Tudástár

Tudtad? Ha van egy ötleted, akkor a neten itthon is gyűjthetsz közösségi tőkét!

Halaska Gábor | 2023-05-05
Ma már nem muszáj a Kickstarter vagy az Indiegogo közösségi finanszírozási oldalakon támogatókat, pénzt szerezned, hiszen vagy egy ízig-vérig hazai megoldás is a Brancskozosseg.hu. A projektbe a minap a Cápák Között műsor egyik sztárja, Balogh Péter (Petya) is beszállt

Mi is az a közösségi finanszírozás?

Az úgynevezett termékcélú, tehát nem adományt gyűjtő közösségi finanszírozás lényege, hogy egy netes portálon több átlagember bizalmat szavaz, azaz egy projekt vásárlója vagy támogatója lesz. Ugyanis az ilyen „tőkegyűjtő” portálokon a lelkes támogató, előzetesen vásárló megrendelő még jóval azelőtt vásárolja meg a terméket/szolgáltatást, amint ahogyan az egyáltalán létrejött volna. Mi több: igazából ezeknek a vásárlásoknak köszönhetően jönnek létre ezek a projektek.

Az USA-ban már az emberek 60-70 százaléka használta, illetve használja ezt az értékesítési és finanszírozási formát. Magyarországon ez az arány még csupán 10-15 százalék körüli

Hogyan is működik gyakorlatban a közösségi finanszírozás?

A bevezetőben már említett a Kickstarternek és az Indiegogo oldalaknak hála a jutalom alapú közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű. 2022-ben megérkezett Magyarországra is. A Brancskozosseg.hu az első, kifejezetten a hazai közönség igényeire szabott online piactér, ahol az ország legfrissebb innovációit, termék- és szolgáltatásfejlesztési projektjeit közösségi finanszírozással valósítják meg. Azaz az első vásárlóknak köszönhetően tud piacra lépni az adott vállalkozás vagy projekt. Az ötletgazdák a leendő vásárlóikkal – tehát a közösség erejével – gyűjtik össze a kampányok megvalósításához szükséges tőkét.

A Brancs közösségéhez bárki csatlakozhat ötletgazdaként vagy vásárlóként. A platform az üzleti projektek mellett jótékony célokat is támogat. Így van lehetőség arra is, hogy fontos társadalmi ügyek kapjanak nagyobb visszhangot.

A projektek vásárlói mindeközben kifejezetten biztonságban érezhetik magukat. A külföldi minta szerint alkalmazott „mindent vagy semmit” elv alapján ugyanis egy kampány csak abban az esetben tekinthető sikeresnek, ha az adott kampányidőszakon belül elérte a kitűzött célösszeget. Ha ez nem teljesül, a vásárlók visszakapják a befizetett összeget, de dönthetnek akár úgy is, hogy ezzel egy másik kampányt támogatnak.

A Brancskozosseg.hu csapata, középen: Kövesdi Gábor, alapító (Fotó:Brancskozosseg.hu)

Példák a sikeres magyar közösségi kampányokra

A Brancson 2022-ben a Birsbirtok kampánya nem egész 3 hét alatt elérte a kitűzött 1 milliós célt, végül pedig 231 százalékon zárt. Átlagosan 40-60 nap alatt zárnak a tőkegyűjtő kampányok, ezért is nagy szó a 10 munkanap alatt, április 28-áig 100 százalék fölé forduló One More Like játékfilm sikere. A Brancs bő egy évvel ezelőtti indulása óta átlagosan 5-6 kampány futott eddig egyszerre. Az organikus növekedésnek és a folyamatosan érkező sikerkampányoknak köszönhetően egyre nagyobb az érdeklődés, és egyre több kampány indul el az oldalon. Ennek köszönhetően most 10 új kampány fut, és 4 korábbi sikeres projekt is elérhető már az oldalon.

Az eddigi legmagasabb összeget a 3D-nyomtatóhoz PET-palackból újrahasznosított alapanyagot gyártó Refilamer érte el: több mint 4 millió forintot gyűjtött az első vásárlóitól. De a közösség erejéből indította el értékesítését sikeres kampánnyal a nemrég 3 cápát is kifogó Cseles felnőttszörp, vagy a legutóbbi POKET-kötet, Zubreczki Dávid Balatoni Templomséták könyve. De közöttük van a digitális névjegykártya forradalmasítója, az Urilcard mobiltagje, a provokatív politikai társasjáték, a TrumpifyME vagy a Molnár Piroskát és Vilmányi Benetet is soraiban tudó Csendes éj mozifilm. De voltak már sikeres jótékonysági kampányok is. Mint az űrutazást gyermekeknek bemutató Spacebuzz, a digitális oktatást promotáló Robokaland vagy egy Madárodú projekt is.

A Brancskozosseg.hu csapata azonban itt nem áll meg. Szeretnének évente több száz hasonló sikeres projektet megvalósítani, ezért maguk is közösségi tőkegyűjtést indítottak: pár tízezer forinttal bárki a magyar úttörő projekt tulajdonosa lehet. A már biztosan sikeres közösségi kampányban több mint 120-an – köztük 9 korábbi kampánygazda – éltek a lehetőséggel. Még néhány napig lehet hozzájuk és ezekhez a projektekhez csatlakozni. A napokban Balogh Petya újonnan indított cége a STRT is társult, de a tulajdonosi közösség tagja több ismert startupszereplő, Csillag Péter, Verő Barbara és Szakacsits Szabolcs is.

A témáról bővebben ebben, a minap közzétett interjúnkban is olvashattok.

 

Előnyök és hátrányok – kisokos a közösségi finanszírozásról

A közösségi finanszírozás a 2000-es évek végén megjelenő közösségi médiáknak köszönhetően jött létre – írja a financer.com szakportál. Ahogy fogalmaznak: a vállalkozó az internet közösségéhez fordul azért, hogy „sok kicsi sokra megy” alapon elég pénzt gyűjtsön össze projektje megvalósításához.

Miért éri meg a befektetőnek?

A befektető minden esetben előnyben részesül (ez lehet kamat, szolgáltatás, kedvezmény)

– Hazai vagy számára fontos kisvállalkozásokat támogat

– Rengeteg cég és projekt közül választhat, más-más tulajdonságokkal és hozammal

Közösségi finanszírozás előnyei
– Magasabb hozam. A fejlett világban jellemző banki befektetéseknél jelentősen nagyobb hozamra számíthatsz.

– Mérsékelt kockázat. A kriptovalutáknál és a tőzsdepiaci termékek nagy részénél egy sokkal biztonságosabb befektetés lehet ez.

– Elősegíted a gazdaság fejlődését. Jót teszel azzal, ha feltörekvő cégeket és startupokat támogatsz.

– Diverzifikálás. A crowdfunding, azaz a közösségi finanszírozás remek lehetőség arra, hogy diverzifikálni tudd a befektetési portfóliódat.

Közösségi finanszírozás hátrányai

– Sok időt vesz igénybe. Amikor egy közösség által finanszírozott projektbe fektetsz be, alaposan ellenőrizned kell a projekt mögött álló vállalkozást és embereket.

– Adóköteles befektetés. A befektetésből származó profit részre adót kell fizetned.

– Ne számíts gyors megtérülésre, és csúszások is előfordulhatnak, néha (10-20 esetből körülbelül egyszer) pedig az alapítók feladják és nem valósul meg végül egy-egy projekt. Így túl sokat ne fektess be, illetve ne egyetlen projektre tedd minden erre szánt pénzed.

Képek forrása: Brancskozosseg.hu