Minőségi és jövőálló tudás – interjú a Pannon Egyetem rektorával, Abonyi Jánossal

Minőségi és jövőálló tudás – interjú a Pannon Egyetem rektorával, Abonyi Jánossal


Szerző: UNIside - 2025.02.18.

„Az idén hetvenöt éves a Pannon Egyetem, a Balaton régió egyeteme, ahol a hallgatók egyedülálló környezetben, modern infrastruktúrával és széles képzési kínálattal találhatják meg a számukra legmegfelelőbb lehetőségeket” – emelte ki a Pannon Egyetem júliusban hivatalba lépett rektora, Abonyi János.

Ez a cikk eredetileg az UNI in&out 2025-ös számában jelent meg.

Mit gondol, mitől jó ma egy felsőoktatási intézmény?

Régen, a kiválóságorientált humboldi felsőoktatási rendszerben a felsőoktatáshoz való hozzáférés egyfajta kiváltság volt. Ezt váltotta fel a tömegoktatás modellje. Véleményem szerint a felsőoktatás mindenki számára elérhető kell, hogy legyen. Függetlenül attól, hogy ma Magyarországon az európai uniós átlagtól messze elmarad a felsőoktatásban résztvevők száma. Szerintem ez közügy: majdhogynem társadalmi kötelezettségük az embereknek, hogy képezzék magukat, ha nem is formális módon a felsőoktatásban, hanem különböző képzésekkel. Egy egyetemnek az a legfontosabb küldetése, hogy ebben partner legyen, minőségi, jövőálló tudást adjon azoknak, akik megtisztelik a bizalmával. Ez most az egyik legfontosabb feladatunk.

Ehhez nagyon fontos látni a munkaerőpiaci szereplők igényeit is.

Valóban, nem véletlen, hogy a képzéseinket a munkaerőpiac élvonalbeli szereplőinek igényei és visszajelzései, valamint a tudomány legfrissebb eredményei alapján alakítjuk ki. Ezt támogatjuk folyamatos kompetenciatükör-felmérésekkel, valamint aktívan működtetünk vállalati tanácsadó testületet, amely részt vesz a tantervek felülvizsgálatában. A jövő komplex problémáinak megoldására készítjük fel a hallgatóinkat, a multidiszciplináris megközelítést, a kreatív problémamegoldást, a vállalkozói és innovációs szemléletet, valamint a fenntarthatóság szempontrendszerét szem előtt tartva. Folyamatosan bővítjük regionális ipari együttműködéseinket, hogy a munkaerőpiaci igényeknek megfelelően tudjuk fejleszteni a képzési és a kutatási tevékenységünket. A Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamarával pedig közösen dolgozunk azon, hogy a legkorszerűbb technológiai és menedzsmentismereteket építsük be a képzéseinkbe, elősegítve a régió gazdaságának növekedését. De ennek az együttműködésnek az is a célja, hogy a térség vállalkozásai innovációs tanácsadásban, szakértői támogatásban és oktatási szolgáltatásokban részesülhessenek.

Mit várnak el a felsőoktatásba érkezők?

Akik tényleg szeretnék átélni, hogy milyen egyetemistának lenni, milyen egy egyetemi közösséghez tartozni, biztos vagyok benne, hogy a Pannon Egyetemnél nincs jobb hely. Értem ezalatt azt, hogy itt egy olyan összetartó közösség tagjai lehetnek, ahol – már csak a létszámból fakadóan is – tényleg figyelünk egymásra. De igaz az is, hogy ebben az újfajta modellben már nem mindenki egyetemista akar lenni. A mi diákjaink és a többi felsőoktatásban tanuló több mint 40 százaléka dolgozik a tanulmányai mellett. Éppen ezért az elsődleges öndefiniálásuk nem az, hogy ők egyetemisták, hanem hogy egyetemre is járnak. Éppen ezért számukra azokat a körülményeket kell biztosítani, hogy munka mellett a meglévő életükbe hogyan tudják hatékonyan beilleszteni a tanulmányaikat. Ez alapján biztos, hogy a levelező képzés nagyobb szerepet tölt majd be az életükben, így szem előtt kell tartani, hogy az igényeiket, a szükségleteiket hogyan tudjuk jobban támogatni. Intézményünk elkötelezett a korszerű oktatás mellett, amely a digitális tanulás terén nyújt kiemelkedő lehetőségeket. Karaink folyamatosan bővítik az e-learning megoldásaikat, ezáltal lehetővé téve, hogy a hallgatók térítésmentesen is hozzáférjenek a legfrissebb tananyagokhoz és oktatási segédanyagokhoz.

Ön szerint milyen kompetenciákkal szükséges felvértezni a jelenlegi diákokat?

Az általános alapismeretek, amikre feltétlenül szükségük van, megkérdőjelezhetetlenek lesznek. Viszont fontos, hogy olyan soft kompetenciákkal is felvértezzük a hallgatókat, amelyek segítik őket abban, hogy az adaptációs képességük a jövő kihívásaival szemben jó legyen. Azaz a tanulási és kognitív képességeknek, a kritikus gondolkodásnak, a problémamegoldásnak, a csapatban való gondolkodásnak a fejlesztése kiemelt feladat. Mi itt, a Pannonon nem csak diplomát adunk. Személyiséget és kompetenciákat is fejlesztünk, amelynek eredményeként a diploma mellé értékes kompetencia térképet is adunk. A hallgatók személyes fejlődését támogató, a fejlesztendő kompetenciáihoz illeszkedő képzéseket, tréningeket ajánlunk mobilalkalmazáson, mentorprogramokon, tanulásmódszertani, valamint önismereti képzéseken keresztül.

