A mi területeink stratégiai területek – interjú Pásztorné Huszár Klárával, a MATE Élelmiszertudományi és Technológiai Intézet intézetigazgató-helyettesével

A mi területeink stratégiai területek – interjú Pásztorné Huszár Klárával, a MATE Élelmiszertudományi és Technológiai Intézet intézetigazgató-helyettesével


Szerző: UNIside - 2025.08.22.

A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Nyár kiadványában jelent meg.

„A fenntarthatóság szorosan kapcsolódik az intézetünk által képviselt szakokhoz és területekhez” – interjú Pásztorné Huszár Klárával, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Élelmiszertudományi és Technológiai Intézet oktatási ügyekért felelős intézetigazgató-helyettesével.

Mit tart a kar legfontosabb jellemzőinek? Mik a legfontosabb erősségei és miben emelkedik ki az itteni képzés a többi hasonlóhoz képest?

Megújult egyetemként nálunk nem karok vannak, hanem intézetek. Intézetünk nevének megfelelően elsősorban az élelmiszer-technológia, az élelmiszer-tudomány, az élelmiszer-biztonság, a biotechnológia területén oktatunk, az alapképzések közül élelmiszermérnöki és biomérnöki szakunk van. A mesterképzések közül az élelmiszermérnöki, az élelmiszer-biztonsági és minőségi mérnöki és egy teljesen új, a szesz- és  erjedésipari mérnöki szaktartozik a képzési palettánkhoz. Ezek többsége a magyar nyelven kívül angolul is elérhető. Mindenképpen az  erősségeink között szeretném hangsúlyozni, hogy nagyon gyakorlatorientáltak vagyunk, és az oktatói gárdánk is nagyon elkötelezett; 50 éve vagyunk az élelmiszermérnöki képzés területén. Hangsúlyt fektetünk a tudományos utánpótlásra, új kollégák új gondolatokat, ötleteket és technikákat is visznek be a képzésbe. A kutatási potenciálunk és az együttműködés egyrészt mind a magyarországi élelmiszeripari, biotechnológiai cégekkel, vállalkozásokkal nagyon erős és szoros, emellett a nemzetközi kapcsolatainkat is folyamatosan bővítjük. Jelenleg elsősorban a keleti irányba nyitunk.

Hogyan tartják szem előtt a fenntarthatóságot, a gyakorlatorientáltságot és az innovatív megközelítéseket?

Nagyon szorosan kapcsolódik intézetünkhöz és az általunk képviselt szakokhoz, illetve területekhez a fenntarthatóság. Az oktatásban elsősorban a biomérnöki képzésen jelenik meg a környezettechnológia modulban, amelyben a fenntarthatóság, a környezettudatosság erőteljesen megjelenik a tartalomban. Természetesen vannak szabadon választható tárgyaink is, amelyek a fenntarthatóság kérdéskörhöz kapcsolódnak, és oktatjuk a különböző élelmiszer-feldolgozási technológiákat, ahol minden esetben a tárgy oktatása közben szó van a  keletkező melléktermékek hasznosításáról, további feldolgozásáról, vagy arról, hogy valamilyen hozzáadott értékű terméket lehet-e készíteni belőle. Tehát ilyen módon, ha nem is teljesen közvetlenül, de ezekben a képzésekben is ott van a fenntarthatóság és a környezettudatosság kérdésköre.

A mesterséges intelligencia használata mennyire van jelen az egyetemen?

A tanulmányi és vizsgaszabályzat átdolgozása, frissítése, aktualizálása éppen most zajlik. Ebben már a mesterséges intelligencia használatának a lehetőségeivel, szabályozásának a kérdéskörével is fogunk foglalkozni. Én az észszerű engedés pártján vagyok. Körülvesz minket ez az új technológia, úgyhogy nem kerülhetjük meg.

Milyen perspektívát tudnak kínálni az ide érkezők számára, mit gondol ennek a képzési területnek a jövőjéről?

Az egyetem fő fókusza az agrárterület, azt hiszem, hogy itt nem kérdéses, hogy ennek a képzési területnek jövője van, nemcsak azért, mert enni mindig kell, hanem mert látjuk, hogy éppen akár a klímaváltozás vagy egyéb, új élelmiszerek, új technológiák fejlesztése, bevezetése szükséges ahhoz, hogy jó minőségű, biztonságos élelmiszerekkel tudjuk a jövőben is kellő mennyiségben ellátni az országot, tágabb  értelemben az egész világot. Ily módon a mi területeink stratégiai területek.

Milyen nyári gyakorlati helyeket vagy a képzéshez kapcsolódó gyakorlatot tud biztosítani az intézet?

Az élelmiszermérnöki alapképzési szakon az utolsó, hetedik félév egy üzemi szakmai gyakorlat, ahol minimum 14 hetet a hallgatóknak egy üzemnél kell teljesíteni, ahol valóban testközelből látják és tapasztalják, hogy ténylegesen milyen sokrétű és komplex feladatai vannak egy élelmiszermérnöknek. A legtöbb gyakorlóhelyen nagyon hasznos projektfeladatokat is kapnak a hallgatók.

A teljes interjú ide kattintva olvasható el.

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Minden héten válogatott tartalmainkat kapod meg, hogy naprakész lehess oktatási, egyetemi, innovációs témákban.

Webshop: Uniside  Kiadvány vásárlás
Libri