Tudástár

Utolsó lendülettel a szóbeli érettségire! Praktikák a tételek tanulásához

Gunda-Szabó Dóra | 2023-06-07
Sokan úgy tartják, hogy érettségikor tud legtöbbet egy ember. De szinte biztos, hogy nem a vizsga előtt álló diákok azok, hiszen egyszerre többféle tudományterületből átfogóan felkészülni, már csak komplexitása miatt is, nagy kihívás. Ehhez képest a továbbtanulás valóban szakosodásnak, specializációnak vagy felejtésnek tűnhet. A szóbeli érettségihez közeledve segíteni szeretnénk nektek, hogy ne egyre fenyegetőbb tételszámokkal álmodjatok, hanem utolsó lendületet véve hatékonyan ismételjetek vagy tanuljatok. Íme, néhány ötlet a tételek tanulásához!

Tanulási folyamat

Szögezzük le, hogy a tanulás sikeressége nem magától értetődő. Bizonyára te is átélted már, hogy külső és belső tényezők egyaránt befolyásolják. Nem mindegy, milyen napszakban, mennyi ideig, mennyi szünetet tartva és milyen módszerrel teszed, nem beszélve arról, mennyire vagy feszült, fáradt vagy motiválatlan. Peter Hollins Szupertanulás című könyve számos érdekes adatot említ. Kutatások szerint 15 percig képesek koncentrálni az egészséges felnőttek, ráadásul a közvetlen figyelmük mindössze 8,25 másodperces blokkokra oszlik. Úgy tűnhet, ez a kapacitás még egy aranyhalénál is kevesebb. Így ne hibáztasd magad, ha nem tudsz órákig koncentrálni. Más kutatások szerint a tanulási folyamatot érdemes 30-50 perc közé számolnunk. Miért? Mert, 30 percnél kevesebb tanulási idő még túl kevés az elmélyüléshez, 50 percnél több viszont kontraproduktív. Így érdemes kitapasztalnod, mennyi időt tudsz intenzíven koncentrálni, a tanulásodat szakaszokra bontani. 5-10 perc szünet után sokkal hatékonyabban lendülhetsz neki a tételek tanulásának.

A tanulás hatékonyságát külső és belső tényezők befolyásolják. (Fotó 123rf)

Változtasd a helyszíneket!

A tanulási folyamat a kódolással kezdődik, amikor valójában az érzékszerveink segítségével feldolgozzuk az információt. Ez nemcsak tudatos tevékenység, hanem hatnak a környezeti tényezők is. Az, hogy mennyire sikerül koncentrálnunk egy tétel tanulásánál evidens módon összefüggésben van azzal, mennyire tudjuk előhívni vizsgahelyzetben azt. Érdemes minél több érzékszervünket bevonni. Ebben segít a változatos tanulási helyszín.  Ne az ágyban fekve nézd át az összes tételedet, hanem menj ki a parkba egy fa alá, ülj be egy könyvtárba, tanulj az íróasztalodnál vagy délután az erkélyen! Ha elő kell hívnod a különböző információkat, segíteni fog, hogy rögtön eszedbe jut, hol foglalkoztál ezzel. 

Variáld a tanulási helyszíneket! (Fotó 123rf)

Fogalomközpontú tanulás

Nehéz rengeteg apró részletet megjegyezni, ha nem kapcsolódnak szervesen egymáshoz. Érdemes arra törekedni, hogy logikusan végig tudd gondolni a legfontosabb fogalmakat és egy mintázatot rajzolni magadban. Vagyis megérteni a folyamatokat. Könnyebb az új fogalmakat a már ismert, régi fogalmakhoz kapcsolni. Az irodalomtörténeti korszakok például mindig ellentétes törekvéseket hordoznak az előző időszakhoz képest: a reneszánszban fontos az antikvitás, a barokkban a drámai érzelmek, a klasszicizmus újra az antikvitást veszi alapul, a romantika ismét a belső, személyes érzelmeket. Keresd az összefüggéseket, mintákat, ismétlődéseket! Ezeket sokkal inkább meg tudod jegyezni.

 

A szűkítés

Egy kidolgozott tétel sokszor túl hosszú és túl részletes ahhoz, hogy sikered legyen akkor, ha bemagolod. Ne tedd! Fogd a szöveget és olvasd fel, mondd el saját szavaiddal! Ezt követően készíts egy tömörebb vázlatot, amiben a kulcsfogalmak, folyamatok szerepelnek! Az új vázlat alapján mondd el az eredeti tételt! Ha sikerült, írj még tömörebb vázlatot, ahol csak a legfontosabb kulcsszavak szerepelnek. Ezt is mondd fel hangosan! A legideálisabb az, ha addig lúgozod, amíg nagyjából öt-hat fogalom szerepel csak a tételkártyádon. Valószínűleg ez az öt kulcsszó eszedbe fog jutni, amikor kihúzod a tételedet, és visszaemlékezve fel tudod építeni az egész témakört.

Törekedj az élményalapú tanulásra (Fotó 123rf)

Tanulási stratégiák és tanulótípusok

Vannak, akik képekben, színekben, ábrákban szeretnek gondolkodni, mások logikai rendszereket építenek ki magukban, vannak, akiknél a verbális közlés a leghatékonyabb vagy a hangok és a zene, másoknál a közös tanulás vagy épp a fizikai inger, tapintás segít. A kutatások azt bizonyítják, hogy a személyes preferenciák nem kizárólagosak. A hatékony tanulás épp a sokszínűségen nyugszik. A különböző tantárgyakhoz és témakörökhöz találd meg a leginkább passzoló információszerzést és memorizálási taktikát! A siker kulcsa a változatosság.