Free

Kiderült, hogy mi a magyar fiatalok kedvenc közösségi oldala

Szádeczky-Kardoss Klára | 2023-03-05
Az Ifjúságkutató Intézet új kutatásában a 15-29 éves korosztály jelenlegi social média fogyasztási szokásait vizsgálta. Kiderült, hogy melyik oldal tarol, és melyiket használja egyre kevesebb fiatal. Két közösségi felület pedig inkább csak a tinik körében hódít, a vizsgált korcsoport huszonéves felhasználóinál jóval kevésbé.

Berobbant a BeReal, tör előre a TikTok, de továbbra is ugyanaz az egy közösségi oldal a fiatalok kedvence – derítette ki az Ifjúságkutató Intézet. A 15-29 évesek körében készült reprezentatív, 1000 fős kutatásának adatait az MTI-vel osztották meg.

 

Érdekességek a fiatalok közösségi média használatáról

A BeReal oldalát már minden tizedik fiatal használja naponta. A látványos növekedés ellenére az applikáció penetrációja jócskán elmarad a TikTok és a Facebook népszerűségétől. A TikTok-ot minden második, utóbbit pedig tízből nyolc fiatal pörgeti naponta.

Egyre markánsabban befolyásolják a fiatalok életét a közösségi oldalak. Ebben is kiemelkedik az Instagram, ahol mások, sok esetben nem valódi profilját önkéntelenül is a sajátunkhoz hasonlítjuk. (Fotó: 123rf)

Az Ifjúságkutató Intézet hozzátette, hogy a magyar fiatalok csupán hat százalékát teszi ki azoknak az aránya, akik egyáltalán nem használják a Facebook-ot. Ezt a platformot a YouTube és a TikTok követi, mindkettőt nagyjából azonos arányban veszik igénybe napi szinten a fiatalok. Azonban a TikTok esetében több, mint kétszer annyi – 25 százalék – az applikációt egyáltalán nem használók aránya.

 

Továbbra is a Facebook a fiatalok kedvence, a LinkedIn hátul kullog

A fiatalabbak minden vizsgált közösségi oldalt nagyobb arányban vesznek igénybe az idősebbeknél, kivéve a LinkedIn-t. Ez az oldal a szakmai kapcsolatépítések támogatásával főként az üzleti világban népszerű.

A korcsoportok közösségi média használata a kapott adatok alapján két esetben tér el markánsabban. A TikTok-ot a 15–19 évesek több mint négyötöde (82 százalék) használja, a 20–24 évesek (74 százalék) és a 25–29 évesek (70 százalék) ennél kisebb arányban. A Snapchat-et a 15-19 évesek közül 43 százalék, míg a 25–29 éveseknek már csupán 28 százaléka preferálja.

 

Te kipróbáltad már a BeRealt? Lehet, jót tenne egy kis detox a lelkednek

A BeReal tavaly robbant be a köztudatba, és már a magyar 15-29 évesek kilenc százaléka napi felhasználója az oldalnak. A BeReal 2020-ban indult útjára, majd 2022 végére világszerte már több mint hetvenmillió aktív felhasználóval rendelkezett.

A végletekig leegyszerűsített alkalmazás azzal tett szert gyors népszerűségére, hogy egyfajta anti közösségi média szerepben tetszeleg. Például nincsenek filterek és szerkesztési lehetőség sem. Az alkalmazásban az is különleges, hogy csak naponta egyszer lehet fotót feltölteni.

A Mathias Corvinus Collegium (MCC) égisze alatt működő Ifjúságkutató Intézet szerint utóbbi időszakban egyre markánsabban befolyásolják a fiatalok életét a közösségi oldalak. Ebben is kiemelkedik az Instagram, ahol mások, sok esetben nem valódi profilját önkéntelenül is a sajátunkhoz hasonlítjuk. Viszont jellemzően nincsenek különbségek a fiúk és a lányok közösségi oldalak használatát tekintve.