„A mostani generációra az is jellemző, hogy szeretik, ha karrierutat mutatnak nekik” – interjú Tileczky-Szokol Biankával, az euJobs HR-Group koordináció csoportvezető-helyettesével, az euDiákok Iskolaszövetkezet törzsgyökeres csapattagjával.
Ez a cikk eredetileg az UNI in&out 2024-es, nyári kiadványában jelent meg.
Pont 20 éve, 2004-ben alakult meg az iskolaszövetkezetünk, munkaerő-kölcsönzéssel és -közvetítéssel pedig 2005 óta foglalkozunk. A cégcsoportunk 2017-ben újabb portfólióval bővül, ettől az évtől kezdve már nyugdíjasokat is foglalkoztatunk.
Nagyon fontos azt kiemelni, hogy nappali aktív vagy passzív hallgatói jogviszonyra van szükség, és itt a nappali tagozaton van a fő hangsúly. Passzív tanulóként 25 éves korig lehet dolgozni, és 15 éves koruk óta tudnak munkát vállalni a diákok, de ők csak az iskolai tanítási szünetekben dolgozhatnak. Tehát leginkább nyáron, de ősszel és tavasszal is, viszont 16 éves kortól már iskolaidőben is dolgozhatnak.
Amit szeretnénk kiemelni, hogy jelenleg a piacon a Z generáció dolgozik. Ők 1996 és 2010 között, tehát már az online térbe születtek. Ami jellemző rájuk, hogy a rugalmas munkalehetőségeket keresik, és nagyon szeretnek visszajelzéseket kapni a munkájukra, hogy érezzék, jók valamiben. Természetesen lehet nekik negatív kritikát is mondani, de ha azt érzik, hogy valamiben jók voltak, az nagy büszkeséggel tölti el őket.
Amikor én elkezdtem itt dolgozni tíz évvel ezelőtt, akkor főképp az Y nemzedék volt az álláskereső, őket akkor szerintem egy picit könnyebben meg lehetett találni a munkakeresők piacán. Majd volt egy időszak, amikor csak az online térben lehetett elérni a diákokat. Most jutottunk oda megint, hogy az online és offline is újra előtérbe került, és a Z generációsok is szívesen járnak állásbörzékre, karriernapokra, és ezeken a rendezvényeken oda mernek jönni hozzánk, beszélgetnek velünk, érdeklődnek, tanácsot kérnek.
Fontos, hogy egy diák melyik szakaszában van a tanulmányainak. Például a gimnazisták még csak egy kicsit szeretnének belekóstolni a munka világába, inkább az alkalmi jellegű lehetőségeket keresik. Ami a népszerűséget fokozhatja, az a márka, emellett az is, hogy csapatban tudjanak dolgozni. Az egyetemistáknál pedig érezhető, hogy az álláskereső hol tart a tanulmányaiban. Az elején a kisebb irodai munkákat keresik, és ahogy haladnak a tanulmányaik vége felé, már inkább a szakmai munkák érdeklik őket. Ami most kevésbé népszerű munkalehetőségek közé tartozik, azok a call centeres munkák. Régebben a raktáriak sem voltak népszerűek, de most egy kicsi változást érzünk ebben.
Biztonságot jelent számukra, mert így biztosan be vannak jelentve, mivel ezt mi intézzük, illetve a fizetésüket is minden esetben megkapják a ledolgozott óráik után. Ami még jó, az a 25 év alattiak szja-mentessége, viszont ha mennek dolgozni egy céghez, akkor a többi adó részét fizetni kell. Tőlünk pedig, ha elmúlt 25, akkor is csak az szja-t vonják le.
Ez a tanulmányaiktól függ. Azért a diákokhoz kötném inkább, mert minden szektorban ott vagyunk, és nem tudnék csak úgy egyet kiemelni. Itt inkább az a lényeg, hogy ők hol tartanak. A tanulmányok előrehaladtával egyre inkább az a fontos, hogy szakmai gyakorlatot igazoltassanak, gyakornoki és hosszú távú, karrierutat mutató munkákat vállaljanak.
Egyrészt most azt érezzük, hogy az online és az offline munkakeresés megint kéz a kézben jár. Egyszerre hirdetünk mindkét helyen. Lehet, hogy régimódinak tűnhet, amikor plakátot teszünk ki iskolában, de mégis olyanokat helyezünk ki, ami felkelti a figyelmüket. Szerintem szájról szájra is terjednek a hírek, hogy hol dolgozik az adott diákunk.
A nyár a legpörgősebb szezon, ekkor megnő a kereslet és a kínálat is a piacon. A nyári szabadságolásokra is nagyon jó ez a foglalkoztatás, hiszen rugalmasan alkalmazhatók a diákok, akár egy-két hétre is, de van olyan partnerünk is, például egy fagyizó, amely a szezon idejére keres diákokat. Ha a szezonalitást nézzük, akkor ennek fényében kiemelt időszak még a karácsony. A legkevésbé pörgős időszak pedig a január–márciusi időszak.
Teljes mértékben alá tudjuk támasztani, egyrészt a megélhetésük és a költségeik miatt, másrészt az egyetem alatt tapasztalatot szeretnének szerezni, mielőtt kikerülnek a munkaerőpiacra. Egy cégnek olyan szempontból jó, hogy ez utánpótlás-kinevelés is. A mostani generációra az is jellemző, hogy szeretik, ha karrierutat mutatnak nekik.
Tizenöt éves kortól dolgozhatnak, úgyhogy nagyrészt ekkortól meg is keresnek, de ők kifejezetten július-augusztusra szeretnének munkát. Azért az elmondható, hogy nekik még kevesebb a lehetőségük a piacon, viszont a 16 évesek már több munkaajánlatból tudnak válogatni.
Azt, hogy próbálják ki, hogy milyen dolgozni, szerezzenek minél több tapasztalatot, ez a későbbiekben is jól jön. Illetve menjenek el állásbörzékre, ahol megismerkednek akár a cégekkel, akár az iskolaszövetkezetekkel. Úgy gondolom, azért is jó fiatalon elkezdeni a diákmunkát, főleg a gimnázium mellett, mert így több iparágba is bele lehet látni, ami segíthet az egyetemválasztásnál is, hogy milyen irányba menjen, emellett a kompetenciákat is fejleszti.