Hogyan lesz egy ötletből országos kampány? Mi kell ahhoz, hogy egy márka ne csak ismert, hanem szerethető is legyen? És hogyan tud egy marketinges lépést tartani a folyamatosan változó fogyasztói szokásokkal és digitális trendekkel? A marketing mesterszak azoknak való, akik nemcsak követni, hanem alakítani szeretnék a piaci folyamatokat. Akiket érdekel, hogyan lehet adatokból stratégiát, stratégiából történetet, történetből pedig márkaélményt építeni. Itt nemcsak a reklámról van szó – hanem a vállalati döntéshozatalról, a fogyasztói viselkedésről és a piaci innovációkról is.
A marketing mesterképzés célja olyan szakemberek képzése, akik képesek komplex piaci helyzeteket elemezni, adatvezérelt döntéseket hozni és stratégiai szinten irányítani vállalati marketingtevékenységeket. A hallgatók megismerik a legújabb digitális marketingeszközöket, a fogyasztói magatartás kutatásának módszereit, valamint a márkaépítés és kommunikáció stratégiai aspektusait. A képzés gyakorlatorientált megközelítése lehetőséget ad arra, hogy a hallgatók valós üzleti projekteken keresztül fejlesszék vezetői és elemzői készségeiket.
Milyen képességei vannak egy okleveles marketing szakos közgazdásznak?
- Önálló következtetéseket, eredeti gondolatokat és megoldásokat fogalmaz meg, képes igényes elemzési és modellezési módszerek alkalmazására, valamint komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására és döntéshozatalra a változó hazai és nemzetközi környezetben, különböző szervezeti kultúrákban is.
- A gyakorlati tudás és tapasztalat megszerzését követően képes közepes és nagyméretű vállalkozások, illetve komplex szervezeti egységek vezetésére; gazdálkodó szervezetekben átfogó gazdasági funkciókat lát el, összetett gazdálkodási folyamatokat tervez, irányít és az erőforrásokkal hatékonyan gazdálkodik.
- Képes nemzetközi és multikulturális környezetben is hatékonyan dolgozni.
- Elvégzi a marketing szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző koncepciók részletes elemzését, az összefüggéseket szintetizálja és értelmezhető formában megfogalmazza.
- Sokoldalú, interdiszciplináris szemlélettel azonosítja a marketing szakterület speciális problémáit, és feltárja, megfogalmazza azok elméleti és gyakorlati megoldásához szükséges hátteret.
- Magas szinten alkalmazza a marketing szakterület ismeretközvetítési technikáit, feldolgozza és hasznosítja a magyar és idegen nyelvű szakirodalmat.
- Saját elemzései alapján önálló szakmai álláspontot alakít ki, amelyet képes vitában megvédeni, valamint komplex problémák megoldására irányuló stratégiákat kidolgozni és végrehajtani.
- Részt vesz gazdálkodási folyamatokban, projektekben és csoportos feladatmegoldásokban; vezetőként tervezi, szervezi, irányítja, koordinálja és értékeli a tevékenységeket.
- A megszerzett tudás és tapasztalat birtokában képes saját vállalkozás irányítására és működtetésére.
- Önálló elemzéseket és előterjesztéseket készít vezetői testületek számára.
Miből épül fel a marketing mesterképzés?
- gazdaságtani és társadalomtudományi ismeretek: modern közgazdasági elméletek, döntéselméleti és módszertani ismeretek, szervezetek és vállalkozások gazdálkodása és vezetése, irányítása, stratégai menedzsment, pénzügyi menedzsment, a marketing vezetési kérdései, értékteremtő, logisztikai folyamatok tervezése és irányítása
- marketing szakmai ismeretek: környezet- és piacelemzés tervezése, végrehajtása, marketingkutatás tervezése, módszertana, marketing információs és döntéstámogató rendszer, a fogyasztáselmélet és vásárlói magatartás elemzése, disztribúció-menedzsment, beszerzési és értékesítési (Sales) folyamatok irányítása, vezetése, ellátási lánc menedzselése, termékek és márkák menedzselése, integrált marketing-kommunikáció, kommunikációs stratégia és eszközei, gazdasági és versenyjogi ismeretek, marketingstratégia tervezése és végrehajtása, marketing-kontrolling, interkulturális, nemzetközi marketing kérdései, társadalomtudományi módszertanok, legújabb szakmaterületi eredmények elsajátítása, alkalmazása
Mire kell számítani a marketing mesterképzés során?
- képzési idő: 4 félév
- megszerzendő kreditek: 120 kredit
- diplomamunka kreditértéke: 15 kredit
- gyakorlatorientáltság: 60 százalék
- szakmai gyakorlat: intézmény határozza meg
- specializáció: 30–45 kredit
Melyik egyetemeken, karokon érhető el marketing mesterképzés?
Magyar nyelvű, nappali munkarendű képzés:
- Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar
- Eötvös Loránd Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
- Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar
- Budapesti Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
- Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar
- Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
- Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar
- Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
Magyar nyelvű, levelező munkarendű képzés:
- Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar
- Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
- Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar
- Edutus Egyetem
- Eötvös Loránd Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
- Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar
- Budapesti Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
- Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar
- Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar
- Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
- Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar
- Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
Angol nyelvű, nappali munkarendű képzés:
- Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar
- Budapesti Corvinus Egyetem
- Budapesti Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar
- Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar
- Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar
- Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar
Angol nyelvű, levelező munkarendű képzés:
- Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar
Milyen ponthatárokra lehet számítani a marketing mesterképzésben?
Állami ösztöndíjas, nappali képzésben a legmagasabb ponthatár a 2025-ös általános felvételi eljárásban a Szegedi Tudományegyetemen volt (86 pont), a legalacsonyabb a Széchenyi István Egyetemen (67 pont).
Önköltséges, nappali képzésben a legmagasabb ponthatár a 2025-ös általános felvételi eljárásban a Pécsi Tudományegyetemen volt (78 pont), a legalacsonyabb az ELTE-n (60 pont).
A felvételi során a teljes kreditérték beszámításával figyelembe vehető alapszakok: gazdálkodási és menedzsment BSc, pénzügy és számvitel BSc, nemzetközi gazdálkodás BSc, kereskedelem és marketing BSc, műszaki menedzser BSc.
A gazdaságtudományi képzésekkel kapcsolatos legújabb rangsorokról az UNI in&out 2025 Nyár kiadványunkban olvashattok, amit itt tudtok megvásárolni print vagy digitális formában.
További részleteket a marketing mesterszakról a felvi.hu oldalán olvashattok.
——
A kiemelt kép forrása: 123RF.