„Egyetemvezetőként azt a célt tűztem ki, hogy a Semmelweis a világon az első százba, és Európa öt legjobb gyógyító egyeteme közé kerüljön” – interjú Merkely Bélával, a Semmelweis Egyetem rektorával.
Ez a cikk eredetileg a 2025-ös UNI in&out kiadványban jelent meg.
Büszke vagyok rá, hogy a Semmelweis Egyetem hazánk és a régió legkiválóbb egyeteme, amely orvos- és egészségtudományi szakegyetemként a világon is egyedülállónak számít. Világszinten benne vagyunk a legjobb egy százalékban, hiszen a Times Higher Education legfrissebb listája a top 300 egyetem közé rangsorolt bennünket. Az orvos- és egészségtudományi területen rendszerint intézményünk képzései a legkeresettebbek, ezért a Semmelweisre való bekerüléshez kell a legmagasabb pontszám, ami azt is jelenti, hogy csak azok nyernek felvételt egyetemünkre, akik a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtják.
Országos szinten elsőként mi reformáltuk meg az orvosképzés kurrikulumát, hogy még gyakorlatközpontúbb lehessen a képzésünk. Emellett a betegellátásban is kiemelkedőek vagyunk: az intézmény számít hazánk legnagyobb betegellátójának évi közel 2,8 millió orvos-beteg találkozással, amely a magyar betegellátás tíz százaléka.
A Semmelweis Egyetemen az elméleti és klinikai képzést úgy végezzük, hogy az egészség megőrzése, a korai pontos diagnózis és a hatékony gyógyítás legyen a központban. Célunk, hogy a hallgatók jól felkészült, empatikus orvosok, gyógyszerészek, konduktorok, egészségügyi szakemberek legyenek. Ezért fejlesztjük folyamatosan a kurrikulumot is. Nem csupán az iskolapadot részesítjük előnyben – bár kétségtelenül az elméleti tudás is elengedhetetlen –, mi azt mondjuk, hogy ahhoz, hogy valaki jó szakember legyen, minél több beteggel kell találkoznia, minél több esetet kell megismerni, mert a kórképek, a terápia és egy-egy beteg kezelése egyénileg eltérő lehet. Ezt a fajta ismeretet pedig csak a betegágyak mellett tudják elsajátítani a leendő szakemberek. Aki nálunk, a Semmelweis Egyetemen diplomát szerez, az a legalaposabb elméleti tudás mellé bizonyosan kellő gyakorlati tapasztalatot is szerez. A 2019/2020-as tanévben bevezetett, majd a 2024/25-ösben tovább vitt kurrikulumreformunk kiinduló pontja az volt, hogy gyógyítani a betegágy mellett lehet megtanulni. Ez a tőlünk kikerülő hallgatók legnagyobb versenyelőnye is, hiszen nálunk a fiatalok kiemelten sok időt töltenek a klinikákon. A 2024/2025- ben felvett hallgatók már a Curriculum 2.0 keretében kezdhették meg tanulmányaikat, vagyis az eddigi tapasztalatokat beépítve még gyakorlatorientáltabb, még hasznosabb tudást nyújtunk hallgatóinknak. Az Általános Orvostudományi Karon például a tanulmányaik felét közvetlenül a betegellátásban töltik a diákok.
Az orvos- és egészségtudományi tudományterületen évente-kétévente megduplázódik a tudásanyag, vagyis ezen a pályán a tanulás is élethosszig tart. Éppen ezért nekünk nem kell attól tartanunk, hogy a mesterséges intelligencia térhódítása és a robotok használata miatt például kevesebb orvosra, ápolóra, szülésznőre, mentőtisztre, fogorvosra, konduktorra, logopédusra, gyógyszerészre lesz szükség. Ugyanakkor a hallgatóink a képzésük során megtanulhatják a munkájukat segítő legújabb technológiai eszközök használatát is, hiszen elérhető nálunk a DaVinci robotsebészeti eszköz vagy épp a gyógyszer-összekészítést segítő patikarobot is, csak hogy néhány példát említsek. Hallgatóinkat tanulmányaik alatt arra is bátorítjuk, hogy a TDKhoz, majd a PhD-képzéshez csatlakozva lépjenek be a tudomány világába. A cél, hogy az itt tanulók a képzésük befejezésekor kellő tudással felvértezett, önállóan gondolkodó és döntést hozó, ugyanakkor csapatban dolgozni képes szakemberekké váljanak, akik egész életükön keresztül tovább tudnak tanulni és fejlődni.
