Segíts a gyerekeknek kibontakozni a gyógypedagógia mesterképzéssel

Segíts a gyerekeknek kibontakozni a gyógypedagógia mesterképzéssel


Szerző: Török Sára - 2025.11.06.

Érdekel, hogyan lehet a különböző képességekkel rendelkező gyermekek tanulását és fejlődését támogatni? Szeretnél olyan módszereket és stratégiákat elsajátítani, amelyekkel minden gyerek számára egyenlő esélyeket teremthetsz az iskolában és az életben? A gyógypedagógia mesterképzés azoknak szól, akik elhivatottak a sajátos nevelési igényű gyermekek segítése iránt, és szeretnék szakmai tudásukat magasabb szinten alkalmazni. Ha szeretnél hatékonyan fejleszteni, támogatni és inspirálni, ez a képzés neked való.

A gyógypedagógia mesterképzés során a hallgatók elmélyült ismereteket szereznek a különböző sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztéséről, tanulási nehézségeiről és komplex támogatásáról. A képzés gyakorlatorientált, a hallgatók megtanulják, hogyan lehet egyénre szabott fejlesztési programokat készíteni, alkalmazni modern pedagógiai módszereket, valamint hogyan lehet integrálni a gyermekeket az iskolai és társadalmi közegbe. A diplomát szerző szakemberek képesek lesznek hatékonyan támogatni a fejlődést, segíteni a beilleszkedést és fejleszteni a tanulási képességeket a különböző élethelyzetekben.

Milyen képességei vannak egy okleveles gyógypedagógusnak?

  • Képes a gyógypedagógiai elméleti és gyakorlati ismeretek tudományos igényű továbbfejlesztésére, valamint a doktori képzési ciklusba való belépésre.
  • Képes az elsajátított ismeretek és szaktudás szintetizálására és alkalmazására általánosan, valamint a választott specializáció elméleti és gyakorlati kérdéseiben, továbbá saját szakmai tevékenysége reflektív értékelésére.
  • Képes a gyógypedagógiai elmélet és gyakorlat kölcsönhatásainak vizsgálatára, a gyakorlati módszerek továbbfejlesztésére, nemzetközi összehasonlítására, valamint a szakmai terminológia következetes használatára.
  • Képes gyógypedagógiai, társadalomtudományi, fogyatékosságügyi és rehabilitációs ismereteit felhasználni a társadalmi és szakmapolitikai változások megértésére, a gyógypedagógus szakmát és a fogyatékosságügy működését meghatározó dokumentumok értékelésére, intézményi szintű dokumentumok összeállítására.
  • Képes az intézménye szervezeti működésének kritikai elemzésére a lehetőségek és korlátok figyelembevételével.
  • Képes szakmai és szakmaközi közösségek építésére és működtetésére.
  • Képes a tudományos kutatómunkában eredményesen közreműködni, a tényalapú bizonyítás módszereit alkalmazni, valamint idegen nyelvű szakmai anyagokat feldolgozni.

Miből épül fel a gyógypedagógia mesterképzés?

  • gyógypedagógiai és társtudományi ismeretek: neveléstudomány új irányzatai, társadalompolitika, jogi ismeretek, inkluzív nevelés és gyógypedagógia, gyógypedagógia társtudományi alapjai, közösségi ellátás, a képességfejlődés pszichológiai alapjai, a fogyatékosság probléma- és társadalomtörténete, összehasonlító gyógypedagógia, antropológiai és etikai modellek, differenciáló pedagógia, segítő szakmák és értékek, szolgáltatási rendszerek a gyógypedagógiában
  • választható specializációk ismeretei:
    • gyógypedagógiai terápia: klinikai gyógypedagógiai tanulmányok (klinikai gyógypedagógia, kognitív fejlődés- neuropszichológia, diagnosztikus rendszerek, rehabilitáció); életkorok specifikumai; gyógypedagógiai intervenció (fejlesztő munka tervezése, kognitív képességfejlesztő eljárások, speciális terápiás fejlesztő eljárások, viselkedésterápiás eljárások, segítő kapcsolat), terepgyakorlat (szakterületi gyakorlat, egyéni esetkezelés, szakszolgálati munka)
    • fogyatékos emberek társadalmi integrációja: inkluzív nevelés gyógypedagógiai aspektusai, módszerei, eljárásai, az együttnevelés filozófiai alapjai, az inkluzív didaktikai tervezés alapjai, pedagógiai projektalkotás, társadalomtudomány (magyar és európai szociális jog, fogyatékosság és marginalitás, szociális munka és fogyatékosságügy, iskolai és társadalmi integráció az EU-ban, szociálpolitika-történet, intézmények jellemzése és evaluációja, az inkluzív társadalom szociáletikája, a befogadás és kirekesztés története a gyógypedagógiában)

Mire kell számítani a gyógypedagógia mesterképzés során?

  • képzési idő: 3 félév
  • megszerzendő kreditek: 90 kredit
  • diplomamunka kreditértéke: 10 kredit
  • gyakorlatorientáltság: 60 százalék
  • szakmai gyakorlat: intézmény által meghatározott, a választott szakterülethez kapcsolódóan végzett gyakorlat
  • specializáció: 45–55 kredit

Melyik egyetemeken, karokon érhető el gyógypedagógia mesterképzés?

A szak 2025 szeptemberében kizárólag az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán indult el: magyar nyelven, levelező munkarendben.

A 2025-ös általános felvételi eljárásban az állami ösztöndíjas képzésre 62 ponttal lehetett bekerülni, az önköltségesre 60 ponttal.

A felvételi során a teljes kreditérték beszámításával figyelembe vehető alapszakok: gyógypedagógia BA.

A pedagógiai képzésekkel kapcsolatos legújabb rangsorokról az UNI in&out 2025 Nyár kiadványunkban olvashattok, amit itt tudtok megvásárolni print vagy digitális formában.

További részleteket a gyógypedagógia mesterszakról a felvi.hu oldalán olvashattok.

——

A kiemelt kép forrása: 123RF.

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Minden héten válogatott tartalmainkat kapod meg, hogy naprakész lehess oktatási, egyetemi, innovációs témákban.

Webshop: Uniside  Kiadvány vásárlás