Tudtad, hogy minden egység levett vérből háromféle vérkészítmény állítható elő, amivel akár 3 különböző ember élete is megmenthető? S azt, hogy az ország biztonságos vérellátásához évente nagyságrendileg 380 ezer egység levett vérre van szükség, ezt a mennyiséget közel 270 ezer önkéntes véradó adja össze?
Fotó: Pixabay
Ez azt jelenti, hogy a biztonságos vérellátáshoz napi átlagban 1600-1800 véradó kell. Ez nem sok, de ha belegondolsz, hogy a férfiak – nagyjából kéthavonta – évente ötször, a nők pedig legfeljebb négyszer adhatnak vért, már mindjárt más a képlet, ugye?
Ráadásul ahhoz, hogy mindig, minden kórházba, műtéthez vagy balesethez elegendő vért tudjon az Országos Vérellátó Szolgálat (OVSZ) biztosítani, minden vércsoportból 5 napos tartalékkal kell(ene) rendelkeznie. Ez még egy jelentősebb katasztrófa esetén is megfelelő bázis. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a levett vérből készülnek olyan vérkészítmények, melyek csak 5 napig használhatók fel, azt követően sajnos meg kell azokat semmisíteni. Viszont újakat is elő kell állítani közben, hogy folyamatos legyen az utánpótlás.
Mindez komoly logisztikát és főleg állandó véradóutánpótlást igényel. Csakhogy a vérkészletek folyamatos feltöltése, főleg a negatív vércsoportokban nemcsak nálunk, hanem a fejlett világban mindenütt kihívást jelent.
Ennek az egyik oka, hogy a „sima” véradásért nem jár pénz, szemben a vérplazmaadással, amellyel alkalmanként akár 20 ezer forint körüli összeget is meg lehet keresni, és ez akár háromnaponta is ismételhető. A vérplazmadonoroknak ugyan évente legalább egyszer teljes vért is kell adniuk a hatályos jogszabályok szerint, de jó lenne, ha ennél azért többször vállalná minden rendszeres plazmaadó is az önzetlen segítségnyújtásnak ezt a formáját. Aki pedig még sem plazmát, sem vért nem adott soha, de egészséges, elmúlt 18 éves, és legalább 50 kilót nyom, az legalább egyszer próbálja ki, milyen iszonyú jó érzés, amikor a véradás utáni napokban-hetekben üzenetet kap a következő szöveggel
Ha még fel kell gyúrnod magad a véradásra, addig is kísérd figyelemmel azt a plakáttervező pályázatot, amit a MOME és a Médiaunió Alapítvány bevonásával indított a Magyar Bankszövetség. A pályázat célja, hogy olyan plakátok készüljenek, amelyek meg tudják szólítani a Z generációt, és a munka során a jövő véradó generációja, a felsőoktatásban résztvevők elmélyednek a társadalmi felelősségvállalás ezen formájában, miközben egyedi stílusukat felhasználva, alkotásaikon keresztül támogatják a véradási hajlandóság növelését.