Méhes Tamás mesélt a gyakorlatorientált, élményközpontú oktatás megvalósításáról az NKE-n, a közszektor előnyeiről és saját csalódásokról is.
Mi inspirálta, hogy már gyerekként is a jogi pályára készüljön?
Filmélmény adta az alapot, a Petrocelli című amerikai bűnügyi sorozat. A főszereplő egy sikeres ügyvéd, elegáns kockás zakóban járt a bíróságra és hibátlan védőbeszédeivel nyűgözött le, gyerekként tátott szájjal néztem. Elképzeltem magam ebben a szerepben és nagyon tetszett. Általános iskolában letaglózott, hogy nem tudok rögtön a jogi egyetemre menni, mert még a gimnáziumot is ki kell járni. A második csalódás a jogi karon ért: rá kellett jönnöm, hogy nem az angolszász rend szerint fogok esküdteket befolyásolni. Eredetileg ügyvéd akartam lenni, így jöttek a jogi tanulmányok. Nem bántam meg, de nagyon nehéz volt az út, jobb is, hogy az elején még nem látszott az összes akadály, mert lehet, hogy eltántorított volna.
És a karon mennyire látja nehéznek az akadályokat?
Támogatjuk a diákokat, a lemorzsolódási arány csupán néhány százalékos nálunk. A képzéseink gerincét adó tárgyaknál értelemszerűen magasabb az elvárás, de bátran mondhatom, hogy jó képességű hallgatókkal dolgozhatunk. Minden lehetőséget biztosítunk a pótlásra is, épp most épül fel egy mentori programunk.
Négyszer választották az év oktatójának, saját visszajelzést szokott kérni a hallgatóitól?
Persze, még azt is meg szoktam kérdezni, hogy ki az, aki aktív szeret lenni az órákon és ki inkább passzív. Ha egy kicsit odafigyelünk az elvárásokra, azzal mindenki jól jár.
Sok évvel ezelőtt a jogelőd intézménynél az akkori tanszékvezetővel egy kísérletbe kezdtünk a hallgatóbarát tanszékért. Török Gábor Professzor Úr két tanársegédre bízta a polgári jog tantárgy nagyelőadásait és az első évben, kísérleti jelleggel az volt a cél, hogy legalább a hallgatók felét bent tudjuk tartani előadáson egész félévben, amihez minden módszer megengedett volt. Vetítés, „éneklés”, bármi. Volt olyan, hogy időmértékes verseléssel próbáltunk definíciókat összerakni. Küzdöttünk azért, hogy felkeltsük és fenntartsuk a hallgatók figyelmét és hoztuk is az 50 százalékot a teljes félév során.
Milyen a hallgatói közösség Önöknél, kinek érdemes ide jönnie?
Akinek a történelem és az idegen nyelvek közel állnak a szívéhez, az általában megtalálja a számítását nálunk. Naponta több kulturális, szakmai és szabadidős programunk is van, amikről azt a visszajelzést kapjuk, hogy már azt is nehéz eldönteni, melyikre nem mennek,
Nekem amikor a jogelőd intézménybe felvételt nyertem, nem szólt senki, hogy életem legjobb 3 éve lesz, nagyon sok barátom és kollégám lett itt. A mai napig, ha az ország bármely pontján összefutok valakivel akiről kiderül, hogy mindketten ide jártunk, akkor barátként tekintünk egymásra, az ÁNTK egy óriási család, szakmai közösség.
Méhes Tamás válaszolt arra is, hogy mennyire gyorsan tudnak elhelyezkedni a végzőseik, hogy a munkaerőhiány következtében számítanak-e ponthatár emelkedésére és mi célt szolgál a Kreatív Tanulás Kutatóműhely.
Interjúnkat teljes terjedelmében friss kiadványunkban olvashatod, amit itt, hírlevél feliratkozás után, kedvezményesen rendelhetsz meg:
NÉVJEGY: