Az egyetem tevékenységét áthatja az oktatás, kutatás-innováció és gyógyítás szentháromsága – interjú Merkely Bélával

Az egyetem tevékenységét áthatja az oktatás, kutatás-innováció és gyógyítás szentháromsága – interjú Merkely Bélával


Szerző: UNIside - 2025.03.18.

„Egyetemvezetőként azt a célt tűztem ki, hogy a Semmelweis a világon az első százba, és Európa öt legjobb gyógyító egyeteme közé kerüljön” – interjú Merkely Bélával, a Semmelweis Egyetem rektorával.

Ez a cikk eredetileg a 2025-ös UNI in&out kiadványban jelent meg.

Mit tart a Semmelweis Egyetem legfőbb erényeinek, amelyek a más intézményektől megkülönböztetik?

Büszke vagyok rá, hogy a Semmelweis Egyetem hazánk és a régió legkiválóbb egyeteme, amely orvos- és egészségtudományi szakegyetemként a világon is egyedülállónak számít. Világszinten benne vagyunk a legjobb egy százalékban, hiszen a Times Higher Education legfrissebb listája a top 300 egyetem közé rangsorolt bennünket. Az orvos- és egészségtudományi területen rendszerint intézményünk képzései a legkeresettebbek, ezért a Semmelweisre való bekerüléshez kell a legmagasabb pontszám, ami azt is jelenti, hogy csak azok nyernek felvételt egyetemünkre, akik a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtják.

Országos szinten elsőként mi reformáltuk meg az orvosképzés kurrikulumát, hogy még gyakorlatközpontúbb lehessen a képzésünk. Emellett a betegellátásban is kiemelkedőek vagyunk: az intézmény számít hazánk legnagyobb betegellátójának évi közel 2,8 millió orvos-beteg találkozással, amely a magyar betegellátás tíz százaléka.

Említette a képzés megreformálását. Mennyire gyakorlatorientált önöknél az orvos- és egészségtudományi képzés?

A Semmelweis Egyetemen az elméleti és klinikai képzést úgy végezzük, hogy az egészség megőrzése, a korai pontos diagnózis és a hatékony gyógyítás legyen a központban. Célunk, hogy a hallgatók jól felkészült, empatikus orvosok, gyógyszerészek, konduktorok, egészségügyi szakemberek legyenek. Ezért fejlesztjük folyamatosan a kurrikulumot is. Nem csupán az iskolapadot részesítjük előnyben – bár kétségtelenül az elméleti tudás is elengedhetetlen –, mi azt mondjuk, hogy ahhoz, hogy valaki jó szakember legyen, minél több beteggel kell találkoznia, minél több esetet kell megismerni, mert a kórképek, a terápia és egy-egy beteg kezelése egyénileg eltérő lehet. Ezt a fajta ismeretet pedig csak a betegágyak mellett tudják elsajátítani a leendő szakemberek. Aki nálunk, a Semmelweis Egyetemen diplomát szerez, az a legalaposabb elméleti tudás mellé bizonyosan kellő gyakorlati tapasztalatot is szerez. A 2019/2020-as tanévben bevezetett, majd a 2024/25-ösben tovább vitt kurrikulumreformunk kiinduló pontja az volt, hogy gyógyítani a betegágy mellett lehet megtanulni. Ez a tőlünk kikerülő hallgatók legnagyobb versenyelőnye is, hiszen nálunk a fiatalok kiemelten sok időt töltenek a klinikákon. A 2024/2025- ben felvett hallgatók már a Curriculum 2.0 keretében kezdhették meg tanulmányaikat, vagyis az eddigi tapasztalatokat beépítve még gyakorlatorientáltabb, még hasznosabb tudást nyújtunk hallgatóinknak. Az Általános Orvostudományi Karon például a tanulmányaik felét közvetlenül a betegellátásban töltik a diákok.

Milyen jövője van ennek a képzési területnek, és milyen perspektívát kínálnak a hallgatóknak?

Az orvos- és egészségtudományi tudományterületen évente-kétévente megduplázódik a tudásanyag, vagyis ezen a pályán a tanulás is élethosszig tart. Éppen ezért nekünk nem kell attól tartanunk, hogy a mesterséges intelligencia térhódítása és a robotok használata miatt például kevesebb orvosra, ápolóra, szülésznőre, mentőtisztre, fogorvosra, konduktorra, logopédusra, gyógyszerészre lesz szükség. Ugyanakkor a hallgatóink a képzésük során megtanulhatják a munkájukat segítő legújabb technológiai eszközök használatát is, hiszen elérhető nálunk a DaVinci robotsebészeti eszköz vagy épp a gyógyszer-összekészítést segítő patikarobot is, csak hogy néhány példát említsek. Hallgatóinkat tanulmányaik alatt arra is bátorítjuk, hogy a TDKhoz, majd a PhD-képzéshez csatlakozva lépjenek be a tudomány világába. A cél, hogy az itt tanulók a képzésük befejezésekor kellő tudással felvértezett, önállóan gondolkodó és döntést hozó, ugyanakkor csapatban dolgozni képes szakemberekké váljanak, akik egész életükön keresztül tovább tudnak tanulni és fejlődni.

Rektorként mi az ön távlati célja?

