Uni

„Figyelni kell a trendeket a világban” – interjú a Debreceni Egyetem Műszaki Karának dékánjával

UNIside | 2024-06-07
Arra törekszünk, hogy a felvételizőknek ne csak a kart mutassuk be, hanem azt, milyen élethelyzetbe találják majd magukat egy mérnöki diplomával – interjú Husi Gézával, a Debreceni Egyetem Műszaki Karának dékánjával.

Hogyan valósítják meg a Debreceni Egyetem Műszaki Karán, hogy a képzések gyakorlatorientáltak legyenek?

Mi már nem a gyakorlatorientált képzésen kialakításán dolgozunk, hanem élményalapú oktatást szeretnénk nyújtani a hallgatóinknak. Körülbelül háromszáz céggel vagyunk kapcsolatban, a gyakorlati képzésünk erre az átfogó hálózatra épül. Mintegy ezer tanulónk vesz részt minden évben szakmai gyakorlaton ezeknél a vállalkozásoknál, amelyekkel együttműködünk az oktatás és kutatás területén is. Vannak köztük olyan iparvállalatok, amelyek „csak gyakornoknak” várják a hallgatóinkat, de vannak cégek, amelyek aktívan részt vesznek a képzésünkben, sőt olyanok is, amelyeknek dedikált laboratóriumuk és saját specializációjuk van egy-egy szakon.

Husi Géza

Hogyan tudnak felkészülni az új cégek szakmai igényeire?

Debrecen különlegessége, hogy a település, az egyetem és a városfejlesztésben érintettek mindig is együttműködtek. Ez azt jeleni, hogy bármely cég érdeklődött a város mint befektetési célpont iránt, az első találkozások egyike során biztos, hogy eljött az egyetemre és a Műszaki Karra. Az elmúlt tíz évben minden beruházóval találkoztunk, amely új gyártó vagy fejlesztő egységet alakított ki Debrecenben. Ezek azok a cégek, amelyek már most működnek vagy rövidesen működni fognak a városban. A Műszaki Karnak megvoltak a tapasztalatai, információi arról, hogy amely autó-összeszerelő vagy autóipari beszállítói üzemet szeretne működtetni, annak milyen kapacitásokra, szakemberekre lesz szüksége, és erre hogyan tud a kar reagálni. Egy-egy nagyobb bejelentés után két-három hónappal már beadtuk a Magyar Akkreditációs Bizottsághoz azokat a képzésekre vonatkozó specifikációinkat, amelyekről tudtuk, hogy szükség lesz rájuk az adott vállalat tevékenységében. Ebből adódik, hogy mire a gyártóegységek felépülnek, addigra a mi hallgatóink az adott szakon végzősök lesznek, a termelés beindulásakor pedig már tapasztalt szakembereket tudunk biztosítani a gyárnak. 

Műszaki, informatikai és agrár képzések széles választéka a Debreceni Egyetemen

Tud mondani olyan szakot, ami az ön számára kedves?

Dékánként mindegyik az, ugyanakkor van olyan, amelynek a létrehozásán és elindításán nagyon sokat dolgoztam, ilyen a mechatronikai mérnöki szak. De például amikor arról értesültünk, hogy a magyar kormány a légiiparból származó GDP értékét az addigi 0,2 százalékról 1 százalékra növeli, akkor mi nem voltunk restek, és indítottunk egy repülőmérnöki képzést. Figyelni kell a trendeket a világban, így a pilótaképzésünk nemzetközi, gyakorlatilag a világ minden pontjáról érkeznek ide hallgatók. A hatalmas érdeklődés miatt az idén szeptemberben már magyar nyelven is elindítjuk ezt a repülőmérnöki képzést.

Sokat beszélünk arról, hogy a lányok aránya a természettudományos és műszaki pályákon még mindig alacsony. A Műszaki Kar szakjain milyen arányban vannak?

