A modern munkahelyeken egyre gyakrabban dolgozik együtt négy, sőt, lassan öt különböző generáció. Az eltérő tapasztalatok, munkamódszerek és kommunikációs szokások komoly kihívások elé állítják a cégeket. De vajon problémát vagy inkább lehetőséget jelent ez az együttműködés? A Bosch Podcast legfrissebb epizódjában Steigervald Krisztián generációkutató és Somogyi András, a Bosch csoport humánerőforrásért felelős alelnöke járja körbe a témát.
A technológiai fejlődés és innováció ma már nem csupán a gyártásban vagy a kutatás-fejlesztésben játszik kulcsszerepet, hanem a munkahelyi kultúrában is. Pár évtizeddel ezelőtt egy diploma garantálta a biztos karrierutat, mára azonban a folyamatos tanulás elengedhetetlen. Steigervald Krisztián szerint az innovációs nyomás olyan erős, hogy ha egy technológiai változáshoz nem alkalmazkodunk azonnal, gyorsan elavulttá válhatunk a munkaerőpiacon.
„Mindenhol erősödő igény, szinte kényszer, hogy egyre gyorsuló ütemű innovációk szülessenek. Gyorsan hozzászokunk, és még gyorsabban beleununk egy-egy innovációba, és ha aztán nem jön egy újabb, akkor hiányérzetünk támad” – magyarázta a Bosch podcastban Steigervald Krisztián generációkutató.
A legfiatalabb munkavállalók, a Z generáció tagjai már egy digitalizált világba születtek, gyorsan alkalmazkodnak. Számukra a változás nem fenyegetés, hanem inspiráció. Ők azok, akik nem elégednek meg a hagyományos normákkal és a tekintélyek által diktált szabályokkal, hanem kritikus szemmel vizsgálják azokat, és logikus érveket, átlátható magyarázatokat, valamint hiteles válaszokat várnak. Ugyanakkor, más generációk inkább megfontoltan közelítik meg az innovációt, ezért a cégeknek egyensúlyba kell hozniuk a gyors alkalmazkodás és a hosszú távú gondolkodás közötti különbségeket.
A cégek számára elengedhetetlen, hogy felismerjék: az eltérő generációs igények nemcsak nehezítik, hanem gazdagítják is a szervezetet (Fotó: Bosch)
A cégek számára elengedhetetlen, hogy felismerjék: az eltérő generációs igények nemcsak nehezítik, hanem gazdagítják is a szervezetet. „A Boschnál nemcsak termékinnovációban gondolkodunk, hanem az újításra, jobbításra törekszünk minden téren. Többféle hatékony megoldással segítjük a generációk közti együttműködést és a kölcsönös megértést” – hangsúlyozta Somogyi András.
A Bosch által alkalmazott stratégiák közé tartozik:
A generációk közti különbségek áthidalása nemcsak a cégek, hanem az egyének felelőssége is. A Z generációs munkavállalók gyorsasága, digitalizációs affinitása értékes tudást jelenthet az idősebb kollégák számára, míg a tapasztaltabb munkavállalók hosszútávú gondolkodása, rendszerszemlélete a fiataloknak adhat stabil alapot.
Ha többet szeretnél megtudni az ötgenerációs munkahelyek működéséről, az innováció hatásairól és a generációk közötti együttműködés jövőjéről, hallgasd meg a Bosch Magyarország Podcastot a Spotify, Apple Podcasts, YouTube vagy Simplecast csatornákon!