Egyetemvezetőként azt a célt tűztem ki, hogy a Semmelweis a világon az első százba, és Európa öt legjobb gyógyító egyeteme közé kerüljön. Jelenlegi és jövőbeni előkelő helyünk hallgatóink és munkatársaink kiválósága mellett azzal is magyarázható, hogy Európában egyedinek számít a nemzetközi képzési rendszerünk, hiszen a kontinens egyik legnagyobb nemzetközi felsőoktatási intézményeként a magyar mellett öt másik nyelven is oktatunk.
A hagyományok tisztelete, erős elméleti alapokon nyugvó gyakorlati oktatás, nemzetközi környezet, transzlációs szemlélet – ezekben rejlik intézményünk sikerének titka. Az egyetemen folyó munkát áthatja a hármas egység, vagyis az oktatás, kutatás-innováció, gyógyítás szentháromsága, amelyek egymásra épülnek, kiegészítik és erősítik egymást. Ennek köszönhető, hogy nemzetközi kapcsolataink egyre bővülnek, és immár olyan világhírű intézményekhez fűz partneri kapcsolat minket, mint a Harvard, a Heidelbergi, Szingapúri Nemzeti Egyetem vagy a svéd Karolinska.
A Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika a Semmelweis Egyetem zászlóshajója mind a tudomány, mind pedig a betegellátás tekintetében, saját területén országos, regionális és európai szinten is vezető centrum. Ezért nem véletlen, hogy szív- és érgyógyászatban már a világ 31. legjobbja vagyunk a US News friss elemzése szerint, megelőzve a stockholmi Karolinska Intézetet, a párizsi Sorbonne Egyetemet, a londoni King’s College-ot vagy az egyesült államokbeli Boston és Washington Egyetemet. Napjainkban a világon, és különösen Kelet-Közép-Európában még mindig a szív és érrendszeri betegségek okoznak leggyakrabban súlyos megbetegedéseket és halált. Ezért is jelentős az, hogy ezen a területen ilyen kimagaslóan szerepelünk, illetve hogy tudományos kutatásainknak köszönhetően közvetlenül tudunk hozzájárulni a betegek gyógyulási esélyeinek javításához, valamint a legjobb ellátás biztosításához.
Intézményünk hat karán 2024 szeptemberében mintegy 3900 gólyával és 300 PhD-hallgatóval indult a tanév. 2700-an nyertek felvételt a magyar nyelvű képzésre, az angol és német nyelvű programba felvett nemzetközi hallgatók száma pedig 1200-ra emelkedett. Hallgatóink összlétszáma mintegy 16 ezer, több mint egyharmaduk nemzetközi diák, akik a világ 119 országából érkeztek. Ez a multikulturális környezet a Semmelweis egyik legnagyobb értéke.
Az elmúlt öt évben különösen dinamikusan, harminc százalékkal növekedett a Semmelweis Egyetem nemzetközi együttműködéseinek száma, jelenleg mintegy 240-re partnerünk van. Ebbe beletartoznak a világ élvonalbeli egyetemeivel kötött megállapodások, valamint a hagyományos és a kiválósági mobilitási programok, melyek száma ugyancsak évről évre bővül. A Semmelweis Egyetem a 2022/2023-as tanévben ünnepelte az intézményben elinduló nemzetközi orvosképzés 40 éves jubileumát. A német nyelvű képzés 1983-ban kezdődött, majd 1989-ben elindult az angol nyelvű oktatás is. Mobilitási programjaink keretében évente több száz hallgató, oktató és kutató érkezik hozzánk, és látogat el valamelyik partnerintézménybe. Mindezeknek köszönhetően egyetemünk nemzetközi beágyazottsága, nemzetközi kapcsolati hálózata és együttműködési rendszere folyamatosan bővül, dinamikusan fejlődik.