Egy egyetem az oktatás mellett kutatási, fejlesztési bázis is. Hogyan értékeli a Pannon Egyetem ez irányú tevékenységét?

Nemrég a Kkv Fókuszterületi Innovációs Program pályázatán kilenc beadott projektből hat nyert el támogatást, több mint 1,1 milliárd forint értékben. A pályázatok révén az intézmény olyan kulcsfontosságú területeken, mint a mesterséges intelligencia, a gyártás-technológia és a víztechnológia folytathat kutatásokat, amelyek hozzájárulnak a régió kis- és középvállalatainak versenyképességéhez és innovációs kapacitásához. De a támogatásoknak köszönhetően az egyetem tovább erősítheti társadalmi és gazdasági beágyazottságát, bizonyítva stratégiai szerepét a problémavezérelt kutatási és innovációs projektek megvalósításában. Fontos megemlíteni, hogy intézményünk célja az innovációra fókuszáló diákok támogatása, amelyet speciális karrierutak, innovációs programok, valamint vállalati K+F-projektekhez való kapcsolódási lehetőségek révén valósítunk meg. A hallgatók részt vehetnek vállalatok által definiált diplomamunkákban és fejlesztési projektekben, emellett kooperatív doktori programjaink lehetőséget adnak a szakmai fejlődésre és a gyakorlati tapasztalatszerzésre.

Milyen gyorsan tudnak állást találni a diploma után, és milyen jövedelemre, karrierre számíthatnak, akik itt végeznek?

A Diplomás Pályakövetési Rendszer adatai bizonyítják, hogy a Pannon Egyetem végzett tanulói az ország minden részén és minden területen megállják a helyüket. Intézményünk a legmagasabb hozzáadott értéket biztosítja az egyes szakterületeken, az elhelyezkedés gyorsasága és a bérkülönbözet alapján is kiemelkedő eredményeket értünk el. De kiemelt figyelmet fordítunk a karrierépítésre: állásbörzéket, karrier-tanácsadást, valamint a teljes Dunántúlon elérhető szakmai lehetőségeket kínálunk hallgatóink számára. A campusok közötti mobilitás révén diákjaink több városban és telephelyen is elérhetik a szükséges támogatásokat és lehetőségeket.

Az olimpián Rasovszky Kristóf nyílt vízi úszónak köszönhetően az egyetemnek már olimpiai bajnoka is van. Ön triatlonozik, és a sportot is fontosnak tartja. Milyen lehetőségeket biztosítanak ezen a téren?

A Pannon Egyetem az ország egyik legsportosabb egyeteme, ahol kiemelt figyelmet fordítunk az egészséges életmódra és a sportolásra. A Veszprémi Egyetemi Sport Club folyamatosan bővülő sportágkínálata és a rugalmas képzési rendszer lehetőséget biztosít a profi sportolók és a közösségi események résztvevői számára is. A sportegyesületek sikeresek, és létesítményeinkben – beleértve az idén befejeződött, nagyszabású campusfelújítás során létrejött szabadtéri sportpályákat, a felújított konditermet és a Balaton-parti strandot – nemcsak versenysportot, hanem közösségépítő rendezvényeket is szervezünk, mint például a Balaton Regatta. A sporttevékenységet tanulmányi kredittel is elismerjük, valamint a kiemelkedő hallgatók számára sportösztöndíjat kínálunk. Élsportolóink támogatására jól kialakult programunk van, úgyhogy szeretettel várjuk őket. Mindezeken túl nagyon fontos, hogy a Pannon Egyetem tanulói kerek személyiségek legyenek, a szellemi jólléten túl a lelki és fizikai egészségük támogatására is nagy hangsúlyt fektetünk. A sport nagyon jó szocializációs terület, segíti, hogy az egyetemen jó emberi közösségek alakuljanak ki. Ha meg kell fogalmazni az egyetem értékeit, ez biztosan köztük van.

Abonyi János

  • Okleveles vegyészmérnöki diplomáját 1997-ben szerezte meg a Veszprémi Egyetemen, majd a kémiatudományok doktora lett 2000-ben. A minőségügyi szakmérnöki végzettségét 2010-ben a Dunaújvárosi Főiskolán abszolválta. 2008-ban habilitált, 2011-ben a műszaki tudományok területen az MTA doktora fokozatot szerzett.
  • 1999–2000-ben a hollandiai Delft Műszaki Egyetem Irányítástechnikai Laboratóriumában dolgozott, 2011-től a Pannon Egyetem egyetemi tanára, 2006 és 2014 között a Mérnöki Kar oktatási dékánhelyettese volt. 2018-tól tudományos és stratégiai dékánhelyettes. 2015 és 2016 között a kőszegi Felsőbbfokú Tudományok Intézetének vezető kutatója, majd 2022-től a HUN-REN-PE Komplex rendszerek figyelemmel kísérése kutatócsoport vezetője. 2022–2024 között a Pannon Egyetem általános és tudományos rektorhelyettese, majd 2024-től az intézmény rektora.

Abonyi János

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Minden héten válogatott tartalmainkat kapod meg, hogy naprakész lehess oktatási, egyetemi, innovációs témákban.

Webshop: Uniside  Kiadvány vásárlás