Egy kis felvezető annak, aki nem ismerné, az MCC Budapest Summitok mindig aktuális globális kérdésekről szóló nemzetközi konferenciák. Ezek a többnapos rendezvények nemzetközi tudományos és nyilvános csúcstalálkozók, amelyekre évente kétszer kerül sor, további, például vidéki kísérő rendezvényekkel. (Így van ez a mostani rendezvény esetén is, amelynek budapesti eseményét 10 (!) vidéki nagyvárosban követik kísérő rendezvények február utolsó napján.
Az immár öt esztendeje, 2019-ben hagyományteremtő szándékkal indított MCC Budapest Summit eredeti célja máig sem változott:
A konferencia résztvevői mindig aktuális társadalmi, gazdasági és politikai problémákra keresik a válaszokat. Ezúttal, 2024. február 26-án estétől, és az azt követő napokban zajlottak a rendezvények, amelyen az Uniside.hu kollégái is részt vettek, és részletes cikkekben számolunk be a rendezvény szakmai programjáról. Ezúttal a 27-én délelőtt elhangzott megnyitó gondolatokat igyekszünk visszaidézni.
Először is, a szervezők arra építették fel a nívós, a világ számos tájáról több száz hazai és külföldi döntéshozót, oktatási szakértőt összehozó nagy rendezvényt, miszerint az oktatás feladata, hogy a generációkon keresztül felhalmozott, érvényes tudást átadja a következő nemzedéknek. A konferencia problémafelvetése szerint: a nyugati civilizáció bármely országára is nézünk egyértelmű: nagy gondok vannak az oktatással. Az a rendszer, amely legalább a 19. század közepe óta biztosította a nyugati világ előnyét a többi civilizációval szemben, egyre rosszabb teljesítményt nyújt, ahogy azt tanulmányok és a felmérések is igazolják.
A konferencián – ennek megfelelően – az alábbi kérdésekre keresték a válaszokat a meghívott neves előadók és kerekasztal résztvevők:
Az esemény főbb mozzanatait az MCC Facebook oldalán is lehet követni:
https://www.facebook.com/MCC.Budapest
Az eseményt Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója nyitotta meg, aki a Kárpát-medence legnagyobb tehetséggondozó intézményének vezetőjeként úgy látja, fontos, hogy platformot biztosítsanak a jelenünket és jövőnket érintő, legégetőbb témák megvitatásához. Éppen egy ilyen platform a Budapest Summit is, amelyen rendszerint a jelenünket és a jövőnket is meghatározó kérdésköröket vitatják meg magyar és nemzetközi szakértők.
Szalai Zoltán kifejtette: a 2022-es Budapest Summitok alkalmával az orosz-ukrán háború gazdasági következményeiről illetve a békekötés lehetőségeiről tanácskoztak. Az utolsó, még éppen „békeidőben” lezajlott Summiton, 2022 februárjának közepén pedig arról beszéltek,
milyen hatások formálják az oktatás során a fiatalokat, milyen értékek, hasznos vagy éppen káros társadalmi és politikai divatok befolyásolják a leginkább fogékony korosztályokat.
A jelenlegi, oktatási konferencia pedig szervesen kapcsolódik a két évvel ezelőtt megkezdett vitához. Az elmúlt két évben – technológiai és kulturális értelemben is –
annyi minden történt, mint máskor egy évtized alatt: megjelent a tantermekben a mesterséges intelligencia, ami a tudásról és ismeretről alkotott fogalmainkat kezdte relativizálni; a közösségi média tudat- és figyelemformáló hatása pedig ma már nemcsak buborékokat, hanem alternatív valóságokat is létrehozott, amelyeken keresztül gyermekeink, diákjaink a legtöbb információt szerzik a világ történéseiről
– vélekedett Szalai Zoltán.
A főigazgató szerint ez a részlet jól szemlélteti, hogyan áll ma a világ a műveltséghez, ami a kultúraátadás, a kreativitás egyik legfontosabb feltétele.
– fejtette ki az MCC vezetője.
Szalai Zoltán úgy látja: a tehetség sem ér önmagában sokat, ha nem társul hozzá tájékozottság és nyitottság azzal kapcsolatban, mi is az a kulturális és társadalmi kontextus, amelyben ki kell bontakoznia. Ezért van az, hogy az MCC-nél nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy kiválóságra törekvő diákjaikat megismertessék azokkal a szerteágazó kihívásokkal, amelyekkel várhatóan felnőttként is szembe kell nézniük.
*
Kövesd az Uniside.hu oktatási portált! Olvasd cikkeinket!
*