A teljes cikk eredetileg az UNI in&out 2025 Nyár kiadványában jelent meg.
„Számunkra nagyon fontos a minőségi értékközvetítés, így oktatóink jellemzően prosperáló művészek, kutatók és művészeti szakemberek, akik valóban naprakész tudást adnak át a hallgatóknak első kézből. Kislétszámú csoportjaink pedig garantálják az oktatóink maximális figyelmét a hallgatók számára” – fogalmazott Megyeri Gábor, a METU Művészeti és Kreatívipari Karának dékánja.
A Budapesti Metropolitan Egyetem Művészeti és Kreatívipari Kara az ország legnagyobb művészeti képzést kínáló intézménye. Közel 1700 hallgató tanul alap- és mesterképzéseinken, nappali és levelező formában egyaránt. Öt tanszékünkön és egy intézetünkben, 13 alap- és 13 mesterszakon kínálunk képzést, és ezek között van olyan is, ami csak nálunk érhető el. Sőt, a gyakorlati képzéseink mellett mi 3 elméleti szakot is biztosítunk a hallgatóknak. Ez az akadémiai egységünk biztosítja a tudományos tevékenységeink zömét is. Számos kapcsolatot építettünk ki kiemelkedő, elismert, külföldi egyetemekkel; emellett folyamatosan bővítjük angol nyelvű szakjaink listáját, ami idén már 13-ra emelkedik. A METU részt vesz az Erasmus programban, így hallgatóinknak lehetőségük van tanulmányaik alatt külföldi egyetemeken is tapasztalatot szerezni, és mi is szép számban fogadunk külföldi hallgatókat.
Számunkra nagyon fontos a minőségi értékközvetítés, így oktatóink jellemzően prosperáló művészek, kutatók és művészeti szakemberek, akik valóban naprakész tudást adnak át a hallgatóknak első kézből. Kislétszámú csoportjaink pedig garantálják az oktatóink maximális figyelmét a hallgatók számára.
A METU mindig is híres volt a piaci igényekhez igazodó gyakorlatorientált oktatásáról, melyhez kiválóan felszerelt tantermeink, műhelyeink és stúdióink állnak rendelkezésre. Hiszünk az analóg értékekben és azok szükségességében, de emellett biztosítjuk a hallgatóknak az oktatott művészeti területekhez tartozó, aktuális digitális eszközök és szoftverek használatának elsajátításához szükséges infrastruktúrát és tudást is. A gyakorlati oktatás formája karunk esetében jelenléti, ami véleményem szerint nagyon fontos kritériuma a művészeti képzésnek. Ezen az sem módosít, hogy szinte minden általunk oktatott alkotói tevékenységnek létezik digitális eszköztára. Elméleti képzéseink esetében jellemzően a nagylétszámú előadásoknál alkalmazzuk az online oktatást, ami ebben az esetben kiválóan működik. Kurzusaink között nagy számban megtalálhatók kifejezetten a fenntarthatósággal foglalkozó dedikált tartalmak, melyek segítségével minden hallgatónk megismerheti annak alapelveit és céljait, emellett a fenntarthatóság mellett elkötelezett oktatóink is közvetítik a témával kapcsolatos szemléletüket.
A mesterséges intelligencia, ahogyan a történelem során oly sok technológiai vívmány nagyon fontos, annak ignorálása felelőtlenség lenne. Megjelenése és fejlődése olyan intenzitású, hogy az oktatóknak és a hallgatóknak együtt kell megismerniük, megérteniük és mérlegelniük, hogy milyen formában és mértékben szükséges és érdemes az alkotói és tanulási folyamatokba bevonniuk azt. A művészeti képzés esetében az alapképzés a legfontosabb időszaka a manuális készségek fejlesztésének, valamint a tervezői, alkotói gondolkozás kialakításának, elsajátításának. A legnagyobb kockázatot az ebben az időszakban alkalmazott, mesterséges intelligencia alapú képalkotásban látom, hiszen az MI által nehezen értelmezhetően „megkönnyített” munka nem csak azt veszélyezteti, hogy nem alakulnak ki a rajzi, plasztikai alkotóképességek, de a megváltozott folyamat miatt, torzul a tervezői gondolkozás is. Ezeket a hatásokat oktatóként van lehetőségem megfigyelni és törekszem arra, hogy a hallgatókat megismertessem a fent részletezett manuális, analóg módszerek és az MI közötti értékkülönbségekkel.
Egyetemünk ugyanakkor nyitott minden modern technológiára és elhivatottan keresi az etikailag is megfelelő egyensúlyt annak effektív alkalmazására.
Az alkalmazott művészetek jövője véleményem szerint biztosított. Minden általunk oktatott művészeti terület olyan iparágakban való elhelyezkedésre készíti fel a hallgatókat, melyeknek szüksége van egyetemi szinten képzett szakemberekre itthon és külföldön is. Ez érvényes a kultúra közvetítési szakterületekre is. Elméleti Intézetünk felel a kar tudományos életéért, kiadványainkért.
A METU speciális, a hazai felsőoktatásban egyedülálló képzési programja a myBRAND, melynek alapvető célja a hallgatók tanulási útjának támogatása. Mesterképzéseink esetében igyekszünk élő feladatokat biztosítani a hallgatóknak az ipar minden területéről: megismerkednek a különböző méretű és szerkezetű cégek működésével, a velük történő együttműködéssel, fejlesztjük a kommunikációs képességeiket, de arra is felkészítjük őket, hogyan kell egy árajánlatot elkészíteni, vagy arra, hogy milyen vizuális kommunikációs eszközökkel tudják a leghatékonyabban átadni gondolataikat, terveiket egy potenciális megrendelőnek. Ezek a projektek jellemzően versenyhelyzetet eredményeznek és nem ritka, hogy a kiemelkedő tervekből produktum lesz. Több alumni hallgatónkat a diploma megszerzése után olyan cég alkalmazott, aminek a projektjében valamelyik szemeszterben eredményesen dolgozott.
A teljes interjú ide kattintva olvasható el.