Kutatás: a pedagógusok közel kétharmada tapasztalta már a kiégés jeleit. A pedagóguspályán dolgozók túlnyomó többsége érezte már a kiégés tüneteit, de a mentális megterhelés enyhíthető lehet rendszeres szakmai párbeszéddel – derült ki a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (Matehetsz) friss kutatásából. Az Apor Vilmos Katolikus Főiskolával közösen szervezett szakmai napon bemutatott felmérés szerint a tapasztalatmegosztás, a kollegiális kapcsolatok és az intézményi támogatás fontos eszközei lehetnének a pedagógusok jóllétének megőrzésében.
A kérdőívet kitöltő 574 pedagógus 60 százaléka számolt be arról, hogy hosszabb ideig érezte magát fáradtnak, ingerlékenynek vagy tartósan szorongónak. A kiégés legfőbb okai között szerepel a nevelőtestületen belüli feszültség és a szakmai kommunikáció hiánya – ezek a válaszadók felének mindennapos tapasztalatot jelentenek. A Matehetsz ügyvezető elnöke, Bajor Péter szerint a kiégés megelőzéséhez elengedhetetlen a kollegiális kapcsolatok megerősítése és a támogató szakmai közeg kialakítása.
Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora. (Fotó: AVKF)
Bár a pedagógusok 98 százaléka szívesen hallgatja meg kollégáit, és 97 százalékuk saját szakmai problémáit is megosztaná, gyakran nincs rá lehetőségük: tízből három pedagógus szerint munkahelyén túl kevés idő jut a szakmai megbeszélésekre. A felmérés szerint átlagosan havonta 6,4 órát fordítanak esetfeltárásra vagy tapasztalatcserére, de ez intézményenként erősen változó. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora hangsúlyozta: „Annak, aki nap mint nap emberekkel foglalkozik, szüksége van a mentális támogatásra – ez lehet coaching, mentálhigiénés, stresszkezelési tréning vagy akár más módszer is. Egy pedagógus sem képes hosszú távon jól végezni a munkáját segítség, támogatás, a munkája során felmerülő problémák kezelése nélkül. A jelenlegi jogszabályok ugyanakkor nagyon nagy munkaterhelést rónak a pedagógusokra, így ezekre a beszélgetésekre, tréningekre nehéz megfelelő alkalmat találni.”
A Matehetsz olyan beszélgetőkártyákat fejlesztett, amelyek segíthetnek a pedagógusoknak strukturált, mégis oldott hangulatú szakmai párbeszédekben. A kártyák négy témakört érintenek: gyermekekkel végzett munka, közösségi szerepvállalás, szülőkkel való kapcsolattartás, valamint a szakmai identitás. Ezek a kártyák elősegítik a közös gondolkodást, az önreflexiót és az élménymegosztást – így hosszú távon a kiégés megelőzésére is alkalmasak lehetnek, miközben hozzájárulnak a közösségépítéshez és az intézményi légkör javításához.
„A kártyákkal indított beszélgetések által új szempontokat találhatnak a pedagógusok, amelyek örömtelibbé, hatékonyabbá tehetik a gyerekekkel töltött időt. A beszélgetés alkalmat biztosít a korszerű megoldások megismerésére, az egymástól való tanulásra” – magyarázta Bajor Péter a rendezvényen.
A Matehetsz beszélgetőkártyákat fejlesztett, amelyek segíthetnek a pedagógusoknak szakmai párbeszédekben. (Fotó: AVKF)
A 2025 áprilisában készült online felmérésben résztvevők többsége nő (84 százalék), és döntően köznevelési intézményekben dolgozik: 83 százalékuk iskolákban, 15 százalékuk óvodákban tanít, míg 2 százalékuk más típusú intézményben. A kitöltők több, mint fele 51–60 év közötti, de minden korosztály képviseltette magát. A válaszadók 44 százaléka 5000 fősnél nagyobb településen él, 16 százalékuk pedig Budapesten.