Uni

Az oktatás került a fókuszba a február végi MCC Budapest Summit alkalmával

Halaska Gábor | 2024-02-28
E héten MCC Budapest Summit on Education névvel került megrendezésre a Mathias Corvinus Collegium (MCC) nemzetközi konferenciája az oktatásról. Az angol nyelven tartott tanácskozás igen izgalmas kérdéseket feszegetett. Az elhangzottak pedig közel sem csak a pedagógusoknak, hanem a szülőknek és a diákoknak is nagyon fontosak lehetnek. Pélául, hogy mi végre vannak az iskolák, és mit várunk el tőlük felelős szülőként, családként és nemzetként? Összefoglalónk első része következik.

Egy kis felvezető annak, aki nem ismerné, az MCC Budapest Summitok mindig aktuális globális kérdésekről szóló nemzetközi konferenciák. Ezek a többnapos rendezvények nemzetközi tudományos és nyilvános csúcstalálkozók, amelyekre évente kétszer kerül sor, további, például vidéki kísérő rendezvényekkel. (Így van ez a mostani rendezvény esetén is, amelynek budapesti eseményét 10 (!) vidéki nagyvárosban követik kísérő rendezvények február utolsó napján.

Az MCC Budapest Summit hagyománya

Az immár öt esztendeje, 2019-ben hagyományteremtő szándékkal indított MCC Budapest Summit eredeti célja máig sem változott:

politikai és közéleti vezetőket, nemzetközi bestseller szerzőket és világhírű kutatókat hoz össze évente két alkalommal.

A konferencia résztvevői mindig aktuális társadalmi, gazdasági és politikai problémákra keresik a válaszokat. Ezúttal, 2024. február 26-án estétől, és az azt követő napokban zajlottak a rendezvények, amelyen az Uniside.hu kollégái is részt vettek, és részletes cikkekben számolunk be a rendezvény szakmai programjáról. Ezúttal a 27-én délelőtt elhangzott megnyitó gondolatokat igyekszünk visszaidézni.

Először is, a szervezők arra építették fel a nívós, a világ számos tájáról több száz hazai és külföldi döntéshozót, oktatási szakértőt összehozó nagy rendezvényt, miszerint az oktatás feladata, hogy a generációkon keresztül felhalmozott, érvényes tudást átadja a következő nemzedéknek. A konferencia problémafelvetése szerint: a nyugati civilizáció bármely országára is nézünk egyértelmű: nagy gondok vannak az oktatással. Az a rendszer, amely legalább a 19. század közepe óta biztosította a nyugati világ előnyét a többi civilizációval szemben, egyre rosszabb teljesítményt nyújt, ahogy azt tanulmányok és a felmérések is igazolják.

A konferencián – ennek megfelelően – az alábbi kérdésekre keresték a válaszokat a meghívott neves előadók és kerekasztal résztvevők:

– Mi végre vannak az iskolák, és mit várunk el tőlük felelős szülőként, családként és nemzetként?
– Hol van a család szerepe az oktatásban?
– Mennyiben engedjük be a technológiát a tanterembe?
– Miként járul hozzá az egyén fejlődéséhez a filozófia?

Az esemény főbb mozzanatait az MCC Facebook oldalán is lehet követni:

https://www.facebook.com/MCC.Budapest

Az MCC Budapest Summit platformot ad az égető témák megvitatásához

Az eseményt Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója nyitotta meg, aki a Kárpát-medence legnagyobb tehetséggondozó intézményének vezetőjeként úgy látja, fontos, hogy platformot biztosítsanak a jelenünket és jövőnket érintő, legégetőbb témák megvitatásához. Éppen egy ilyen platform a Budapest Summit is, amelyen rendszerint a jelenünket és a jövőnket is meghatározó kérdésköröket vitatják meg magyar és nemzetközi szakértők.

Szalai Zoltán kifejtette: a 2022-es Budapest Summitok alkalmával az orosz-ukrán háború gazdasági következményeiről illetve a békekötés lehetőségeiről tanácskoztak. Az utolsó, még éppen „békeidőben” lezajlott Summiton, 2022 februárjának közepén pedig arról beszéltek,

milyen hatások formálják az oktatás során a fiatalokat, milyen értékek, hasznos vagy éppen káros társadalmi és politikai divatok befolyásolják a leginkább fogékony korosztályokat.

A vita nem ma kezdődött az MCC Budapest Summit berkein belül

A jelenlegi, oktatási konferencia pedig szervesen kapcsolódik a két évvel ezelőtt megkezdett vitához. Az elmúlt két évben – technológiai és kulturális értelemben is –

annyi minden történt, mint máskor egy évtized alatt: megjelent a tantermekben a mesterséges intelligencia, ami a tudásról és ismeretről alkotott fogalmainkat kezdte relativizálni; a közösségi média tudat- és figyelemformáló hatása pedig ma már nemcsak buborékokat, hanem alternatív valóságokat is létrehozott, amelyeken keresztül gyermekeink, diákjaink a legtöbb információt szerzik a világ történéseiről

– vélekedett Szalai Zoltán.

Nemrégiben jelent meg az MCC kiadójánál, az MCC Pressnél Nicholas Tate Konzervatív iskola című kötete. Ebből idézte az MCC főigazgatója a következő gondolatot: „Az az elképzelés, hogy az oktatás célja a nagy tárgyi tudással rendelkező, művelt elmék fejlesztése volna, manapság a legtöbb helyen nevetség tárgyát képezi, és a közvélekedés szerint csak olyasvalaki mondhat ilyet, aki még nem érti, hogy a legfontosabb dolog megtanulni tanulni és elsajátítani a 21. századi képességeket.”

A főigazgató szerint ez a részlet jól szemlélteti, hogyan áll ma a világ a műveltséghez, ami a kultúraátadás, a kreativitás egyik legfontosabb feltétele.

Műveltség nélkül nem adódik tovább az, amit fontosnak és értékesnek tartunk az előttünk élő generációk tapasztalataiból – legyenek azok gyakorlati, elméleti vagy éppen esztétikai tapasztalatok

– fejtette ki az MCC vezetője.

Szalai Zoltán úgy látja: a tehetség sem ér önmagában sokat, ha nem társul hozzá tájékozottság és nyitottság azzal kapcsolatban, mi is az a kulturális és társadalmi kontextus, amelyben ki kell bontakoznia. Ezért van az, hogy az MCC-nél nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy kiválóságra törekvő diákjaikat megismertessék azokkal a szerteágazó kihívásokkal, amelyekkel várhatóan felnőttként is szembe kell nézniük.

*

Kövesd az Uniside.hu oktatási portált! Olvasd cikkeinket!

A következő napokban az Uniside.hu részletes cikkekben számol be az MCC Budapest Summit on Edication rendezvény szakmai programjáról.

*