A KPMG legújabb kutatása szerint a női felsővezetők globálisan gyorsan és határozottan reagálnak a kihívásokra. Az AI térnyerése, az ambíció szerepének növekedése és a változatlan nemi egyenlőtlenségek mind formálják a női vezetők stratégiáit – a siker kulcsa ma már a technológia és az alkalmazkodóképesség.
A KPMG 47 ország csaknem 500 női felsővezetőjét kérdezte meg, és a válaszok alapján egyértelmű: 2025-ben a digitalizáció és a mesterséges intelligencia került a vezetői prioritások élére. Míg két éve csupán a női döntéshozók 26 százaléka tekintette kulcsfontosságúnak a technológiai beruházásokat, idén ez az arány már 56 százalék. Eközben a humán fókuszú kezdeményezések támogatottsága jelentősen csökkent.
A technológia nemcsak innovációt, hanem költséghatékonyságot és versenyképességet is jelent. A vállalatok egyre inkább AI-támogatással képezik és tartják meg munkavállalóikat – derül ki a jelentésből.
„A mesterséges intelligencia már nemcsak innovációs eszköz, hanem a költséghatékonyság, a versenyképesség és a vállalati ellenállóképesség kulcsa lett – miközben a munkavállalók képzése és megtartása némileg hátrébb sorolódik a vállalati cselekvési tervekben, illetve AI támogatást kap” – foglalta össze Rakó Ágnes, a KPMG partnere.
A női felsővezetők szerepfelfogása is átalakul. A korábbi kommunikatív, stratégiai modelleket egyre inkább a „kemény munka” és a „személyes ambíció” váltja fel. Ezek fontossága 77, illetve 58 százalékkal nőtt az elmúlt két évben.
A válaszadók 84 százaléka szerint ma már az agilitás, vagyis a gyors alkalmazkodóképesség a legfontosabb túlélési képesség a gazdasági és geopolitikai instabilitás idején. Ezzel szemben a HR és ESG területek súlya csökken – még akkor is, ha ezek hosszú távon kulcsfontosságú területek maradnak.
A női felsővezetők a KPMG legújabb kutatása szerint globálisan gyorsan és határozottan reagálnak a kihívásokra (Fotó: 123RF)
Bár a női felsővezetők száma növekszik, a munkahelyi diszkrimináció továbbra is jelen van. A válaszadók kétharmada számolt be személyes elfogultságról az elmúlt három év során. Ráadásul mindössze 53 százalékuk rendelkezik átlátható adatokról az egyenlő bérezést illetően – ez a transzparencia hiányára és a probléma kezelhetetlenségére is utal.
Egyre többen választják a belső előrelépés lehetőségét karrierjük következő állomásaként. A szakmai hálózatok és a személyes kapcsolatok szerepe felértékelődik: a női vezetők kétharmada szerint ez kulcsfontosságú tényező, 81 százalékuk pedig üzleti célból használja aktívan a közösségi médiát.
A bizonytalan gazdasági helyzet ellenére a női vezetők derűlátóak: 90 százalékuk bevételnövekedést, sokan pedig létszámbővülést várnak a következő három évben. A technológiai fejlődés, a digitális érettség és az új vezetői szemlélet alapján bizakodva tekintenek a jövőbe.