A mentális egészség nem csupán a pszichológusok vagy terapeuták ügye: a tanulás, a fejlődés és a munkahelyi teljesítmény alapfeltétele is. Az iskolai évek és a pályakezdő időszak minden szakasza más-más pszichés kihívásokat és lehetőségeket kínál, ezért fontos, hogy az intézmények és a munkaadók tudatosan támogassák a diákok és dolgozók mentális jóllétét.
Az általános iskolában töltött időszak (6–14 éves kor) az élet egyik legkritikusabb szakasza a mentális egészség szempontjából. Ekkor alakulnak ki a tanulási képességek, a szociális készségek és az önbizalom, amelyek hosszú távon meghatározzák a diákok életét.
Ebben az életkorban a tanulás és a figyelem szoros összefüggésben áll a pszichés jólléttel, hiszen a szorongás, félelem vagy a túlzott teljesítménykényszer rontja az emlékezést és a koncentrációt. Az iskolai környezetnek tehát olyan biztonságot kell nyújtania, amely megerősíti a gyermek önbizalmát és támogatja a szociális készségek, például az empátia és a konfliktuskezelés fejlődését.

Fotó: 123RF
Ugyanakkor számos kihívás nehezíti ezt a folyamatot: a szeparációs szorongás az első hosszabb iskolai napok alkalmával, a zaklatás mind offline, mind online formában, a tanulási nehézségek és figyelemzavarok, valamint a családi stressz mind befolyásolhatják a gyermek mentális jóllétét és tanulmányi eredményeit.
Az iskolák jó gyakorlatokkal tudják támogatni a gyermekeket: a szakemberek jelenléte, például iskolapszichológus alkalmazása formájában, a tudatos érzelmi nevelés, bántalmazás-megelőző programok, valamint a szülőkkel való szoros együttműködés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a diákok biztonságban érezzék magukat és fejlődni tudjanak.
A középiskola (14–18 éves kor) a pszichés fejlődés egyik legintenzívebb időszaka. A fiatalok ekkor szembesülnek a pályaválasztással, az érettségivel és a közösségi elvárásokkal, miközben kialakul az identitásuk és önképük.
Ebben az életszakaszban a mentális egészség kulcsfontosságú, hiszen a diákokat pályaválasztási stressz és a jövővel kapcsolatos bizonytalanság terheli, miközben a tanulmányaik, például az érettségi és a felvételi vizsgák jelentős terhet rónak rájuk. Emellett a társas összehasonlítás (különösen a közösségi médián keresztül) fokozza a szorongást, és gyakran vezet a teljesítményfüggőséghez vagy az önbizalomhiányhoz.

Fotó: 123RF
A gimnáziumban a diákoknál gyakran jelentkezik szorongás, pánik, depresszív hangulat, motivációhiány, valamint önértékelési problémák. A megfelelő támogatás azonban sokat segíthet: a pályaorientációs tanácsadás tudatos döntéseket tesz lehetővé, a stresszkezelő workshopok hatékony technikákat adnak a szorongás csökkentésére, a mentálhigiénés órák és tréningek tudatosságot fejlesztenek, a diákmentor programok pedig lehetőséget biztosítanak a tapasztalatok és támogatás megosztására. Emellett a könnyen elérhető iskolapszichológus biztonságot nyújt a nehézségek kezelésében.
Az egyetemi évek (18–25 éves kor) az önállósodás, az új környezethez való alkalmazkodás és a karrierépítés időszaka. Bár a hallgatók több szabadsággal rendelkeznek, a strukturált támogatás gyakran hiányzik, ami pszichés kihívásokat generálhat.
Az egyetemisták számára a lakhelyváltás, az új város, a kollégium és a csökkent szociális támasz mind hozzájárulhat a magány és stressz kialakulásához. A tanulmányi önállóság, a dolgozatok, vizsgák, valamint a pénzügyi és időbeli kihívások további terhet jelentenek. Mindezek mellett a fiatalok gyakran küzdenek szorongással, a jövőtől való félelemmel, halogatásból eredő stresszel, vizsgadrukkal és a tökéletességre való törekvésből fakadó kiégéssel.

Fotó: 123RF
Az egyetemek jó gyakorlatai közé tartoznak a tanácsadó központok, stresszkezelő kurzusok, mentálhigiénés kampányok, peer-mentor programok, valamint a rugalmas tanulmányi lehetőségek. Ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a hallgatók jobban kezeljék a terheket és sikeresen navigáljanak az önállósodás és a jövőépítés kihívásaiban.
A friss diplomások és pályakezdők számára a munkahely újabb pszichés kihívásokat jelent: bizonyítási vágy, teljesítménykényszer, valamint a munkahelyi kultúrához való alkalmazkodás. A mentális egészség itt már közvetlenül befolyásolja a teljesítményt, a fluktuációt és a munkavállalói elégedettséget.
A pályakezdők gyakran küzdenek az imposztor-szindrómával, önértékelési bizonytalansággal, a túl sok munka okozta stresszel, valamint a munkahelyi határok meghúzásának nehézségeivel. Ezen felül a viszonyulásuk a munkahelyi kultúrához és a toxikus környezet jelentette kockázatok további pszichés terhet jelenthetnek.

Fotó: 123RF
A munkaadók sokat tehetnek a dolgozók mentális egészségének támogatásáért: a well-being programok, mentálhigiénés napok, rugalmas munkarend, a pszichológiai biztonságot erősítő vezetői hozzáállás, coaching és mentoring, valamint a transzparens kommunikáció mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a fiatal munkavállalók sikeresen integrálódjanak, továbbá motiváltak és elkötelezettek maradjanak.
——
A kiemelt kép forrása: 123RF.