A szülők vagy az influenszerek véleményére adnak inkább a fiatalok? | Uniside

A szülők vagy az influenszerek véleményére adnak inkább a fiatalok?


Szerző: UNIside - 2024.05.17.

A fiatalok több mint kétharmada követ valamilyen influenszert, 59 százalékuk többet is. A nemek közötti különbségek szembetűnőek: a nők csaknem háromnegyede rendszeres követője a véleményvezéreknek, és általában több internetes tartalomgyártót követnek, mint a férfiak. A legaktívabb korcsoport a 18–24 éveseké, akiknek 71 százaléka követ valamilyen híres online tartalomkészítőt. 

A közösségi média főként a fiatalabbakat befolyásolja

A fiatalok körében megoszlanak a vélemények az influenszerek befolyásáról. 50 százalékuk úgy véli, hogy a szülők véleménye fontosabb, mint az influenszereké, míg 20 százalékuk az ellenkezőjét gondolja. A fennmaradó részt bizonytalanság jellemzi, nem tudják egyértelműen megítélni, melyik befolyás erősebb. 

Az eredmények alapján megfigyelhető, hogy az életkor növekedésével egyre többen tartják jelentősnek a szülők véleményét, ami arra utal, hogy a közösségi média hatása főként a fiatalabb korosztályokra van nagyobb befolyással.

Kevesen gondolják úgy, hogy az influenszerek követendő példát mutatnak

A fiatalok 53 százaléka nem tekinti az influenszereket példaképnek, míg mindössze 16 százalékuk vallotta ennek az ellenkezőjét. Az adatokból kitűnik, hogy az életkor csökkenésével egyre valószínűbb, hogy valaki követendő példaként tekint egy internetes véleményvezérre

A 15–17 évesek 22 százaléka gondolja úgy, hogy az influenszerek követendő példát mutatnak, ezzel szemben a 25–29 éves korosztálynak már csak 13 százaléka látja így. Ez a tendencia arra utal, hogy a fiatalabb generációk hajlamosabbak azonosulni az influenszerek életmódjával, nézeteivel és stílusával, míg az idősebb fiatalok kritikusabban szemlélik az online véleményvezéreket.

A fiatalabb generációk hajlamosabbak azonosulni az influenszerek életmódjával, nézeteivel és stílusával, míg az idősebbek kritikusabban szemlélik az online véleményvezéreket. (Fotó: 123RF)

Zavarja a fiatalokat, ha közélettel foglalkoznak az influenszerek?

A magyar fiatalok többsége elfogadhatónak tartja, ha egy általa követett influenszer terméket vagy szolgáltatást reklámoz, azonban a politikai tartalmak kevésbé érdeklik őket. A megkérdezett 15–29 évesek körében a szórakoztató tartalmak a legnépszerűbbek, és 54 százalékuk elfogadhatónak tartja, hogy a tartalomgyártó tevékenysége során reklámbevételekre tesz szert. A közéleti kérdésekkel foglalkozó influenszerek hitelessége megosztja őket: 30 százalékuk hitelesebbnek tartja őket, míg 28 százalék nem ért egyet ezzel.

Zavarja a fiatalokat, ha közélettel foglalkoznak az influenszerek?

A család a magányos fiatalok elsődleges mentsvára

A szülők és a család jelentőségét az Ifjúságkutató Intézet korábbi kutatása is alátámasztja. A magyar fiatalok jelentős része magányosnak érzi magát, legtöbbjük számára a család és a baráti kapcsolatok nyújtanak kiutat. 

A 15–39 éves korosztályban a fiatalok 15 százaléka gyakran, további 5 százaléka pedig mindig magányosnak érzi magát. A fiatalok 52 százaléka úgy látja, hogy egyre többen szenvednek a magánytól környezetükben. A kutatásban vizsgált, magyarországi 15–39 éves fiatalok közül tízből nyolc nyilatkozott úgy, hogy támogatást kap a baráti társaságától, ami védőhálót biztosít számára az egyedülléttel szemben. 

A fiatalok 82 százaléka aktívan tesz azért, hogy elkerülje a magányt. Többségük emberi kapcsolataira támaszkodik: 31 százalékuk a családjuk, 26 százalékuk pedig barátaik és kortársaik támogatását keresi. A magány elleni küzdelemben gyakran említik a kirándulást és a sportolást, de hasonló arányban veszik igénybe a médiatartalmak fogyasztását és a digitális eszközök használatát is, mint megküzdési stratégiát.

Az MCC-ben működő Ifjúságkutató Intézet reprezentatív kutatása a 15-29 év közötti fiatalok körében végzett vizsgálatot 2024 januárban. A válaszadás online, önkitöltős kérdőívvel támogatott interjúkkal történt (CAWI) összesen 1000 fő megkérdezésével.

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Minden héten válogatott tartalmainak kapod meg, hogy naprakészek lehess oktatási, egyetemi, innovációs témákban.

Webshop: Uniside  Kiadvány vásárlás