Egyetemvezetőként azt a célt tűztem ki, hogy a Semmelweis a világon az első százba, és Európa öt legjobb gyógyító egyeteme közé kerüljön. Jelenlegi és jövőbeni előkelő helyünk hallgatóink és munkatársaink kiválósága mellett azzal is magyarázható, hogy Európában egyedinek számít a nemzetközi képzési rendszerünk, hiszen a kontinens egyik legnagyobb nemzetközi felsőoktatási intézményeként a magyar mellett öt másik nyelven is oktatunk.

Milyen eszközökkel szeretnék elérni a kitűzött célt?

A hagyományok tisztelete, erős elméleti alapokon nyugvó gyakorlati oktatás, nemzetközi környezet, transzlációs szemlélet – ezekben rejlik intézményünk sikerének titka. Az egyetemen folyó munkát áthatja a hármas egység, vagyis az oktatás, kutatás-innováció, gyógyítás szentháromsága, amelyek egymásra épülnek, kiegészítik és erősítik egymást. Ennek köszönhető, hogy nemzetközi kapcsolataink egyre bővülnek, és immár olyan világhírű intézményekhez fűz partneri kapcsolat minket, mint a Harvard, a Heidelbergi, Szingapúri Nemzeti Egyetem vagy a svéd Karolinska.

Melyik területen a legkiemelkedőbb a Semmelweis Egyetem tevékenysége?

A Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika a Semmelweis Egyetem zászlóshajója mind a tudomány, mind pedig a betegellátás tekintetében, saját területén országos, regionális és európai szinten is vezető centrum. Ezért nem véletlen, hogy szív- és érgyógyászatban már a világ 31. legjobbja vagyunk a US News friss elemzése szerint, megelőzve a stockholmi Karolinska Intézetet, a párizsi Sorbonne Egyetemet, a londoni King’s College-ot vagy az egyesült államokbeli Boston és Washington Egyetemet. Napjainkban a világon, és különösen Kelet-Közép-Európában még mindig a szív és érrendszeri betegségek okoznak leggyakrabban súlyos megbetegedéseket és halált. Ezért is jelentős az, hogy ezen a területen ilyen kimagaslóan szerepelünk, illetve hogy tudományos kutatásainknak köszönhetően közvetlenül tudunk hozzájárulni a betegek gyógyulási esélyeinek javításához, valamint a legjobb ellátás biztosításához.

Hogyan alakul a hallgatói létszám, köztük a külföldi diákok száma a Semmelweis Egyetemen?

Intézményünk hat karán 2024 szeptemberében mintegy 3900 gólyával és 300 PhD-hallgatóval indult a tanév. 2700-an nyertek felvételt a magyar nyelvű képzésre, az angol és német nyelvű programba felvett nemzetközi hallgatók száma pedig 1200-ra emelkedett. Hallgatóink összlétszáma mintegy 16 ezer, több mint egyharmaduk nemzetközi diák, akik a világ 119 országából érkeztek. Ez a multikulturális környezet a Semmelweis egyik legnagyobb értéke.

Hogyan értékeli a Semmelweis Egyetem nemzetközi beágyazottságát?

Az elmúlt öt évben különösen dinamikusan, harminc százalékkal növekedett a Semmelweis Egyetem nemzetközi együttműködéseinek száma, jelenleg mintegy 240-re partnerünk van. Ebbe beletartoznak a világ élvonalbeli egyetemeivel kötött megállapodások, valamint a  hagyományos és a kiválósági mobilitási programok, melyek száma ugyancsak évről évre bővül. A Semmelweis Egyetem a 2022/2023-as tanévben ünnepelte az intézményben elinduló nemzetközi orvosképzés 40 éves jubileumát. A német nyelvű képzés 1983-ban kezdődött, majd 1989-ben elindult az angol nyelvű oktatás is. Mobilitási programjaink keretében évente több száz hallgató, oktató és kutató érkezik hozzánk, és látogat el valamelyik partnerintézménybe. Mindezeknek köszönhetően egyetemünk nemzetközi beágyazottsága, nemzetközi kapcsolati hálózata és együttműködési rendszere folyamatosan bővül, dinamikusan fejlődik.

Merkely Béla

  • 1966-ban született, a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen szerezte általános orvosi diplomáját 1991-ben, summa cum laude.
  • Nős, három gyermeke közül a két nagyobbik, Gergő és Petra orvos lett, a legkisebb fia még általános iskolába jár.
  • Két unokája van, Anna és Eszter.
  • Hat fiútestvére van, közülük hárman – ahogyan édesapjuk is – testnevelőtanárok.
  • Belgyógyászati, kardiológiai, klinikai farmakológiai és sportorvosi szakvizsgája is van, emellett okleveles egészségügyi szakmenedzser.
  • 1999-ben PhD-fokozatot szerzett, 2006-ban lett az MTA doktora, és ugyanabban az évben kardiológiából habilitált a Semmelweis Egyetemen.
  • 2007 közepe óta vezeti az egyetem Kardiológiai Tanszékét, 2012 júliusától az intézmény Városmajor utcai Szív- és Érgyógyászati Klinikáját, 2019 októberétől pedig a Sportorvostani Tanszéket. 2018. július 1-jén nevezték ki a Semmelweis Egyetem rektorává.
  • Több hazai és nemzetközi elismerés, díj, kitüntetés birtokosa, 2021-ben megkapta a tudományos élet legjobbjait elismerni hivatott legmagasabb állami kitüntetést, a Széchenyi-díjat.

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Minden héten válogatott tartalmainkat kapod meg, hogy naprakész lehess oktatási, egyetemi, innovációs témákban.

Webshop: Uniside  Kiadvány vásárlás