A műszaki menedzser szakon többen vannak, mint a fiúk, és vannak olyan szakok, ahol szinte nem fordulnak elő. Azt tapasztaltuk, hogy a lányok sokszor a megfelelő információk hiányában nem érdeklődnek a mérnöki pálya iránt, éppen ezért a Műszaki Kar évek óta aktív résztvevője az olyan programoknak, amelyek célja, hogy minél több fiatal nő válasszon műszaki jellegű életpályát. Arra törekszünk, hogy a felvételizőknek ne csak a kart mutassuk be, hanem azt, hogy milyen élethelyzetbe találják majd magukat egy mérnöki diplomával. 

Husi Géza

Mennyire jellemző a duális képzés ezen a területen?

Amikor a duális képzés Magyarországon bevezették, akkor Debrecenben az elektronikai gyártó-fejlesztő szektorban még csak a National Instruments (NI) volt jelent. Megkérdeztük, hogy ők szeretnének-e részt venni a programban, de kiderült, hogy mivel ez egy nagyon bonyolult elektronikai gyártóipari vállalat, az első és másodéves duális hallgatókat nem tudják bevonni, mert az elméleti tudásuk csak harmadévben lesz meg ahhoz, hogy megértsék és átlássak az NI gyártási folyamatát, ezért a duális képzéseink akkor nem mentek. A megváltozott jogszabályi háttérnek köszönhetően ma már nemcsak első évesekkel lehet duális szerződést kötni, hanem másodévesekkel is, vagy akár a mesterképzés során. Ez egy rugalmas konstrukció, amely ösztönözheti azt, hogy aki már dolgozik, elvégezzen akár duális képzésben egy mesterképzést, és ez a diákoknak, az egyetemnek, illetve a vállalatnak is hasznos. A duális képzésnek köszönhetően a nagy ismeretet igénylő műszaki területeken is jobban lehet bővíteni a végzettek számát, ugyanis a műszaki szakértő, baleseti szakértő szakmákat nem lehet alapképzéssel betölteni, ezt a mérnöki kamara is előírja. A Műszaki Karnak az az alapelve, hogy alapképzésben a ma ismert legmodernebb technológiát oktassuk, a mesterképzésben pedig mindenképpen a jövőbeli ismeretek elsajátítási képességére törekszünk. Mi komolyan gondoljuk azt a társadalmi felelősségünket, hogy a tőlünk kikerült mérnökök és szakemberek – főleg a mesterképzésben résztvevők – képesek legyenek a következő generációnak a tudását megalapozni. 

Tanulj, sportolj, szórakozz a Debreceni Egyetem hallgatójaként!

Hogyan lehet egy még nem működő gyár elvárásainak megfelelni? Vannak közvetlen tárgyalások, vagy hogyan kell ezt elképzelni?

Debrecenben az önkormányzat minden évben szervez kerekasztal-megbeszélést a cégek humánerőforrás-vezetőivel. Ezeken elhangzik, hogy milyen igényük lesz a vállalatoknak. Már több éve sikerült elérnünk, hogy úgy tudják megfogalmazni az igényüket, hogy nem azt mondják, hogy jövőre mi kell – mert jövőre már nem tudunk felvenni embert, aki jövőre mérnök lesz –, hanem öt évvel előre gondolkoznak. 

Az épületben folyamatosak az átalakítások és itt mellettünk is óriási ütemben történik az építkezés, ahogy látszik, fantasztikus hallgatói tereket alakítanak ki és ráadásul elég különleges konstrukcióban. Hogyan újul meg a Műszaki Kar épülete és mitől speciális ez a beruházás?

A Debreceni Egyetem Műszaki Kar eredeti épülete egy technikumi jellegű térstruktúrával büszkélkedhetett, így már a 2012-ben átadott bővítéssel is a közösségi területek hiányát próbálták a tervezők pótolni. Annak a fejlesztésnek lényegi eleme volt, hogy a Műszaki Kar közösségi funkcióit az újonnan létesülő aula köré csoportosítsa, és az udvar bezárásával egy valódi campus jöhessen létre. A régi oktatási épület külső megjelenése a 60-as évek végének, a 70-es évek elejének építészeti stílusát tükrözi, nagy lehűlő felületei vannak, azaz nem felel meg a mai hőtechnikai követelményeknek, így halaszthatatlan volt a korszerűsítés. A Műszaki Kar épülete négy ütemben újul meg, aminek az első része most nyáron megvalósul, és május közepétől elkezdjük a költözést. Ez az új épületszárny 3200 négyzetméter területnövekedéssel jár, ami a mostani 7000 négyzetméterhez képest jelentős. Az új épületszárnyban kapnak helyet a legújabb járműipari képzéseink laborjai, a Járműmérnöki Intézet két tanszékének, a Járműmérnöki Tanszéknek, valamint a Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszéknek az oktatói szobái, illetve a PhD-hallgatók laboratóriumai. 

