek pedig a kötődés, a barátságok kialakulásában segítenek.