Fiatal TTK, fiatalos gondolkodás Pécsett – interjú Trócsányi Andrással, a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának dékánjával

Fiatal TTK, fiatalos gondolkodás Pécsett – interjú Trócsányi Andrással, a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának dékánjával


Szerző: UNIside - 2025.09.30.

A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Nyár kiadványában jelent meg.

A Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának legnagyobb erőssége, hogy a magasan képzett oktatói közösség ténylegesen elérhető a hallgatók számára, ami kiváló közeget teremt a testreszabott, kiscsoportos munkára, a problémaorientált haladásra – mondja Trócsányi András dékán.

Mit tart a kar legfontosabb jellemzőinek, mik az erősségeik?

A kar a hazai TTK-k közül az egyik legfiatalabb, mégis komoly nemzetközi eredményeket is felvonultató, minőségi és elismert oktatói-kutatói  bázis épült fel itt az elmúlt három évtizedben. Néhány területen már a világ élvonalába tartozik egy-egy itt működő kutatói közösség, és ebből hallgatóink is vitathatatlanul profitálhatnak.

A legnagyobb erősségünk a gyengeségünkből is következik: a szerény szakonkénti hallgatói létszámok mellett igen magasan képzett oktatói közösség áll rendelkezésre, akik ténylegesen is elérhetők, hozzáférhetők. Ez az adottság remek közeget teremt a testreszabott, kiscsoportos munkára, a problémaorientált haladásra, és nem utolsó sorban a tehetséggondozásra. Maga a TTK név nem árul el mindent a képzési  portfóliónkról, hiszen a klasszikus természettudományok mellett informatikát, sporttudományt, teljes tanárképzési programot és még  agrárképzést is nyújtunk. A névadó területen három szinten (BSc, MSc, PhD) elérhetőek képzéseink. A különböző területek programjai jól  kiegészítik egymást, olyan szinergiákat biztosítanak, amelyekre joggal mondjuk azt, hogy „ez pécsi sajátosság”. Pécs az egyik legkellemesebb  egyetemváros az országban, és az Ifjúság úti campus vitathatatlanul a legszebb. Történelmi együttes és modern infrastruktúra, botanikus kert, park, sportpályák, uszoda, könyvtár, étkezési lehetőségek mind egy helyen elérhetők.

A fenntarthatóság, a gyakorlatorientáltság és az innovatív megközelítések mennyire részei a mindennapjaiknak?

A PTE büszke zöldegyetemi címére, ezen belül a kar sokat tesz az egyetemi programok megvalósításáért. Korszerű vízgazdálkodást alkalmazunk, sokat tettünk az energiahatékonyság növeléséért, támogatjuk a kerékpáros közlekedést. A botanikus kertben kísérleti terepek  szolgálnak a fenntarthatósághoz kapcsolódó programjaink bemutatásra.

Mennyire használják a digitális eszközöket? Milyen eltérő eszközrendszert használnak a személyes jelenlétet igénylő szemináriumoknál,  gyakorlatoknál és az előadásoknál?

A digitalizáció eredményeit a blended-learning kurzusainkon hasznosítjuk. Emellett az egyetem beiskolázási vonzáskörzetét sikeresen terjesztettük ki elsősorban a posztgraduális képzéseinken alkalmazott online óratartás, konzultáció alkalmazásával. Tantermeink zöme  digitális eszközökkel felszerelt, így az online meetingekre, órákra, konferenciákra is alkalmas.

A mesterséges intelligencia használata mennyire van jelen az egyetemen, vagy az önök karán? Van-e esetleg egyetemi, kari szabályzat az AI/MI alkalmazására vonatkozóan?

Az MI jelentette kihívásra elsőként informatikai képzéseink (programtervező informatikus és gazdaságinformatikus) reagáltak, ahol önálló  specializációt építettünk fel a kérdésre alapozva. Elméleti oldalról közelítünk, de mind a hallgatók, mind az oktatók egyre nagyobb arányban használják a mesterséges intelligenciát a napi munkájuk során. Értelemszeren a szakdolgozatokkal, diplomamunkákkal kapcsolatban is  felmerült a kérdéskör. Rugalmas szabályozásunk van, ami a használatát megengedi, de ésszerű keretekhez köti, hogy ezen teljesítéstípusoknál is tanuljon, épüljön, vegyen részt a kreatív alkotásban személyesen a diák. Szakmai profiljainkból adódóan munkatársaink jelentős  kontribúcióval vannak a Smart University programban, ahol az AI alkotó használata a cél az egyetem gazdaságosabb, racionálisabb működése érdekében.

Milyen előnyei származnak az önök egyetemének, konkrétan a karnak abból, hogy megújult a felsőoktatás?

A megújulás magasabb teljesítményelvárásokat és többletforrást is hozott. A többletforrások a bérfeszültségeken enyhítettek, és saját munkatársi motivációs, beiskolázási és ösztöndíjprogramot is tudtunk indítani e forrásokból, illetve tudunk kiszámítható forrásokat szánni az infrastruktúra fejlesztésére.

Milyen perspektívát tudnak kínálni az ide érkező fiatalok számára, mit gondol ennek a képzési területnek a jövőjéről?

Sokat kell dolgoznunk a természettudományos vagy éppen a tanári pálya népszerűsítésén az intézmény falain belül és kívül is, hiszen ezek a témakörök manapság nem elég vonzóak a fiatalok számára. A mi feladatunk is, hogy elmagyarázzuk a széles közvélemény számára ezek fontosságát. Magam is inkább tanárként definiálom magam, büszke vagyok arra, hogy ezt tehetem, és a kezünk közül kikerülő diákokra is.

A teljes interjú ide kattintva olvasható el.

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Minden héten válogatott tartalmainkat kapod meg, hogy naprakész lehess oktatási, egyetemi, innovációs témákban.

Webshop: Uniside  Kiadvány vásárlás