A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Nyár kiadványában jelent meg.
A Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának legnagyobb erőssége, hogy a magasan képzett oktatói közösség ténylegesen elérhető a hallgatók számára, ami kiváló közeget teremt a testreszabott, kiscsoportos munkára, a problémaorientált haladásra – mondja Trócsányi András dékán.
A kar a hazai TTK-k közül az egyik legfiatalabb, mégis komoly nemzetközi eredményeket is felvonultató, minőségi és elismert oktatói-kutatói bázis épült fel itt az elmúlt három évtizedben. Néhány területen már a világ élvonalába tartozik egy-egy itt működő kutatói közösség, és ebből hallgatóink is vitathatatlanul profitálhatnak.
A legnagyobb erősségünk a gyengeségünkből is következik: a szerény szakonkénti hallgatói létszámok mellett igen magasan képzett oktatói közösség áll rendelkezésre, akik ténylegesen is elérhetők, hozzáférhetők. Ez az adottság remek közeget teremt a testreszabott, kiscsoportos munkára, a problémaorientált haladásra, és nem utolsó sorban a tehetséggondozásra. Maga a TTK név nem árul el mindent a képzési portfóliónkról, hiszen a klasszikus természettudományok mellett informatikát, sporttudományt, teljes tanárképzési programot és még agrárképzést is nyújtunk. A névadó területen három szinten (BSc, MSc, PhD) elérhetőek képzéseink. A különböző területek programjai jól kiegészítik egymást, olyan szinergiákat biztosítanak, amelyekre joggal mondjuk azt, hogy „ez pécsi sajátosság”. Pécs az egyik legkellemesebb egyetemváros az országban, és az Ifjúság úti campus vitathatatlanul a legszebb. Történelmi együttes és modern infrastruktúra, botanikus kert, park, sportpályák, uszoda, könyvtár, étkezési lehetőségek mind egy helyen elérhetők.
A PTE büszke zöldegyetemi címére, ezen belül a kar sokat tesz az egyetemi programok megvalósításáért. Korszerű vízgazdálkodást alkalmazunk, sokat tettünk az energiahatékonyság növeléséért, támogatjuk a kerékpáros közlekedést. A botanikus kertben kísérleti terepek szolgálnak a fenntarthatósághoz kapcsolódó programjaink bemutatásra.
A digitalizáció eredményeit a blended-learning kurzusainkon hasznosítjuk. Emellett az egyetem beiskolázási vonzáskörzetét sikeresen terjesztettük ki elsősorban a posztgraduális képzéseinken alkalmazott online óratartás, konzultáció alkalmazásával. Tantermeink zöme digitális eszközökkel felszerelt, így az online meetingekre, órákra, konferenciákra is alkalmas.
Az MI jelentette kihívásra elsőként informatikai képzéseink (programtervező informatikus és gazdaságinformatikus) reagáltak, ahol önálló specializációt építettünk fel a kérdésre alapozva. Elméleti oldalról közelítünk, de mind a hallgatók, mind az oktatók egyre nagyobb arányban használják a mesterséges intelligenciát a napi munkájuk során. Értelemszeren a szakdolgozatokkal, diplomamunkákkal kapcsolatban is felmerült a kérdéskör. Rugalmas szabályozásunk van, ami a használatát megengedi, de ésszerű keretekhez köti, hogy ezen teljesítéstípusoknál is tanuljon, épüljön, vegyen részt a kreatív alkotásban személyesen a diák. Szakmai profiljainkból adódóan munkatársaink jelentős kontribúcióval vannak a Smart University programban, ahol az AI alkotó használata a cél az egyetem gazdaságosabb, racionálisabb működése érdekében.
A megújulás magasabb teljesítményelvárásokat és többletforrást is hozott. A többletforrások a bérfeszültségeken enyhítettek, és saját munkatársi motivációs, beiskolázási és ösztöndíjprogramot is tudtunk indítani e forrásokból, illetve tudunk kiszámítható forrásokat szánni az infrastruktúra fejlesztésére.
Sokat kell dolgoznunk a természettudományos vagy éppen a tanári pálya népszerűsítésén az intézmény falain belül és kívül is, hiszen ezek a témakörök manapság nem elég vonzóak a fiatalok számára. A mi feladatunk is, hogy elmagyarázzuk a széles közvélemény számára ezek fontosságát. Magam is inkább tanárként definiálom magam, büszke vagyok arra, hogy ezt tehetem, és a kezünk közül kikerülő diákokra is.
A teljes interjú ide kattintva olvasható el.