Tóth Kristóf, a győri Széchenyi István Egyetem új munkatársa elnyerte a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógus Kutatói Pályadíját. A fiatal kutató egy olyan kvantumfizikai tananyagot dolgozott ki középiskolások számára, amelynek segítségével a diákok nemcsak a fizika alapjaival, hanem a jövő technológiáját jelentő kvantum-számítástechnikával is megismerkedhetnek.
Az MTA idén már 28. alkalommal hirdette meg a Pedagógus Kutatói Pályadíjat, amelyet azok a tanárok kaphatnak, akik a közoktatásban tanítanak és tudományos munkát is végeznek. A díj célja a tanárok tudományos hozzájárulásának elismerése, valamint a kutatás és oktatás összekapcsolásának ösztönzése. Tóth Kristóf a díjazottak között szerepel, aki korábban a Czuczor Gergely Bencés Gimnázium fizikatanára volt.
A fiatal oktató papi és tanári családból származik, pályaválasztását nagymértékben befolyásolta a gimnáziumban tapasztalt inspiráló légkör. Már diákévei alatt szenvedélyesen érdeklődött a kvantumfizika iránt, és egyetemi tanulmányai során eldöntötte, hogy ezen a területen szeretne oktatói és kutatói pályát építeni.
Tóth Kristóf számára mindig örömet jelentett, ha megérthette a fizika – különösen a kvantumfizika – törvényeit, és ezt az élményt másokkal is megoszthatta.
A kitüntetés alapját Tóth Kristóf doktori értekezése adta, amelyben azt vizsgálta, hogyan lehet a kvantumfizikát középiskolai tanterembe vinni, és miként juthatnak el a diákok a kvantumszámítások alapjaihoz. A célja az volt, hogy a kvantumfizika világát ne bonyolult képleteken keresztül, hanem jól felépített kísérletekkel és feladatokkal fedeztessék fel a tanulók.

Tóth Kristóf, a Széchenyi István Egyetem Matematika és Fizika Tanszékének új munkatársa (Fotó: Dudás Máté / Széchenyi István Egyetem)
Rámutatott, hogy a hagyományos módszerek gyakran kudarcélményt okoznak, mivel túl sok és túl nehéz jelenséget kell egyszerre feldolgozni. A félklasszikus modellek helyett Tóth Kristóf egyetlen, könnyen megfigyelhető optikai jelenségből indítja a tananyagot, amelyen keresztül vezeti be a fiatalokat a kvantumfizika alapjaiba.
Kutatásai során több mint 400 diák vett részt a tananyag kipróbálásában. Az eredmények azt mutatták, hogy az új módszerrel tanulók jelentősen jobban teljesítettek fogalmi megértésben, mint a hagyományos tananyagot követők – olykor még az egyetemistákat is felülmúlták.
Tóth Kristóf szerint a diákok képesek a legmodernebb tudományos gondolatok befogadására, ha azokat érthetően mutatják be, így a jövő mérnökei és informatikusai már középiskolás korban találkozhatnak a kvantum-számítástechnikával.
Az új munkatárs számára nagy lehetőséget jelent, hogy az egyetem támogatja kutatásait és publikációit, ösztöndíjakat biztosítva a jövőbeli projektekhez. Tóth Kristóf szerint így a tanítás és a tudomány nem egymást kizáró, hanem egymást erősítő tevékenységként folytatható.
Innovatív oktatási szemléletét a közelmúltban az OTP Fáy Alapítvány Oktatási Innovációs Díjával is elismerték, amely a modern pedagógiai megoldásokat és a kreatív, diákbarát tananyagfejlesztést jutalmazza. A fiatal kutató a díj bronz fokozatát vehette át középiskolai kategóriában.
——
A kiemelt kép forrása: Facebook / Széchenyi István Egyetem.