A további ütemekben teljesen új elhelyezést kap a Dékáni Hivatal, a Tanulmányi Hivatal és a Hallgatói Önkormányzat, majd teljesen megújul az eredeti épület. Végeredményben a belső struktúra átszervezésével a modern oktatásban és tanulásban elengedhetetlen közösségi terek területe növekszik, a használati lehetőségük javul.

A beruházás érdekessége, hogy a terveket Puhl Antal és Dajka Péter tervezte. Az előbbi az Építészmérnöki Tanszékünk egyetemi tanára volt haláláig, sokáig vezette is a tanszéket. A tervezésben jelentős munkát végeztek volt hallgatóink, néhány éve végzett fiatal építészmérnökeink. Azt gondolom, hogy ők belülről is jól ismerték az épületet, oktattak, tanultak benne, ezért a kar igényeit a legteljesebb mértékben figyelembe vevő, személyes élményeken is alapuló tervek születtek. Gyakorlatilag a vezető tervezők irányításával a kar nagyrészt a saját erőforrásait felhasználva készítette el a terveket.

Az itt kezdő fiataloknak milyen közösségi programokat, beilleszkedési lehetőségeket kínál az egyetem?

Az országban egyedülállóan nálunk van tanévnyitó stadionshow, a yoUDay, amelyet a város húszezer fős arénájában tartunk 2017 óta. A harmincezret meghaladó hallgatóságunk és az egyetemi polgárok teljesen megtöltik a stadion egészét a küzdőtérrel együtt. Ez az esemény kimondottan az ifjúság eggyé kovácsolását szolgálja, ezen keresztül mutatjuk meg az új tanulóink számára, hogy kik is vagyunk mi. Nagy élmény, amikor több mint 130 zászlót behoznak a küzdőtérre a külföldi hallgatóink képviselői, és mindenki megtalálja a sajátját. Kiemelendő és fontos egységbe kovácsoló erő Magyarország egyik legnagyobb sportklubja, a DEAC több mint 30 szakosztályával és mintegy 3000 igazolt sportolójával.

Névjegy:

Husi Géza

61 éves, nős, két gyermek (belgyógyász intenzív szakorvos, villamosmérnök) édesapja, két unokája van.

  • Gépészmérnökként végzett 1987-ben a Nehézipari Műszaki Egyetemen Miskolcon, majd számítógépes tervező szakmérnöki képesítést szerzett 1993-ban a Miskolci Egyetemen. Mechatronikai mérnöki mesterdiplomáját Romániában, angol nyelven a Nagyváradi Egyetemen szerezte meg 2014-ben.
  • A General-Electric Lighting Hungary információs rendszer szervezője 1987–1989 között, 2022-ig tanársegéd, adjunktus, főiskolai, majd egyetemi docens a DE Műszaki Karán, miközben 1994–2008 között a Büro-CIM Mérnöki Tanácsadó Kft. ügyvezetője és 2008–2020 között oktatási dékánhelyettes, 2014-ben megbízott dékán.
  • 2022 óta az ITK-UD R&D Kutatás és Fejlesztés Kft. ügyvezetője és a DE MK tanszékvezető egyetemi tanára, dékánja.

Az interjú eredetileg az UNI in&out 2024 Nyár kiadványban jelent meg.

Különleges ajánlat hírlevélre feliratkozóknak

Amennyiben feliratkozol hírlevelünkre, akkor UNI in&out 2024 NYÁR magazinunkat 50%-kal olcsóbban vásárolhatod meg!

UNI in&out 2024 NYÁR