Az úgynevezett termékcélú, tehát nem adományt gyűjtő közösségi finanszírozás lényege, hogy egy netes portálon több átlagember bizalmat szavaz, azaz egy projekt vásárlója vagy támogatója lesz. Ugyanis az ilyen „tőkegyűjtő” portálokon a lelkes támogató, előzetesen vásárló megrendelő még jóval azelőtt vásárolja meg a terméket/szolgáltatást, amint ahogyan az egyáltalán létrejött volna. Mi több: igazából ezeknek a vásárlásoknak köszönhetően jönnek létre ezek a projektek.
Az USA-ban már az emberek 60-70 százaléka használta, illetve használja ezt az értékesítési és finanszírozási formát. Magyarországon ez az arány még csupán 10-15 százalék körüli
A bevezetőben már említett a Kickstarternek és az Indiegogo oldalaknak hála a jutalom alapú közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű. 2022-ben megérkezett Magyarországra is. A Brancskozosseg.hu az első, kifejezetten a hazai közönség igényeire szabott online piactér, ahol az ország legfrissebb innovációit, termék- és szolgáltatásfejlesztési projektjeit közösségi finanszírozással valósítják meg. Azaz az első vásárlóknak köszönhetően tud piacra lépni az adott vállalkozás vagy projekt. Az ötletgazdák a leendő vásárlóikkal – tehát a közösség erejével – gyűjtik össze a kampányok megvalósításához szükséges tőkét.
A Brancs közösségéhez bárki csatlakozhat ötletgazdaként vagy vásárlóként. A platform az üzleti projektek mellett jótékony célokat is támogat. Így van lehetőség arra is, hogy fontos társadalmi ügyek kapjanak nagyobb visszhangot.
A projektek vásárlói mindeközben kifejezetten biztonságban érezhetik magukat. A külföldi minta szerint alkalmazott „mindent vagy semmit” elv alapján ugyanis egy kampány csak abban az esetben tekinthető sikeresnek, ha az adott kampányidőszakon belül elérte a kitűzött célösszeget. Ha ez nem teljesül, a vásárlók visszakapják a befizetett összeget, de dönthetnek akár úgy is, hogy ezzel egy másik kampányt támogatnak.
A Brancskozosseg.hu csapata, középen: Kövesdi Gábor, alapító (Fotó:Brancskozosseg.hu)
A Brancson 2022-ben a Birsbirtok kampánya nem egész 3 hét alatt elérte a kitűzött 1 milliós célt, végül pedig 231 százalékon zárt. Átlagosan 40-60 nap alatt zárnak a tőkegyűjtő kampányok, ezért is nagy szó a 10 munkanap alatt, április 28-áig 100 százalék fölé forduló One More Like játékfilm sikere. A Brancs bő egy évvel ezelőtti indulása óta átlagosan 5-6 kampány futott eddig egyszerre. Az organikus növekedésnek és a folyamatosan érkező sikerkampányoknak köszönhetően egyre nagyobb az érdeklődés, és egyre több kampány indul el az oldalon. Ennek köszönhetően most 10 új kampány fut, és 4 korábbi sikeres projekt is elérhető már az oldalon.
Az eddigi legmagasabb összeget a 3D-nyomtatóhoz PET-palackból újrahasznosított alapanyagot gyártó Refilamer érte el: több mint 4 millió forintot gyűjtött az első vásárlóitól. De a közösség erejéből indította el értékesítését sikeres kampánnyal a nemrég 3 cápát is kifogó Cseles felnőttszörp, vagy a legutóbbi POKET-kötet, Zubreczki Dávid Balatoni Templomséták könyve. De közöttük van a digitális névjegykártya forradalmasítója, az Urilcard mobiltagje, a provokatív politikai társasjáték, a TrumpifyME vagy a Molnár Piroskát és Vilmányi Benetet is soraiban tudó Csendes éj mozifilm. De voltak már sikeres jótékonysági kampányok is. Mint az űrutazást gyermekeknek bemutató Spacebuzz, a digitális oktatást promotáló Robokaland vagy egy Madárodú projekt is.
A Brancskozosseg.hu csapata azonban itt nem áll meg. Szeretnének évente több száz hasonló sikeres projektet megvalósítani, ezért maguk is közösségi tőkegyűjtést indítottak: pár tízezer forinttal bárki a magyar úttörő projekt tulajdonosa lehet. A már biztosan sikeres közösségi kampányban több mint 120-an – köztük 9 korábbi kampánygazda – éltek a lehetőséggel. Még néhány napig lehet hozzájuk és ezekhez a projektekhez csatlakozni. A napokban Balogh Petya újonnan indított cége a STRT is társult, de a tulajdonosi közösség tagja több ismert startupszereplő, Csillag Péter, Verő Barbara és Szakacsits Szabolcs is.
A témáról bővebben ebben, a minap közzétett interjúnkban is olvashattok.
Miért éri meg a befektetőnek?
A befektető minden esetben előnyben részesül (ez lehet kamat, szolgáltatás, kedvezmény)
– Hazai vagy számára fontos kisvállalkozásokat támogat
– Rengeteg cég és projekt közül választhat, más-más tulajdonságokkal és hozammal
Közösségi finanszírozás előnyei
– Magasabb hozam. A fejlett világban jellemző banki befektetéseknél jelentősen nagyobb hozamra számíthatsz.
– Mérsékelt kockázat. A kriptovalutáknál és a tőzsdepiaci termékek nagy részénél egy sokkal biztonságosabb befektetés lehet ez.
– Elősegíted a gazdaság fejlődését. Jót teszel azzal, ha feltörekvő cégeket és startupokat támogatsz.
– Diverzifikálás. A crowdfunding, azaz a közösségi finanszírozás remek lehetőség arra, hogy diverzifikálni tudd a befektetési portfóliódat.
Közösségi finanszírozás hátrányai
– Sok időt vesz igénybe. Amikor egy közösség által finanszírozott projektbe fektetsz be, alaposan ellenőrizned kell a projekt mögött álló vállalkozást és embereket.
– Adóköteles befektetés. A befektetésből származó profit részre adót kell fizetned.
– Ne számíts gyors megtérülésre, és csúszások is előfordulhatnak, néha (10-20 esetből körülbelül egyszer) pedig az alapítók feladják és nem valósul meg végül egy-egy projekt. Így túl sokat ne fektess be, illetve ne egyetlen projektre tedd minden erre szánt pénzed.
Képek forrása: Brancskozosseg.hu