Uncategorized @hu

Tanulj meg tanulni! – mnemotechnika, avagy nem csak az ismétlés a tudás anyja

Gunda-Szabó Dóra | 2023-11-10
Ahhoz képest, hogy mennyi időt töltesz tanulással, mennyi időt szántál már arra, hogy megtanulj tanulni? Gondolkodtál már azon, hogyan lehetnél hatékonyabb, milyen módszer illik jobban a gondolkodásmódodhoz? Mára az egyik legfontosabb kompetencia a tanulás tanulása lett. Ezért tanulási módszerekkel foglalkozó rovatunkban a tanulás egy-egy aspektusát mutatjuk be neked cikkeinkben. Tanulj egy kicsit tanulni!

A tanulás alatt még mindig sokan a magolást értik. Pedig tanulni nem csak az iskolában kell. Az élethosszig tartó tanulás mára azt jelenti, hogy az ember meg tudja valósítani az élethivatását, életfeladatait, ezért minden korosztályt érint. A folyamatos tájékozódás és fejlődés eszköze. Ahogy az élet minden területén, úgy a tanulás terén is igaz, hogy egyre türelmetlenebbek vagyunk, egyre nehezebben mélyedünk el valamiben. A gyors memorizáláshoz mutatunk most néhány jól bevált módszert.

A tanulás mára az egyik legfontosabb kompetencia lett. (Fotó: 123rf)

MNEMOTECHNIKA

Érezted már azt, hogy képtelen vagy bevésni folyamatokat, felsorolásokat? Érteni megértetted, de mindig kimarad valami. A mnemotechnikai módszerek segíthetnek ebben. Ezek olyan apró trükkök, amelyek nem a megjegyzendő dolgok értelmét kapcsolják össze, hanem más módon segítik az emlékezetbe vésést. Ebben az esetben is a memorizálás az információk összekapcsolásán nyugszik, de a vizualitás, hangzásbeliség, egy képzelt tér vagy képzelt történet köti majd össze az egyes elemeket. Ez a módszer lerövidíti a memorizálás idejét, hátránya viszont, hogy nem segíti a dolog jelentésének mélyebb megértését. Megjegyezhetetlennek tűnő felsorolások, kulcsszavak rögzítésére viszont ideális.

A mnemotechnikával az ember a megjegyzendő adatokat láncszerűen egymáshoz fűzi. (Fotó: 123rf)

Mnemotechnikai gyakorlatok:

  • MOZAIKSZÓ-módszer: a megtanulandó anyag kulcsszavaiból, alapvető komponenseiből alkoss mozaikszót, amit könnyen megjegyzel. Például nagyon egyszerű kérdés irodalomból, hogy mi a három műnem. A líra, az epika és dráma. De gyakorlatban a diákok sokszor belekevernek más fogalmakat is; vers, regény, eposz… amelyek formák vagy műfajok. A három műnem kezdőbetűje: Líra, Epika, Dráma, ebből alkothatsz egy mozaikszót: LED. Ez azért szerencsés, mert a LED égőről is meg tudod jegyezni. Így később a három kezdőbetű alapján pontosan fel tudod majd sorolni a műnemeket.
  • TÖRTÉNETMESÉLÉS, VIZUALIZÁLÁS: nem, nem csak történelemórára. Ebben az esetben a kulcsfogalmakból egy rövid történetet vagy képet alkotsz, hogy később az egyes elemeit vissza tudd idézni. Például földrajzból az Egyesült Királyságot kell bemutatnod. Kulcsszavak: óceáni éghajlat, Fekete-vidék, textilipar, juhtenyésztés, kikötői kereskedelem. Képzelj el egy fekete szigetet az óceánon, amit fehér juhok pettyeznek, és aminek a kikötőjébe érkezik egy hajónyi fázós tengerész. A sziget lakói a gazdag rakományért cserébe meleg gyapjúpulcsikat ajánlanak a tengerészeknek, akik gondolkodás nélkül elfogadják az üzletet. Minél elrugaszkodottabb a történeted, annál jobban fog működni.
  • ÚTVONAL-módszer: ennek a lényege, hogy egy általad jól ismert útvonalhoz társítod egy folyamat részeit. Így nemcsak az egyes kulcsszavak jutnak majd eszedbe, hanem a sorrendjük is. Vegyük példának a fül részeit a hallás során, amihez a házatok képzelt terét társítod. A kertkapu a fülkagyló, a kerti út a külső hallójárat, a bejárati ajtó a dobhártya, az előszoba a középfül… és így tovább. Használhatod a városi közlekedés útvonalait, vagy bármit, amit jól ismersz. Akár később a fül részeit is másik folyamathoz.