Berobbant a BeReal, tör előre a TikTok, de továbbra is ugyanaz az egy közösségi oldal a fiatalok kedvence – derítette ki az Ifjúságkutató Intézet. A 15-29 évesek körében készült reprezentatív, 1000 fős kutatásának adatait az MTI-vel osztották meg.
A BeReal oldalát már minden tizedik fiatal használja naponta. A látványos növekedés ellenére az applikáció penetrációja jócskán elmarad a TikTok és a Facebook népszerűségétől. A TikTok-ot minden második, utóbbit pedig tízből nyolc fiatal pörgeti naponta.
Az Ifjúságkutató Intézet hozzátette, hogy a magyar fiatalok csupán hat százalékát teszi ki azoknak az aránya, akik egyáltalán nem használják a Facebook-ot. Ezt a platformot a YouTube és a TikTok követi, mindkettőt nagyjából azonos arányban veszik igénybe napi szinten a fiatalok. Azonban a TikTok esetében több, mint kétszer annyi – 25 százalék – az applikációt egyáltalán nem használók aránya.
A fiatalabbak minden vizsgált közösségi oldalt nagyobb arányban vesznek igénybe az idősebbeknél, kivéve a LinkedIn-t. Ez az oldal a szakmai kapcsolatépítések támogatásával főként az üzleti világban népszerű.
A korcsoportok közösségi média használata a kapott adatok alapján két esetben tér el markánsabban. A TikTok-ot a 15–19 évesek több mint négyötöde (82 százalék) használja, a 20–24 évesek (74 százalék) és a 25–29 évesek (70 százalék) ennél kisebb arányban. A Snapchat-et a 15-19 évesek közül 43 százalék, míg a 25–29 éveseknek már csupán 28 százaléka preferálja.
A BeReal tavaly robbant be a köztudatba, és már a magyar 15-29 évesek kilenc százaléka napi felhasználója az oldalnak. A BeReal 2020-ban indult útjára, majd 2022 végére világszerte már több mint hetvenmillió aktív felhasználóval rendelkezett.
A végletekig leegyszerűsített alkalmazás azzal tett szert gyors népszerűségére, hogy egyfajta anti közösségi média szerepben tetszeleg. Például nincsenek filterek és szerkesztési lehetőség sem. Az alkalmazásban az is különleges, hogy csak naponta egyszer lehet fotót feltölteni.
A Mathias Corvinus Collegium (MCC) égisze alatt működő Ifjúságkutató Intézet szerint utóbbi időszakban egyre markánsabban befolyásolják a fiatalok életét a közösségi oldalak. Ebben is kiemelkedik az Instagram, ahol mások, sok esetben nem valódi profilját önkéntelenül is a sajátunkhoz hasonlítjuk. Viszont jellemzően nincsenek különbségek a fiúk és a lányok közösségi oldalak használatát tekintve.